شناسهٔ خبر: 57483298 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

طرح ارزش مالکانه سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان تصویب شد

نشست خبری مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با محوریت ارزش مالکانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- حمیدرضا نجف پور کردی در نشست خبری روز یکشنبه ۱۳ آذر با بیان اینکه مقید به شفافیت در اطلاع رسانی هستیم گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان کشور و برای فرهنگیانی است که بازنشسته شدند و هم آنانی که در حال خدمت هستند در واقع این دو دسته سهامدار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند.

وی گفت: آنهایی که اعضای فعال صندوق هستند ماهانه همچنان واریزیهای خودشان را دارند دولت نیز واریزی خودش را دارد از این رو صندوق هم کار اقتصادی وفعالیت‌های اقتصادی می‌کند.

وی تصریح کرد: امروزه صندوق چهار هلدینگ بزرگ اقتصادی در حوزه پتروشیمی، بازار سرمایه و ساختمان ،بخش خدمات و اقتصاد دیجیتال دارد.

نجف پور کردی گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان دارای چالش‌های گوناگونی از حیث سهامداری، سودآوری، اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری است که برای بهبود هرکدام از این چالش‌ها و یا حل مسائل نگاه مسئله محوری داریم و قدم‌های بسیار بزرگی در این زمینه نیز برداشته شده است.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: از این رو دیون صندوق در حال پرداخت است. انتظارات فرهنگیان در موضوع شفافیت عملکرد صندوق با حضور فرهنگیان و نمایندگان آنان طرح و جلساتی برگزار شد و ما در حال عمل به وظایف خود و تعهدات داده شده هستیم. از این روجلساتی را برای افزایش سودآوری با فعالان پتروشیمی داشتیم و قدم‌هایی برای اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری برداشته شد. در بخش ریسک‌های حقوقی بین ۱۳ تا ۱۷ همت پرونده‌های حقوقی داشتیم که به کمک وکلای نخبه قدم‌های محکمی با همکاری و هماهنگی حاکمیت برای حل مشکلات فرهنگیان عضو صندوق برداشتیم.

وی گفت:مسیر طرح احیای بانک سرمایه به خوبی طی شده و به زودی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه می‌رود و در مسیر تصویب نهایی قرار دارد. در حوزه اصلاح ساختار سرمایه گذاری با رویکرد آینده نگری اقدامات پایه ای انجام شد و جلساتی با بیش از ۷۰ نفر از نخبگان و فعالان حوزه صنعت و پتروشیمی برگزار شد تا به اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک کند.

وی در مورد یکی دیگر از چالش های موجود صندوق گفت: تقویم ارزش مالکانه یکی دیگر از چالش ها بود. ده سال است این بخش از اساسنامه بلاتکلیف مانده بود. مدیران برای حل مشکلات آن موانعی در راه می‌دیدند.

وی در مورد علل تأخیر حل ارزش مالکانه گفت: اگر قرار باشد هر مجموعه اقتصادی بورسی و فرابورسی شود باید شرایط ویژه و متعددی را رعایت کنند در حالی که هولدینگ های صندوق دارای پرونده‌های متعدد حقوقی بودند که امکان بورسی شدن و فرابورسی شدن صندوق با آن پرونده‌ها ممکن نبود.

وی افزود: در زمان تحویل ارزش هم مسائل مالیاتی پیش می‌آمد که۲۵ درصد باید به مالیات داده می‌شود که به معنای از دست رفتن حق معلمان بود. با استقرار دولت جدید و نارضایتی معلمان باید کارهایی صورت می‌گرفت. کارگروه ویژه ای در صندوق تشکیل دادیم و جلساتی بالغ بر ۱۵۰۰ ساعت برگزار و روش‌های دهگانه تعیین ارزش مالکانه بررسی شد و در نهایت هفته گذشته ارزش مالکانه به تصویب هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رسید.

وی گفت: یک نکته ای که طرح می شود این است که اگر ارزش مالکانه اعطا شود رابطه حقوقی اعضا با صندوق قطع می‌شود، اما حتما به دنبال تقویت این روابط هستیم. ممکن است کسی برگه سهام داشته باشد اما رغبت خروج از صندوق را نداشته باشد. ۱۰ طرح تشویقی طراحی کرده و به تدریج آنها را اجرا می‌کنیم.

وی گفت: شماری از شرکت‌های ما تا یک سال دیگر بورسی می‌شوند و به محض آنکه بورسی شوند تعیین سهم مالکانه انجام خواهد شد و تحویل ارزش که برگ سهام یا وجه نقد است در یک سال آینده که شرکت‌ها تک به تک وارد بورس می‌شوند انجام و به معلمان اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: مقدمات لازم برای ورود ۹ شرکت به بورس را انجام دادیم و بورسی شدن شرکت‌ها را پیش می‌بریم.

انتهای پیام/

نظر شما