شناسهٔ خبر: 57321104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

جزییات مهم نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران - مردم سالاری آنلاين

بسیاری از کشورهای غربی در نشست امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل از استانداردهایی دوگانه، از سیاست‌های حقوق بشری ایران انتقاد کردند.

صاحب‌خبر - به گزارش مردم سالاری آنلاین ،شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز (پنجشنبه) نشستی را با هدف محکوم کردن وضعیت حقوق بشری ایران در حمایت از ناآرامی های داخلی برگزار کرد که به‌رغم آن که بسیاری کشورهای غربی در استانداردهایی دوگانه، از سیاست‌های حقوق بشری ایران انتقاد کردند، اما برخی کشورها همچون ونزوئلا، زیمبابوه، چین و سوریه از جمله کشورهایی بودند که این شورا را به پیشبرد «معیارهای دوگانه» متهم کردند.
ونزوئلا: غرب به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است
طبق گزارش یورونیوز، نماینده ونزوئلا با انتقاد از معیارهای دوگانه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، تأکید کرد که کشورهای غربی به دنبال بی‌ثبات کردن ایران هستند.
طبق این گزارش، نماینده ونزوئلا در این نشست تصریح کرد: «برگزاری این نشست معنا و مفهومی ندارد و کشورهایی قدرتمند جهان به دنبال بی‌ثبات کردن ایران هستند». وی ادامه داد: « ما در جریانات اخیر، شاهد کمپین رسانه ای و شبکه های اجتماعی علیه ایران بودیم».
نماینده ونزوئلا اقدام کشورهای غربی در برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را در ادامه سیاسی کاری های این کشورها در سوء استفاده از شورای حقوق بشر برای اهداف سیاسی این کشورها دانست.
سفیر ونزوئلا افزود: مردم ایران سالهاست تحت تحریم های کشورهای غربی قرار دارند و حقوق بنیادین آنها نقض می شود. این کشورها باید نقض حقوق مردم ایران را متوقف کنند و از ادامه سیاست های خود علیه مردم ایران خودداری کنند.
سوریه: تحمیل تحریم علیه ایران و حمایت از اغتشاشات را محکوم می‌کنیم
از طرف دیگر، نماینده سوریه در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از «سیاسی شدن» موضوع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و او نیز همچون نماینده ونزوئلا از معیارهای دوگانه شورای حقوق بشر سازمان ملل در رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در کشورهای جهان انتقاد کرد.
نماینده سوریه در این خصوص گفت: «سوریه از اقدامات ایران برای ارتقاء حقوق بشر و تعامل با سازوکارهای حقوق بشری تمجید می کند. سوریه نادیده گرفتن نقض حقوق بشر ایرانیان توسط کشورهای غربی از طریق تحمیل تحریم ها و حمایت از فعالیت های تروریستی و اغتشاش در ایران را محکوم می‌کند».
کوبا:هاوانا با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است
نماینده کوبا نیز همچون ونزوئلا و سوریه ضمن انتقاد از برگزاری نشست حقوق بشر علیه ایران تأکید کرد: «هاوانا با وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است».
وی تصریح کرد: «ما مخالف برگزاری این نشست هستیم. برگزاری این نشست، نمونه دیگری از رفتار تبعیض آمیز دولت های غربی در شورای حقوق بشر است. ما مخالف تحمیل تحریم علیه ایران و دخالت در امور داخلی ایران و نقض حاکمیت ملی این کشور هستیم».
کره شمالی:از استفاده ابزاری حقوق بشر برای دخالت در کشورهای دیگر نگرانیم
نماینده کره شمالی در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران نیز در انتقاد از عملکرد شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: «ما از استفاده‌‌ی ابزاری حقوق بشر، برای دخالت در کشورهای مختلف نگرانیم».
وی تصریح کرد: «سیاست کشورهای غربی برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل با سوء‌استفاده از شورای حقوق، موجب نگرانی عمیق است. ایران اقدامات مؤثری در ارتقاء حقوق بشر داشته است و ما مخالف این نشست ویژه هستیم و معتقدیم موضوعات حقوق بشری باید براساس گفتگو و همکاری بین دولت ها، مورد توجه قرار گیرد».
گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که نماینده نیکاراگوئه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در حمایت از جمهوری اسلامی ایران گفت: «از همه اعضا می‌خواهیم بی‌طرف عمل کنند و در امور کشورها دخالت نکنند».
وی ادامه داد: «براساس منشور ملل متحد نباید در امور داخلی کشورها دخالت شود. ایران به خوبی به حقوق بشر احترام می گذارد و اقداماتی که در شورای حقوق بشر انجام می شود، نباید حاکمیت ملی این کشور را نقض کند و موجب دخالت در امور داخلی ایران شود».
بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، نماینده روسیه که به طور غیرحضوری در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل صحبت می‌کرد، قدرت‌های غربی را به استفاده سیاسی از موازین حقوق بشری متهم کرد و قطعنامه‌ای برای کمیته حقیقت‌یاب را بدون موافقت جمهوری اسلامی «غیرمشروع» خواند و گفت: «مداخله در امور داخلی ایران پایان داده شود».
نماینده پاکستان نیز در این شورا با حمایت از جمهوری اسلامی گفت: «این شورا تاکنون 35 نشست ویژه برگزار کرده است که جز چند موردی که در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل بوده، مابقی علیه کشورهای در حال توسعه بوده است که صرفا بر روی حقوق محدودی از مردم این کشورها (سیاسی و مدنی) توجه کرده است، ولی حقوق اقتصادی مردم مورد توجه قرار نگرفته است. ما اغتشاشات در ایران را و اقدام تروریستی در شاهچراغ را محکوم می کنیم و اقدام مسوولانه ایران در روشنگری و ارائه گزارشات مختلف را مورد توجه قرار می دهیم. حمایت و ارتقای حقوق بشر صرفا از طریق گفت‌وگو حاصل می شود».
 از طرف دیگر، سفیر و نماینده چین در نشست ویژه شورای حقوق بشر گفت: «شورای حقوق بشر شاهد افزایش سیاسی کاری ها و تنش هاست که موجب نگرانی شدید است. گفت‌وگو و همکاری باید مبنای کار شورای حقوق بشر باشد و بیطرفانه و مستقلانه و غیرجانبدرانه باید به مسائل حقوق بشری بپردازد».
وی تصریح کرد: «نباید حقوق بشر و شورای حقوق بشر تبدیل به وسیله دخالت در مورد داخلی کشورها شود. چین از برگزاری این نشست ویژه حمایت نمی کند. ما توجه ها رو به تحمیل تحریم ها علیه ایران جلب می کنیم. این تحریم ها که آسیب های جدی به مردم ایران وارد می کنند، باید متوقف شوند. از ایران تشکر می کنیم که توجه کافی به مسائل داخلی خود دارد».
کشورهای غربی حاضر در این جلسه از جمله آمریکا، سوئیس، فنلاند، اسلوونی، اتریش، استرالیا و رژیم صهیونیستی و ... با انتقاد از عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی از ناآرامی هاای ایران حمایت کردند.
منبع:فارس

نظر شما