شناسهٔ خبر: 57467410 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

60 درصد خاک‌های کشور فاقد مواد آلی کربی است

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: بیش از 60 درصد خاک‌های کشور بر اساس اطلاعات سال 1400 با فقدان مواد آلی کربن روبرو هستند و باید بقایای گیاهی به داخل خاک برگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قزوین، مهرزاد مستشاری در مراسم روز جهانی خاک که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: اهمیت خاک و امنیت غذایی به قدری بالا است که قوانین متعددی برای حفظ آن در داخل و خارج از کشور به تصویب رسیده است.

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اضافه کرد: سازمان جهانی فائو برنامه مشارکت جهانی را در سال 2012 عنوان کرد و آن حکمرانی خاک نامید تا تمامی دولتمردان نسبت به آن اهتمام داشته باشند و بیش از 95 درصد مواد غذایی جامعه از خاک تامین می‌شود که بر اهمیت این ماده در امنیت غذایی تاکید دارد.

مستشاری بیان کرد: بر اساس اطلاعات موجود بیش از 70 درصد خاک کشور فسفر قابل دسترس دارد و 30 درصد خاک‌های ما نیز با کمبود پتاسیم روبرو هستند.

این محقق در ادامه به میزان مصرف کود در خاک‌های کشور اشاره کرد و گفت: میزان مصرف کود در خاک‌های ما 66 کیلوگرم است که این رقم در میانگین جهانی 132 کیلوگرم است.

مستشاری به چالش‌های منابع خاک و آب کشور پرداخت و گفت: کمبود مواد آلی خاک، تغییر کاربری، خاک‌ورزی شدید در کشاورزی، شوری و لب شوری خاک، عدم کارایی مصرف آب و کودهای نامناسب از عمده مسائل و مشکلات منابع خاک و آب به شمار می‌روند.

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور خاطرنشان کرد: 6.5 درصد خاک‌های کشور درجه یک هستند و مابقی درجه 2 و درجه سه است و این بر اهمیت حفظ خاک‌های حاصلخیز ما تاکید دارد.

وی با بیان اینکه نیمی از اراضی کشاورزی استان قزوین در معرض شوری قرار دارد، گفت: باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشرفت شور و لب شور در استان عملیاتی سازیم.

نظر شما