شناسهٔ خبر: 57387485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دورهمی اقوام ایرانی در نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی

پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ظهر امروز دوشنبه (۷ آذر) با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ظهر امروز دوشنبه (۷ آذر) با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و با شرکت هنرمندان ۲۶ استان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه خراسان جنوبی مفتخر به داشتن روستای جهانی خراشاد است، افزود: این افتخار، به دلیل دست‌سازه‌هایی است که بانوان از هیچ، همه چیز ساخته اند.

 

مریم جلایی با تاکید بر اینکه در هر خانواده ایرانی، یک نفر تولیدکننده است و تک ساحتی و یک وجهی نیستند، افزود: وظیفه ما برای شناسایی و نگهداشت و ترویج این هنرها بسیار سنگین است.

 

وی با اشاره به اینکه پیشران فرهنگ می تواند همگرایی صنایع دستی و میراث فرهنگی باشد، گفت: صنایع دستی زودبازده است و در روزهایی که شاهد انسداد فرهنگی و اقتصادی هستیم صنایع دستی، راه برون رفت از این انسداد است.

 

به گفته معاون وزیر میراث فرهنگی، سرمایه های اجتماعی، دست بافته ها و میراث فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی بسیار فراوان است و خراسان جنوبی شکوه خود را از این منابع دارد که باید به ثروت وصل شوند و حتی صنایع دستی در بسته بندی محصولات کشاورزی و ضایعات سنگ‌های معدنی نیز باید ورود پیدا کند.

 

جلالی با بیان اینکه خدمت قدرت می آورد و این شعور سیاست گذرانی است که قرار است به هنرمندان خدمت کند، یادآور شد: این نمایشگاه ها انگیزه ای برای همگرایی و ساماندهی خرد جمعی و برون داد فعالیت های یک ساله صنعتگران است.

 

وی با تاکید بر اینکه خوشه های اقتصادی از لحظه خلق ایده تا فروش که پیشران همه مولفه ها است باید مورد توجه قرار گیرد، اظهارامیدواری کرد: امیدواریم چرخ صنایع دستی همیشه بچرخد.

 

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به مطالبه یکی از شهروندان بیرجندی مبنی بر جلوگیری از واگذاری عمارت و باغ اکبریه به بنیاد مستضعفان گفت: ما میراث دار پایگاه های حهانی هستیم و نیات واقف باید رعایت شود.

 

جلالی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی سیاست هایی دارد که اجازه وارد شدن هیچ خدشه ای را به آثار تاریخی نمی دهد، ادامه داد: این یک ابتکار فوق العاده بود که از اعتبارات بنیاد مستضعفان برای فعال سازی پایگاه فرهنگی بیرجند و خراسان جنوبی (باغ اکبریه)، استفاده شود و آبادانی این بنا با درنظرگرفتن پروتکل های جهانی انجام می شود.

 

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی در این مراسم اظهار کرد: این نمایشگاه در ۲۰۸ غرفه برپا شده است که۱۵۰ غرفه مربوط به صنعتگران خراسان جنوبی و مابقی در اختیار استان های میهمان است.

 

هادی شاهوردی افزود: برای اولین بار ۱۱ غرفه مختص گردشگری در این رویداد پیش بینی شده است که ظرفیت های هر شهرستان در آن به نمایش گذاشته شده است.

 

گفتنی است، این نمایشگاه از امروز تا یازدهم آذرماه جاری به مدت پنج روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برای بازدید علاقمندان دایر است.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/70

نظر شما