شناسهٔ خبر: 57410856 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اخبار شهرستان

صاحب‌خبر -

در پی اجرای یک ایده ابتکاری محقق شد
تجهیز تأسیسات نفت و گاز مارون به پکیج‌های هوشمند كپسول اطفاء حریق
اهواز - شبنم قجاوند: ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به پیکج های هوشمند برای کپسول‌های خاموش‌کننده اتاقک توربین‌ها تجهیز می‌شوند که باعث حصول اطمینان 100 درصدی از ایمنی کامل تأسیسات و صفر شدن ریسک گسترش حریق در صورت بروز آتش‌سوزی خواهد شد. پیش از این و بر اساس طراحی ایستگاه‌های مذکور، کپسول‌های اطفاء حریق روی زمین قرار داشته و در صورت بروز آتش‌سوزی عمل می‌کردند. یکی از معضلات اساسی کپسول‌های مذکور  عدم  وجود نمایشگر و  شاخص(پر یا خالی بودن) آنها  بوده که لاجرم  کارکنان HSE  هر 6 ماه یک‌بار کپسول‌ها را به محل دیگری برای تعیین وزن و مقیاس منتقل می‌کنند؛  سطح قابل‌توجه استرس و دغدغه همکاران مبنی بر  عدم اطمینان  از عملکرد کپسول‌ها در زمان موردنیاز، موجبات ارائه ایده ابتکاری پکیج‌های هوشمند را از سوی یکی از متخصصین  اداره تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون فراهم آورد. در تعامل با یک شرکت دانش بنیان ایرانی، پکیج هوشمندی با مکانیزم وزن کشی دقیق طراحی و ساخته شد که به صورت لحظه‌ای شاخص‌های مرتبط با وزن و شرایط کپسول را اندازه‌گیری می‌کند تا علاوه بر اعلام بر خط وزن کپسول، دلایل اختلالات احتمالی موجود را نیز شناسایی و به اپراتور اعلام هشدار نماید.. نمونه نخست این پکیج که بر اساس  ایده بهزاد ناصری کریموند از متخصصین اداره  نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون ساخته شد، به صورت کاربردی پس از اخذ تائیدیه HSE  بر روی توربین  ردیف 4 ایستگاه تقویت فشار گاز شماره 3 شرکت مارون  نصب و راه‌اندازی  گردید. شایان‌ذکر است طراحی و ساخت این  پکیج تنها 100 میلیون ریال هزینه در برداشته و در حال حاضر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون سفارش پکیج جهت  نصب بر روی توربین‌های موجود در کلیه ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز را در دستور کار دارد.

نخستین تعمیرات كامل كمپرسور هوای نیومن ایسر در نفت و گاز مارون انجام شد
 اهواز - شبنم قجاوند: رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون از انجام موفقیت‌آمیز تعمیرات اساسی دو دستگاه کمپرسور هوای نیومن ایسر(NEUMAN & ESSER) مستقر در ایستگاه تقویت فشار گاز بنگستان مارون 3  باهدف پایداری تولید و خوداتکایی در حوزه نگهداری و تعمیرات(نت) خبر داد. منوچهر حیدری نیا ضمن ابراز خرسندی از عملکرد کارگروه نت شرکت در کسب دانش فنی و تعامل با سازندگان داخلی، به اهمیت کمپرسورهای مذکور اشاره کرد و گفت: فرآیند انتقال گازترش از واحدهای بهره‌برداری توأم با فشار افزایی ( گازهای مراحل مختلف ) و حذف آب ( نم‌زدایی )  آن از طریق ایستگاه‌های تقویت فشار گاز بنگستان ( آماک )  و جابجایی این گازترش به منظور فرآیند شیرین سازی در تأسیسات پالایشگاهی (GTP) شرکت‌های تابعه، مستلزم وجود هوای فشرده برای راهبری دستگاه‌های ابزار دقیق  این ایستگاه‌ها بوده که توسط این تیپ کمپرسورهای هوا  تأمین می‌شود. وی افزود: یکی از این کمپرسورها با ظرفیت(دبی) 800 مترمکعب بر ساعت  و خروجی 130 پوند بر اینچ مربع پس از 20 سال برای نخستین بار توسط متخصصان اداره نگهداری و تعمیرات با استفاده از قطعاتی که توسط سازندگان بومی ساخته شد، در مدت 5 روز   تعمیر و  دستگاه دوم نیز  در حال آماده  سازی  هست که به زودی راه‌اندازی خواهد شد؛  این مهم   تنها با صرف  مبلغ  2 میلیارد ریال برای  تعمیرات اساسی هر دو دستگاه  هزینه در برداشته است. حیدری نیا یادآور شد که سود و صرفه اقتصادی منتج از عدم برون سپاری تعمیرات و خرید قطعات از منابع خارجی برای این پروژه  42 میلیارد ریال بوده است. رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در پایان اعلام کرد که آمادگی کامل برای به اشتراک‌گذاری دانش فنی و تجربه به‌دست‌آمده از این پروژه با شرکت‌های  تابعه‌ای که از این نوع کمپرسور استفاده می‌کنند، وجود دارد.

ثبت ۵۰ وقف جدید در چهارمحال و بختیاری
شهرکرد-ف.برخورداریان f_barkhordariyan@yahoo.com
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری تاکنون ۵۰ وقف جدید در حوزه‌های درمانی، ازدواج و فعالیت‌های فرهنگی و قرآن و اجتماعی ثبت‌شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن امیری گفت: شیوع کرونا جلسات مربوط به وقف را تعطیل کرد اما مانع عقب افتادن برنامه ما نشد، اوقاف در برنامه خود پیش‌بینی کرده بود که هر سال ۴۰ تا ۵۰ وقف جدید در استان ثبت کند که این امر تاکنون محقق شده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: در سال جاری تاکنون ۵۰ وقف جدید در حوزه‌های درمانی، ازدواج و قرآن ثبت‌شده است و با مشاوره‌هایی که به واقفان می‌دهیم سعی داریم نیت واقفان را به سمت نیازهای روز و موقوفات منفعتی سوق دهیم. وی ادامه داد: پروژه‌های بزرگ میلیاردی در حال مذاکره هستند تا به وقف ختم شوند، همچنین چند پروژه جدید نیز در دست ثبت است که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود. امیری در پایان گفت: بیش‌ترین وقف‌هایی که تاکنون در استان ثبت‌شده مربوط به شهرستان‌های شهرکرد، بن، سامان، فارسان، لردگان و کمترین وقف مربوط به بروجن است.

نظر شما