شناسهٔ خبر: 57338022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صفایی در گفتگو با دانشجو:

ورود اوراق ارزی به بازار موجب کنترل قیمت ارز شد/ عملکرد بانک مرکزی مثبت بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی در زمینه کنترل قیمت ارز عملکرد خوبی داشت و با وارد کردن اوراق ارزی به بازار، موجب به تعدیل قیمت‌ها شد.

صاحب‌خبر -

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه کنترل قیمت ارز اظهارکرد: بانک مرکزی در هفته‌های گذشته در زمینه کنترل قیمت ارز عملکرد خوبی داشت و با وارد کردن اوراق ارزی به بازار، منجر به تعدیل قیمت و دسترسی آسان به ارز برای کسانی که نیاز دارند شد.

وی افزود: وقتی دسترسی به ارز برای واردات مواد اولیه و یا ماشین آلات به مشکل می‌خورد، وارد کنندگان برای تامین ارز به بازار رجوع می‌کنند. این موضوع باعث افزایش قیمت ارز می‌شود؛ اما اگر دسترسی وارد کنندگان مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی به ارز آسان شود، قیمت ارز نیز واقعی خواهد شد و افزایش قیمت کاذب در کف بازار، جلوگیری می‌شود.

صفایی با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه تامین ذخایر ارزی کشور ادامه داد: بنظر می‌رسد که وزارت اقتصاد نیز در حوزه تامین دخایر ارزی عملکرد مناسبی داشت. وزارت صمت نیز در این زمینه عملکرد خوبی داشته اما وزارت جهاد کشاورزی مقداری بد عمل ‌می‌کند؛ به عنوان مثال این وزارتخانه تعرفه صادرات را افزایش داده است که باعث می‌شود برخی از بازارهای بیرونی مانند بازار روسیه که بازاری بکر برای ما محسوب می‌شود را از دست بدهیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر به لزوم شناسایی بازارهای منطقه برای سرمایه گذاری و صادرات گفت: بنظر می‌رسد که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امیدواریم با شناسایی بازارهای جدید در منطقه، فرآیند صادرات و ارزآوری بیش از گذشته تسهیل شود. درواقع ما باید مسیرهای تجارت با کشورهای منطقه را تسهیل کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای خاطرنشان کرد: کشورهای عضو پیمان شانگهای، 42 درصد از جمعیت جهان و 25 درصد اقتصاد جهان با گردش مالی 22هزار میلیارد دلار را در اختیار دارند. مصرف کنندگان نفت مانند چین و هند نیازهایی دارند که ایران می‌تواند با فروش نفت خود این نیازها را برطرف کند. این کشورها در برخی از موارد، حتی نیاز به بستر جغرافیایی کشور ما دارند. لذا هرچه سریع‌تر باید نسبت به تکمیل ریل شرقی کشور برای اتصال آسیای مرکزی به آب‌های آزاد اقدام کنیم.

نظر شما