شناسهٔ خبر: 57436078 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسپیس‌ایکس ۳ ماموریت مهم را به تعویق انداخت

تعویق ماموریت ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن

هستی وفایی

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس بار دیگر پرتاب ماه‌نشین هاکوتو-آر ژاپن و ماه‌نورد راشد امارات متحده عربی را به دلیل بروز مشکلات در موشک این شرکت به تعویق انداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این شرکت هنوز تاریخ جدیدی برای پرتاب ماه‌نشین هاکوتو-آر(Hakuto-R) ژاپن و ماه‌نورد راشد امارات و همچنین تاسواره‌ی ناسا تعیین نکرده است.

قرار بود کاوشگر هاکوتو-آر(Hakuto-R) که توسط شرکت ژاپنی "ispace" ساخته شده به همراه تاسواره چراغ‌قوه ماه(Lunar Flashlight) ناسا و ماه‌نورد راشد امارات سوار بر موشک فالکون۹ در ساعت ۳:۳۷ بامداد روز پنجشنبه(۱ دسامبر) به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۰۷  به وقت ایران) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شوند. اما این برنامه اکنون به تعویق افتاده است.

شرکت اسپیس‌ایکس از طریق توییتر اعلام کرد: پس از بازرسی‌های بیشتر از وسیله نقلیه پرتاب و بررسی داده‌ها، ما پرتاب فردا را لغو می‌کنیم؛ تاریخ جدید پرتاب پس از تأیید، به اشتراک گذاشته خواهد شد.

تعویق ماموریت ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن فرودگر ژاپنی هاکوتو-آر

این دومین تاخیر در انجام این ماموریت بود. این ماموریت در ابتدا قرار بود اوایل روز چهارشنبه(۳۰ نوامبر) انجام شود، اما اسپیس‌ایکس همه چیز را یک روز به عقب انداخت تا امکان انجام بررسی‌های اضافی پیش از پرواز فراهم شود.

موشک فالکون ۹ که قرار است این ماموریت را به انجام برساند، یک موشک کهنه کار است که تاکنون چهار پرواز دیگر به انجام رسانده است. نمایندگان شرکت اسپیس‌ایکس در توضیح ماموریت پیش رو نوشتند که اولین مرحله از این موشک پیش از این به پرتاب ماهواره ارتباطی "SES-۲۲" در ماه ژوئن گذشته و سه گروه از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک کمک کرده است.

این ماموریت یک پرواز آزمایشی برای ژاپن است و شرکت "ispace" می‌خواهد ببیند ماه‌نشین هاکوتو-آر در اعماق فضا و روی سطح ماه چگونه عمل می‌کند.

پس از پرتاب، فرودگر یک سفر تقریباً چهار ماهه به ماه را آغاز می‌کند. اگر هاکوتو-آر نزدیکترین همسایه زمین را لمس کند، تاریخ ساز خواهد شد. تا به امروز، تنها آژانس‌های فضایی ایالات متحده، چین و اتحاد جماهیر شوروی موفق به انجام فرودهای نرم روی سطح ماه شده‌اند.

تعویق ماموریت ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن ماه‌نورد راشد امارات

یک فرود موفقیت آمیز همچنین به امارات متحده عربی اجازه می‌دهد تا برای کشور خود تاریخ‌ساز شود. اولین ماه‌نورد این کشور، یک ربات ۲۲ پوندی(۱۰ کیلوگرمی) به نام راشد است که توسط سطح‌نشین هاکوتو-آر ژاپن مستقر خواهد شد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، حدود ۱۴ روز زمینی به مطالعه‌ی محیط اطراف خواهد پرداخت.

تعویق ماموریت ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن تاسواره چراغ‌قوه ماه ناسا

ناسا نیز در این پرتاب سهم دارد. ماهواره‌ی کوچک چراغ قوه ماه با اندازه‌ای مشابه یک کیف برای شکار یخ در نزدیکی قطب جنوبی ماه طراحی شده است. این مکان جایی است که ناسا قصد دارد از طریق برنامه آرتمیس پایگاهی در آن بسازد. تاسواره کار خود را از مدار ماه انجام می‌دهد و پس از یک سفر تقریباً سه ماهه در اعماق فضا به مدار مورد نظر خواهد رسید.

انتهای پیام

نظر شما