شناسهٔ خبر: 57260927 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

باید‌ها و نبایدها در خرید گیربکس‌‌های صنعتی

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

گیربکس صنعتی گشتاور و سرعت را به یکدیگر تبدیل می‌کند. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح بدهیم، در 99.9 درصد صنایع در صورتی که گیربکس حضور نداشته باشد، کاری پیش نخواهد رفت. تمامی گردش‌ها، چرخش‌ها، بالا رفتن‌ها و پایین آمدن‌ها وابسته به وجود گیربکس است.

حالا که دانستیم تقریبا هیچ کارگاه یا کارخانه ای بدون گیربکس صنعتی نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، خوب است به باید ها و نباید‌ها در خرید گیربکس صنعتی بپردازیم. تا اگر شما نیاز به خرید یکی از این ماشین‌های همه کاره داشتید، با در دسترس داشتن اطلاعات کافی، اقدام کنید.

البته در ادامه متن، در انتها به مواردی اشاره می‌کنیم که بتوانید عمر مفید گیربکس‌های خود را افزایش دهید. با ما همراه باشید.

انواع مختلف گیربکس صنعتی

با توجه به این که گیربکس‌ صنعتی Industrial gearbox دارای انواع مختلفی است، بهتر است پیش از آن که به نکات مهم در هنگام خرید گیربکس بپردازیم، بدانیم که هر کدام از آن‌ها برای چه صنایعی استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت کلی یک دسته بندی ساده داشته باشیم. این گیربکس‌ها را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

  1. گیربکس کاهنده
  2. گیربکس افزاینده

تفاوت اصلی بین این دو گروه گیربکس صنعتی، در نوع و روش تامین گشتاور مصرفی است. در نوع کاهنده، گیربکس که در بین الکتروموتور و محرک قرار گرفته است، گیربکس با کاهش دور الکتروموتور، گشتاور مناسب را ایجاد می‌کند. در مقابل گیربکس‌های افزاینده با افزایش دور الکتروموتور گشتاور مورد نیاز را تامین می‌کنند.

از کدام گیربکس کجا استفاده کنیم؟

به گزارش از انصاف نیوز هر کدام از انواع مختلف گیربکس صنعتی، با توجه به نوع عملکرد و میزان گشتاوری که تولید می‌کند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. که به این نکته باید در هنگام خرید توجه ویژه ای داشت. زیرا که سبب می‌شود بازدهی مناسب تری دریافت کنید.

در این قسمت از متن به 4 مورد از این گیربکس‌ها و محل استفاده آن‌ها می‌پردازیم.

1.     گیربکس‌های خورشیدی:

اگر دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت شما، به سرعت پایین در عین گشتاور بالایی نیاز دارد. گیربکس‌های خورشیدی که با نام گیربکس سیاره‌ای هم شناخته می‌شود، مناسب است.

از سری صنایعی که استفاده گسترده‌ای از این گیربکس صنعتی دارند، میتوان به صنایع رباتیک و کوره‌های صنعتی دوار اشاره داشت.

2.     گیربکس‌های حلزونی:

اگر به قدرت بالایی برای به حرکت در آوردن یا چرخواندن دستگاهی کارگاه یا کارخانتان نیاز دارید گیربکس صنعتی حلزونی مناسب شماست. این سری گیربکس‌های برگشت ناپذیر، امنیت بالایی برای سیستم یک طرفه به وجود می‌آورد.

منظور از برگشت ناپذیری در این نوع گیربکس، این است که چرخ دنده نمی‌تواند چرخ حلزونی را بگرداند. از بخش‌هایی که در آن از worm gearbox استفاده می‌شود، بالابر‌های ساده تک نفره، وینچ‌ها و انواع مختلف تسمه نقاله اشاره کرد.

3.     گیربکس‌های دنده‌ای:

به جرات می‌توان گفت با توجه به قیمت بسیار بالای گیربکس‌های خورشیدی در ازای بازدهی مناسب‌ آن‌ها، سری گیربکس‌های دنده‌ای یا در جدول بازدهی مناسب در مقابل انرژی مصرفی، رتبه دوم را دارند.

به این معنا که گیربکس‌ شافت مستقیم در عین ارائه بازدهی مناسبی مشابه گیربکس سیاره‌ای، کاملا بهینه هستند و گشتاور مناسبی تحویل شما خواهند داد.

هلیکال‌ها معمولا در صنایعی مثل کشاورزی و یا تسمه‌های انتقال مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.     گیربکس‌های مخروطی:

اگر می‌خواهید جهت گردش را تغییر دهید این سری گیربکس‌ها برای شما مناسب هستند.

در گیربکس‌های مخروطی چرخش عرضی به چرخش طولی تبدیل می‌شود. این محصول که با نام کرانویل هم شناخته می‌شود، دندانه‌هایی با مقاومت بسیار بالا دارد.

مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید

هر گیربکس صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. سلامت هر کدام از این بخش‌ها بر عملکرد صحیح کل سیستم تاثیر گذار است. از این روی در هنگام خرید آن خوب است سلامت آن‌ها را چک کنید.

برخی از اجزایی که سلامت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، عبارتند از:

چرخ دنده‌های گیربکس:

گیربکس صنعتی که قصد خرید آن را دارید اگر در بخش چرخ دنده‌ها دارای اشکال باشد، عملا قابل استفاده نیست و حتما پیش از نصب و استفاده باید تعمیر شود. چرخ دنده‌ها مهم ترین و تاثیر گذار ترین جزء گیربکس هستند. البته در هر گیربکس شکل آن‌ها متفاوت است.

پوسته گیربکس:

پوسته گیربکس تقریبا تمام اجزای دستگاه را در خود جای داده است. این بخش در حقیقت وظیفه دارد که از بخش‌های داخلی مثل چرخ دنده‌ها محافظت کند. بدیهی است که اگر پوسته آسیب جدی دیده باشد، پیش از استفاده حتما باید تعمیر شود.

لازم به ذکر است که جنس این پوسته اغلب از چدن یا آلومینیوم است.

یاتاقان:

برینگ یا همان یاتاقان وظیفه حمل بار شعاعی و محوری را دارد. در صورتی که این بخش هم اختلال داشته باشد، گیربکس از حالت عادی خارج می‌شود. پس در هنگام خرید به سلامت یاتاقان هم توجه داشته باشید تا هزینه دوباره ای بر دوش شما گذاشته نشود.

شافت‌ها:

قطعه‌ای که سبب چرخش و گردش می‌شود همین شافت است. پس سالم بودن آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وجود هرگونه زنگ زدگی‌، پوسیدگی یا شکستگی سبب می‌شود که قطعه به سرعت فرسوده شده و کل دستگاه غیر قابل استفاده شود.

علاوه بر تمامی این مواردی که گفته شد. یک نکته از همه اهمیت بیشتری دارد، آن هم این است که گیربکس صنعتی که خریداری می‌کنید، دارای استاندارد AGMA421.01 باشد. این استاندارد در سال 1943 به صورت اختصاصی برای گیربکس‌ها و سلامتشان معرفی شد.

توجه داشته باشید ممکن است افراد سود جو کالاهای تقلبی یا تعمیری را به شما به نام کالای سالم ارائه کنند. پس انتخاب فروشگاه مناسب برای خرید هم باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش تمامی دستگاه‌های صنعتی من جمله ‌گیربکس‌های صنعتی فروشگاه اینترنتی نامیک سنتر است.

این فروشگاه آنلاین کالای ارائه شده را با تضمین اصالت کالا به خریدار ارائه کرده و پیش از خرید محصول به صورت رایگان مشاوره‌های کافی برای انتخاب کالای مناسب را به شما ارائه می‌کند. این اتفاق سبب می‌شود که با توجه به میزان گشتاور و نیروی مورد نیاز، محصول بهینه پیشنهاد شود.

در پایان اگر تجربه ای در این خصوص دارید در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

نظر شما