شناسهٔ خبر: 57412487 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

امشب در‏‌‏‌های تاریخ‏‌سازی باز است

نوبت تکرار در قرن بیست و یکم

دنياي اقتصاد : تا قبل از ساعت یک بامداد چهارشنبه دیگر مشخص شده که ایران در جام‌جهانی تاریخ‌سازی کرده یا خیر. به هرحال تا موعود مورد نظر زمان زیادی باقی نمانده است؛ از ساعت ۲۲:۳۰ امشب و در ورزشگاه تمامه شهر دوحه، ایران و آمریکا مقابل هم صف‌آرایی می‌‌کنند.

صاحب‌خبر -

بیش از ۲۴ سال از دیدار تاریخی آمریکا و ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ می‌‌گذرد و این دو تیم این‌‌بار در شرایطی متفاوت به مصاف یکدیگر می‌‌روند. این‌‌بار ایران سفید می‌‌پوشد و آمریکا باید با پیراهن دوم خود وارد زمین شود اما تفاوت اصلی به شرایط بازی برمی‌‌گردد. جایی که تیم ملی برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران شانس صعود به دور حذفی جام جهانی را دارد و این مهم با کسب تنها یک تساوی در بازی امشب به دست می‌‌آید. اتفاقی که سخت است، اما دور از دسترس نیست. اگر در جام جهانی فرانسه نبرد ایران و آمریکا به دلیل شرایط سیاسی و تبلیغات پیرامون آن نبرد حساسی بود و گل حمید استیلی به یانکی‌‌ها گل قرن بیستم لقب گرفت، این دیدار می‌‌تواند بازی قرن بیست و یکم - حداقل تاکنون - باشد.

اگرچه رویکرد همیشگی فیفا جدایی فوتبال از سیاست بوده و قطعا نبردی که در زمین انجام می‌‌شود نمی‌‌تواند محلی برای ابراز کنش‌‌های سیاسی باشد، اما خب تفکیک همه‌‌جانبه این دو موضوع از یکدیگر هم اجتناب‌ناپذیر است. البته فراموش نکنید آمریکایی‌‌ها یک بار بعد از این بازی هم از تیم ملی دعوت کردند که در خاک این کشور یک بازی دوستانه برگزار کند. تیم ملی فوتبال ایران هم به سرمربیگری زنده‌‌یاد منصور پورحیدری در ۲۶ دی ۱۳۷۸ در شهر لس‌آنجلس به مصاف تیم ملی آمریکا رفت و به تساوی یک-یک مقابل این تیم دست یافت. در آن بازی ابتدا مهدی مهدوی‌کیا در دقیقه ۶ برای تیم ملی گل زد تا برابر این تیم دو گله شود، اما در شروع نیمه دوم تیم ملی آمریکا توانست با گل دقیقه ۴۸ آرماس بازی را به تساوی بکشاند و این نتیجه تا پایان بازی حفظ شد. حال باید دید سومین نبرد دو تیم با همه حساسیت‌‌هایش به چه نتیجه‌‌ای منتج می‌‌شود.

یوزهای با‌‌انگیزه

31- (1) copy

پس از شکست ناامید‌کننده 6‌بر‌2 در بازی نخست برابر انگلیس، تیم ملی با کسب یک برد ارزشمند برابر ولز به جام جهانی برگشت. دیداری که برتری 2‌بر‌صفر در آن، سومین پیروزی تاریخ ایران در ادوار این رقابت‌‌ها بود و البته بهترین آن. تیم کارلوس کی‌روش در بازی دوم رویکرد کاملا متفاوتی در پیش گرفت و مزد کنار گذاشتن بازی دفاعی و توجه به حمله را گرفت. ایران با توجه به ابزارهای کارآمدی که در قسمت جلوی زمین دارد، می‌‌تواند نمایش به مراتب زیباتر و موفق‌‌تری را ارائه دهد و این موضوع در بازی جمعه ظهر برابر ولز ثابت شد. حالا اما مساله این است که تیم ملی برای صعود و تاریخ‌سازی، به تنها یک تساوی در بازی امشب نیاز دارد و از آنجا‌ که تیم‌‌های کی‌روش در حالت عادی هم دفاع همه‌‌جانبه را ترجیح می‌‌دهند، پس در این شرایط باید منتظر یک استراتژی همیشگی از سرمربی پرتغالی باشیم.

حتی اگر او از حمله کردن زیانی ندیده باشد. اما برای چنین رویکردی، قطعا انتخاب بازیکن سوال اصلی کی‌روش خواهد بود. علیرضا جهانبخش که دو کارته شده و قطعا در بازی امشب حضور نخواهد داشت اما درباره وضعیت مصدومان تیم نظیر سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی و سردار آزمون مشکلی وجود ندارد و این نفرات احتمالا بازی با آمریکا را از ابتدا آغاز می‌‌کنند. طبق اخبار رسیده از تیم ملی، علیرضا بیرانوند هم پس از آسیب دیدگی از ناحیه بینی در دیدار مقابل انگلیس، دیگر مشکلی برای بازی کردن ندارد، اما مشخص نیست که کی‌روش، حسینی را که در بازی با ولز هم عملکرد خوبی داشت و کلین‌شیت کرد، نیمکت‌نشین می‌‌کند یا اینکه مطابق همیشه به ترکیب موفقش دست نمی‌‌زند. سرمربی پرتغالی البته مثل همیشه قبل از اینکه به دنبال اتفاقات فنی باشد، جنگ قبل از بازی را با اظهارات یورگن کلینزمن آغاز کرد و یک دلیل دیگر برای تهییج شاگردانش یافت. آیا با این روند، ایران می‌‌تواند به دور حذفی صعود کند؟

گرگ‌‌های منتظر

31- (5) copy

جام برای آمریکا خیلی مطابق انتظار پیش نرفت. آنها نمایش شجاعانه‌‌ای برابر انگلیس پرستاره داشتند، اما پیروز نشدند تا حسرت از دست رفتن دو امتیاز حساس بازی نخست برابر ولز نه چندان قدرتمند را بخورند. دو امتیازی که اگر کسب می‌‌شد، حالا شاگردان گرگ برهالتر با یک مساوی هم صعود می‌‌کردند، اما اکنون برای رسیدن به این مهم باید ایران را شکست دهند. رسانه‌‌های آمریکایی با هشدار به تیم ملی این کشور، از نمایش جسورانه تیم‌‌های آسیایی نظیر عربستان و ژاپن که به ترتیب آرژانتین و آلمان را شکست دادند، حرف زدند و اینکه آمریکا اصلا نباید فریب شکست پرگل ایران برابر انگلیس را بخورد. به هرحال آن‌طور که از مدت‌‌ها قبل گفته می‌‌شود، تیم فعلی متشکل از بهترین نسل فوتبالی آمریکاست و برای آنها خیلی گران تمام می‌‌شود اگر در دور گروهی با جام‌جهانی قطر وداع کنند.

مساله اینجاست که یانکی‌‌ها خیلی فرم خوبی را هم تجربه نکرده‌‌‎اند و 5 بازی می‌‌شود که از پیروزی در بازی‌‌های رسمی و دوستانه عاجز مانده‌‌اند. آنها قبل از جام هم برابر ژاپن و عربستان نبرد تدارکاتی برگزار کردند که برابر اولی با دو گل شکست خوردند و برابر دومی هم به تساوی بدون گل رسیدند. این یعنی اوضاع آمریکایی‌‌ها خیلی جالب نیست و با توجه به فشاری که برای رسیدن به پیروزی وجود دارد، شرایط ایران حداقل روی کاغذ بهتر است. البته تیم برهالتر بازیکنان آماده‌‌ای دارد و حتی جیوانی رینا ستاره دورتموند هم به شرایط بازی رسیده و به نظر در بازی امشب به کار گرفته می‌‌شود؛ پس باید دید آمریکا از لحاظ روانی از پس ایران برمی‌‌آید یا خیر.

نظر شما