شناسهٔ خبر: 57231304 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

"فبک" به ارتقای تفکر نقاد و خلاق در کودکان کمک می‌کند

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درباره رشد شخصیت کودکان و نوجوانان از طریق برنامه‌های "فبک" گفت: تفکر خلاق، مراقبتی و نقاد در این روش مدنظر است و کودک در این روش که یک پایه آن کتاب محور است مهارت‌های خود در ابعاد مختلف را ارتقا می‌دهد.

صاحب‌خبر -

اعظم یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کانون پرورش فکری در راستای توسعه فرهنگ مطالعه گفت: تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون خلاقیت محور و کتاب محور است.

 معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین ادامه داد: با توجه به نقشی که مطالعه می‌تواند در کشف و پرورش مهارت‌های فکری کودکان داشته باشد سعی ما بر این است که از طریق ابزارهایی مثل قصه گویی، نمایش خلاق، تئاتر کودک، روخوانی و بلند خوانی کتاب و بسیاری از فعالیت‌هایی که برای کودکان لذت‌بخش بوده و جذابیت هنری دارد آن‌ها را به مطالعه تشویق کرده و بتوانیم لذت مطالعه را از کودکی نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه یک بازوی برنامه فلسفه برای کودکان ادبیات است و باعث تقویت مهارت‌های فکری و اندیشه‌ورزی کودکان می‌شود، عنوان کرد: در برنامه‌های فبک با بیان قصه‌هایی که از روی کتاب‌ها خوانده می‌شوند و یا برای کودکان تعریف می‌شود ضمن اینکه رویا پردازی هدفمند در کودک تقویت می‌شود، افزایش هوش کلامی، گنجینه لغات و تقویت روحیه پرسشگری، گوش دادن فعال و شناخت احساسات خود و دیگران توسط کودک و نوجوان هم شکل می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: قصه گویی، کتابخوانی، بازی و نمایش خلاق و انیمیشن محرک‌هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان فضای آموزشی را برای کودکان به وجود آورد که آن‌ها را به سمت تفکر خوب و عمیق، گفت‌و‌گو، قضاوت و شروع حلقه‌های کند و کاو مستمر سوق داد.

وی بیان کرد: در برنامه‌های فبک همراه با تفکر مراقبتی تفکر نقاد هم شکل می‌گیرد و کودک می‌آموزد که در این جهان پر از داده و اطلاعات به راحتی ذهن باورپذیر و خطی نداشته و توان استدلال آوری و دلیل جویی داشته باشد.

یوسفی‌اصل بیان کرد: تفکر خلاق هم به این معناست که کودک زایشگر ایده است و ایده‌های خلاقی که کودکان درباره آن گفت‌وگو می‌کنند و آرزوهای خلاقانه‌ای که برای آینده خودشان دارند ناشی از تفکر خلاق کودک است، در مجموع تفکر مراقبتی، خلاق و نقاد سه ساحت بسیار مهم در فرآیند فلسفی و تربیتی کودک است.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درباره برگزاری دوره‌های فبک در کانون استان گفت: از آنجا که یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشف و پرورش استعداد و مهارت‌های فکری کودکان است، با توجه به سن مخاطبین دوره‌های فبک به صورت ترمیک در کانون برگزار می‌شود و اساسا یادگیری آن هم در سنین پایین یک مثلثی است که کودک، والد و مربی سه رکن آن هستند و اگر یکی از این رکن‌ها بلغزد تعادل را در نظام یادگیری و شاکله بندی ذهنی کودک بهم می‌ریزد.

وی خاطر نشان کرد: آگاهی والدین از اهمیت کلاس‌های فبک و در نهایت همراهی و آموزش آن‌ها می‌تواند اقدام موثری در جهت بازدهی بیشتر کلاس‌های فبک و همینطور استقبال آن‌ها از این فعالیت مهم باشد.

 

نظر شما