شناسهٔ خبر: 57441530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۵.۵ میلیون دلار صنایع دستی از آذربایجان‌غربی صادر شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: از ابتدای امسال، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع دستی از استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

صاحب‌خبر -

محمد عبدلی  با بیان اینکه صادرات صنایع دستی طی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۲۲ درصدی داشته است، افزود: بیشترین اقلام صادراتی شامل منسوجات چرمی، سفال و سرامیک، گلیم، زیلو، زیورآلات و تولیدات چوبی بوده است.

وی اضافه کرد: عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، کشورهای اروپایی نظیر بلژیک، انگلیس، بلغارستان، ایتالیا، فرانسه و بوسنی از جمله کشورهای هدف صادرات صنایع دستی آذربایجان غربی در سال جاری بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: گلیم، زیلو ، سفال و سرامیک بیشترین اقلام درخواستی کشور عراق و مبلمان چوبی و گلیم ، سفال و سرامیک هم بیشترین اقلام درخواستی ارمنستان و کشورهای اروپایی بوده است.

عبدلی به تسهیلات اعطایی برای هنرمندان صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: ۵۱۱ طرح از محل تسهیلات مربوط به تبصره ۱۸ به صندوف کارآفرینی معرفی شده که از این تعداد، ۴۷۶ طرح پذیرش و تشکیل پرونده شده و برای ۲۹۲ طرح، ۲۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت و برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

وی گلیم بافی، معرق، منبت، مشبک، سفالگری، لباس اقوام محلی و توسعه کارگاه های صنایع دستی را از جمله مواردی عنوان کرد که تسهیلات دریافت کرده اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۸ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان فعالیت می کنند و از این تعداد برای بیش از سه هزار نفر کارت شناسایی صادر شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: همچنین در سال جاری برای ۶۰۰ نفر کارت شناسایی صادر کرده ایم و تسهیلات برایشان پرداخت می شود.

عبدلی اضافه کرد: برای فروش تولیدات هنرمندان صنایع دستی راه اندازی بازارچه هایی در ارومیه، میاندوآب، اشنویه و خوی در نظر گرفته شده که منتظر تخصیص اعتبار برای راه اندازی هستیم.

نظر شما