شناسهٔ خبر: 57438278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

وزیر فرهنگ در اجلاسیه پایانی کنگره بین المللی میرزا کوچک:

عظمت و دستاورد‌ها را با زبان هنر روایت کنیم/ دشمن به دنبال واگرایی ایران عزیز است

وزیر فرهنگ گفت: می‌بایست دستاوردها، موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ملت ایران را بدون لکنت و با زبان هنر روایت کنیم.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جدیدترین سفر استانی خود از صبح امروز پنجشنبه دهم آذرماه عازم استان گیلان شده است در ابتدای این سفر در اجلاسیه پایانی کنگره بین المللی میرزا کوچک که در آستانه ۱۱ آذر ماه سالگرد شهادت روحانی مبارز میرزا کوچک جنگلی در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه آرمان میرزا کوچک خان، رهایی از استبداد و استکبار بوده است، گفت: میرزا کوچک خان آن روزها در نهایت مظلومیت به شهادت رسید اما بذری که نهضت او در سرزمین پراستعداد ایران کاشت، سال ها بعد با انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.

وی ادامه داد: با شکست ایران در جنگ های ایران و روس، دوران حضیض این مرز و بوم آغاز شد. پس از آن قرارداد استعماری سال ۱۹۰۷ میلادی میان انگلیس و روسیه، ایران را به سه منطقه تقسیم کرد تا روزهای قحطی بزرگ، ضعف حاکمیت مرکزی و واگرایی شدید فرا برسد؛ رخدادهایی که آزادی خواهان ایران را بسیار رنج می داد

دشمن به دنبال واگرایی ایران عزیز است

وی ادامه داد:در دوران انتهایی قرن سیزدهم دشمنان خارجی به دنبال تجزیه کامل ایران بودند اما با ایستادگی و مقاومت آزادیخواهان تاریخ ایران همچون میرزا کوچک خان، آیت الله مدرس و شیخ محمد خیابانی جلوی واگرایی ایران عزیز گرفته شد اما دشمن از تلاش و شیطنت خود در تجزیه طلبی ایران دست برنداشت و از اوایل دهه ۲۰ با اشغال ایران توسط متفقین و همچنین فتنه انگیزی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن همواره برای واگرایی ایران عزیز دسیسه چینی می‌کرد و امروزه هم دشمن به بهانه های مختلف و با شکل و شمایل متفاوت همان راهبرد واگرایی ایران عزیز را دنبال می کند.

اسماعیلی افزود: دشمن در همین راستا به دنبال ایجاد فضای یاس و ناامیدی در میان ملت ایران است تا بتواند با انشقاق میان مردم، نقشه شوم دوقطبی سازی و تجزیه طلبی ایران عزیز را عملیاتی کند همچنین نباید فراموش کرد که دشمنان قسم خورده ملت ایران در دوره های مختلف با عناوین و اهداف متفاوت به میدان می آیند اما راهبرد اصلی آنها نابودی ایران است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از بین بردن وحدت ملت ایران یکی دیگر از راهبردهای اساسی دشمنان است، تصریح کرد: ایران مستقل و منسجم همواره خار چشم دشمنان ملت بوده است و برای آنها قدرت نمایی ایران مقتدر در منطقه و دنیا قابل تحمل نیست.

پاسخگویی به شبهات با جهاد تبیین 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر را پیشگام نقش آفرینی در جهاد تبیین برشمرد و گفت: جهاد تبیین که رهبری بر همگان فریضه کرده اند برای پاسخگویی به شبهاتی است که امروزه دشمنان با دروغ پراکنی و انتشار اخبار و اطلاعات نادرست درباره انقلاب اسلامی ایران بازگو می کنند.

وی تاکید کرد: می بایست دستاوردها، موفقیت ها و پیشرفت های ملت ایران را بدون لکنت بازگو کنیم از سوی دیگر گوش شنوایی برای شنیدن نقدهای منصفانه داشته باشیم و در روایت های صادقانه خود هم از پیشرفت ها بگوییم و هم برای رفع اشکالات تلاش کنیم.

گوش شنوا برای پیشنهادات و انتقادات دلسوزانه 

اسماعیلی با بیان اینکه باید سخنان منتقدین و معترضینی که در چارچوب قانون ناصحانه با مردم صحبت می کنند، شنیده شود، خاطرنشان کرد: شنیدن نقطه نظرات اقشار مختلف جامعه ایرانی با سلایق گوناگون از برنامه های اصلی دولت مردمی و انقلابی محسوب می‌شود و دولت مردمی خود را موظف می داند که ضمن ارائه گزارش عملکرد دقیق از دستاوردها از گوش شنوایی برای پیشنهادات و انتقادات برخوردار باشد تا با همراهی ملت ایران، تلاش راسخی برای از بین بردن برخی آسیب ها و اشکالات صورت گیرد زیرا دولت انقلابی برخواسته از اداره مردم ایران است.

حکمرانی عقلانی محور و گفتگو محور، برنامه راهبردی دولت انقلابی

وی با اشاره به اینکه نباید بگذاریم تجربه تلخ برخی وقایع گذشته برای مردم ایران تکرار شود، گفت: باید بر اساس همه تجربیات گذشته موضوع حکمرانی را با قدرت به پیش ببریم زیرا ایجاد حکمرانی عقلانی محور و گفتگو محور از برنامه راهبردی دولت انقلابی برای مدیریت امور عمومی در جامعه ایرانی است.

اسماعیلی شخصیت های تاریخی چون میرزا کوچک خان را نمادهای هویتی ایران دانست و گفت: این نمادهای هویتی باید به درستی به نسل جوان معرفی شوند زیرا این چهره‌ها با شخصیت ناصح و مجاهدی که برای حفظ انسجام و وحدت ایران نقش آفرینی کردند می توانند بهترین الگو برای ساخت ایران قوی و باشکوه توسط جوانان این مرز و بوم باشند.

روایت عظمت ملت با زبان هنر 

اسماعیلی با اشاره به سریال فاخر میرزا کوچک خان ساخته بهروز افخمی گفت: هیچ زبانی به اندازه زبان هنر قادر نیست عظمت و دستاورد های یک ملت را به نمایش بگذارد و موجب ثبت آن در حافظ تاریخی مردم شود و خوشبختانه هنرمندان دغدغه مند ایران زمین همواره به دنبال اعتلای نام ایران عزیز و عظمت فرهنگ دینی و اسلامی ایران بزرگ هستند.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت بالای فرهنگی استان گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان استان فرهنگ و هنر است و در تمامی تحولات بزرگ ایران در دوره‌های مختلف به ویژه معاصر، گیلان و گیلانی پیشگام بوده است.

وی با اشاره به اینکه شهدای گیلانی در دفاع مقدس و دفاع از حرم و امنیت بی نظیر بودند افزود: علمای بزرگ همچون آیت الله بهجت در این استان متولد شدند و این استان زادگاه مشاهیر بزرگ در علم، فقاهت، هنر، ادب و رشته‌های مختلف دانش‌های نوین و تئاتر، موسیقی و سینما است.

اسماعیلی با بیان اینکه ایران در دوران میرزا در حد واگرایی پیش رفت و وحدت ملی و سرزمینی به واسطه حضور گسترده استعمارگران آسیب دید بیان کرد: در و دیوار رشت راویان خوبی از روزهای پر محنت ایران و گیلان سرافراز هستند.

بازدید از کتابخانه مرکزی رشت 

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در بازدید از کتابخانه مرکزی رشت، این مجموعه را یکی از مراکز مهم فرهنگی استان گیلان برشمرد و اظهار کرد: شبکه کتابخانه های کشور امروزه نقش پررنگی و اثرگذاری در ترویج فرهنگ دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت بزرگترین کتابخانه شمال کشور است، افزود: این مجموعه با زیربنای ۷۲۰۰ متر یکی از کتابخانه های بزرگ و مهم کشور است و تلاش می‌کنیم تا دهه فجر به بهره برداری کامل برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های خوب کتابخانه مرکزی رشت، بیان کرد: این کتابخانه ظرفیت آرشیو ۲۵۰ هزار نسخه کتاب و ۵۰ هزار نشریه و روزنامه را دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت فرصت کم نظیری برای اعتلای فرهنگی گیلان است، گفت: دولت سیزدهم نسبت فرهنگ و هنر دغدغه مند است و این مهم در بخش‌های مختلف دیده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بهث ثمرات راه اندازی کتابخانه مرکزی رشت، بیان کرد: راه اندازی این مجموعه شاخص‌های مطالعه و فعالیت‌های فرهنگی را ارتقا می‌دهد.

افتتاح سالن تئاتر شهر سردار جنگل

همچنین محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر استانی خود با حضور در مجموعه فرهنگی هنری سردار جنگل، سالن تئاتر شهر را افتتاح کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه گیلان استانی فرهنگی و هنری و پیشرو در هنرهای جدید است گفت: تئاتر، موسیقی، سینما از گیلان وارد شده و این استان مهد فرهنگ و هنر است.

وی با اشاره به مجموعه سردار جنگل که بنایی تاریخی است و بسیاری از هنرمندان با آن خاطره دارند افزود: این مجتمع ۱۷ سال تعطیل بوده که در دولت مردمی و با حمایت های انجام شده امروز در اختیار انجمن تئاتر قرار می گیرد‌.

این مجموعه به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال ساخت است که حدود دو دهه پیش بر اثر بی تدبیری تعطیل شد و دارای یک سالن اصلی با گنجایش ۲۵۰ نفر است.

این سالن دارای کارگاه تخصصی نمایش موسوم به پلاتو، انبار لباس، اتاق گریم، یک کتابخانه و مجموعه آموزشی است که امروز همزمان با کنگره بین‌المللی شهید میرزاکوچک خان جنگلی افتتاح شد.

گفتنی است، طی روزهای گذشته رونمایی از ۴۰ عنوان تولیدات هنری و رسانه‌ای، برگزاری همایش علمی کنگره شهید میرزا کوچک، اختتامیه جشنواره ملی سرود آوای جنگل، حضور بر مزار شهید میرزاکوچک در سلیمانداراب و افتتاح تئاتر شهر (مجموعه سردار جنگل رشت) برخی از برنامه‌های اجرا شده یا در دست اجرا است. پیش از این نیز دو اجلاسیه در تهران و قم در قالب کنگره بین المللی میرزا کوچک برگزار شده است.

نظر شما