شناسهٔ خبر: 57270402 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

بدترین شروع ایران در جام‌های جهانی

تلخ‌تر از زهر!

نمایش تیم ملی ایران در اولین مسابقه‌اش در جام جهانی، باورنکردنی بود. یک نمایش بسیار ضعیف از تیم ملی که به یک شکست بسیار تلخ انجامید. ایران در این نبرد اصلا شبیه آن تیم همیشگی نبود. تیمی که در چند دوره گذشته جام جهانی نفس رقبا را می‌گرفت و اگر هم می‌باخت، به سختی تسلیم می‌شد. ایران در این مسابقه اما شبیه یک تیم محلی فوتبال بازی کرد. تیمی که اصلا آماده نبود و دروازه‌اش از چپ و راست باز شد. این فاجعه‌بارترین شکست تاریخ ایران در جام‌های جهانی بود. نبردی که عملا طعم تحقیر را به فوتبال ایران چشاند.

صاحب‌خبر -

آریا رهنورد

 

    

نبرد ایران با انگلیس برای تیم ملی به بدترین شکل ممکن شروع شد. روی اولین حرکت جدی انگلیسی‌ها و اولین سانتر آنها روی دروازه، علیرضا بیرانوند مصدوم شد. علیرضا از ناحیه بینی به شدت آسیب دید و تلاش زیادی کرد تا به زمین مسابقه برگردد اما نتوانست چنین کاری را انجام بدهد و سیدحسین حسینی وارد زمین مسابقه شد. گلری که تا همین چند ماه قبل حضورش در اردوی تیم ملی قطعی نبود، ناگهان درون دروازه ایران قرار گرفت.

این اتفاق به یک شوک بزرگ برای تیم ملی تبدیل شد اما شوک بزرگ‌تر، ترکیب اولیه تیم کی‌روش بود. تیمی که برای اولین بار در تمام تاریخش با دفاع سه نفره بازی می‌کرد. سه نفره بودن دفاع روبه‌روی حریفی مثل انگلیس، نگران‌کننده بود. کی‌روش ترکیب اصلی تیم ملی را جارو کرد. او به جای استفاده از شجاع و کنعانی در قلب دفاع، به سراغ ترکیب سه نفره مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی و روزبه چشمی رفت. ترکیبی که تا امروز هرگز در یک بازی فوتبال در هیچ رده‌ای در کنار هم بازی نکرده بودند و ترکیب سه نفره خط دفاعی را شکل نداده بودند. طبیعی بود که این ترکیب اصلا هماهنگ نباشد.

حالا شاید مشخص شد که تغییر سرمربی در آستانه جام چه تاثیرات تلخی دارد. این همان تیمی است که می‌گفتند باید مربی‌اش برکنار شود تا با کی‌روش به جام برود و تحقیر نشود اما در همان اولین بازی به شدت تحقیر شد

تیم ملی خیلی زود گل اول را از حریف خورد و ضربه سر دیدنی بلینگام، کار را برای ایران دشوار کرد. گل‌های بعدی نیز با سرعت نور از راه رسیدند و تیم آشفته و پریشان ایران در نهایت نیمه اول را با خوردن سه گل به پایان رساند.

این نیمه یک فاجعه تمام‌عیار برای فوتبال ایران بود. تیمی که تعداد بی‌شماری هافبک داشت و به بازیکنی مثل علی کریمی بعد از دو سال غیبت، به صورت ثابت بازی داده بود.

اتفاق عجیب دیگر این نیمه، نیمکت‌نشینی سعید عزت‌اللهی بود. بازیکنی که همیشه در تیم ملی کلیدی بوده و بازی نکردنش به شدت در تیم احساس می‌شد. سعید در نیمه دوم به زمین آمد و شرایط ایران کمی بهتر شد.

تیم ملی گل چهارم را هم خورد اما با ضربه دیدنی مهدی طارمی به گل رسید تا یکی از گل‌های خورده حریف را جبران کرده باشد. دو گل دیگر اما از سوی دو بازیکن تازه‌وارد سه شیرها یعنی گریلیش و رشفورد کار را دشوار کرد. ایران گل ششم را هم خورد و حتی پنالتی طارمی، چیزی را عوض نکرد. تیم ملی در نیمه دوم کمی بهتر شده بود اما این موضوع نتوانست تاثیر مثبتی داشته باشد.

این وحشتناک‌ترین شکست ایران در تاریخ جام‌های جهانی بود. حالا شاید مشخص شد که تغییر سرمربی در آستانه جام چه تاثیرات تلخی دارد. این همان تیمی است که می‌گفتند باید مربی‌اش برکنار شود تا با کی‌روش به جام برود و تحقیر نشود اما در همان اولین بازی به شدت تحقیر شد. حالا بازیکنانی که برای برکنار کردن اسکوچیچ اتحاد تشکیل دادند، باید پاسخگوی وضعیت موجود باشند. حالا بازیکنانی که برای تغییر فدراسیون و آمدن کی‌روش هر کاری کردند، باید پاسخگو باشند. حالا نفراتی که خارج از فوتبال برای این تیم تصمیم گرفتند، باید پاسخ بدهند.

 این شرایط اصلا پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. این شکست تلخ نتیجه مستقیم دخالت دیگران در فوتبال و تصمیم‌های مصلحتی است که فقط به تیم ملی لطمه می‌زند. تصمیم‌هایی که تیم ملی را به گوشه رینگ بردند و کاری کردند که تیم ملی این فضای اسفبار و تلخ را پشت سر بگذارد.

جام هنوز تمام نشده اما حتی اگر اوضاع تیم ملی بهتر شود، نمی‌توان این شکست تلخ و نفرینی را از یاد برد. این نتیجه برای همیشه روی پیشانی فوتبال ایران باقی خواهد ماند.  این یک داغ بزرگ برای فوتبال ایران است. یک تیم بی‌نظم و به هم ریخته که در زمین هیچ حرفی برای گفتن نداشت. تیمی که اصلا آماده نبود و هر لحظه آماده فروپاشی به نظر می‌رسید. تیمی که از همین حالا در یک قدمی حذف شدن از جام جهانی قرار گرفته و با این فرم احتمالا در پایان بازی دوم از جام کنار می‌رود تا ضعیف‌ترین نتیجه تاریخش در جام را پشت سر بگذارد. همه چیز در مورد این جام برای ایران تلخ به نظر می‌رسد.

این بازی در کنار نتیجه تلخش، اتفاقات دیگری هم داشت. طبق شنیده‌ها، بخش عمده واکنش هواداران زمانی بود که بازیکنان ایران سرود نخواندند و با تشویق هواداران روبه‌رو شدند. البته این تشویق‌ها در جریان بازی شامل حال علی کریمی و سردار آزمون هم شد. مهدی ترابی و وحید امیری اما در زمان گرم کردن با واکنش‌های منفی روبه‌رو شدند تا کماکان مورد غضب هواداران قرار داشته باشند.

 

نظر شما