شناسهٔ خبر: 57209867 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

تفاوت حوادث تروریستی در مشهد و ایذه برای عارف! /"بانیان آشوب" همچنان مشغول کارند

"بانیان آشوب" همچنان مشغول کارند و برای پشتیبانی از اغتشاشات خیابانی تئوری‌پردازی می‌کنند تا کار به "فتنه اقتصادی" برسد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وادار کردن نظام به اصلاحات غیر عقلانی!

"بانیان آشوب" همچنان مشغول کارند...

تفاوت حوادث تروریستی در مشهد و ایذه برای عارف! /"بانیان آشوب" همچنان مشغول کارند

مرتضی مبلغ، کنشگر چپ و از مقامات دولت اصلاحات که پیش از این گفته بود اگر به هشدارهای اصلاح‌طلبان توجه شده بود کار به اینجا کشیده نمی‌شد؛ اخیراً در اظهاراتی که امتداد آنها را منتشر کرد، گفت: به دلیل همان تصلب و تعصبی که در دستگاه‌های حاکمیتی وجود داشته و آن‌ها حاضر به تن دادن به اصلاحات اساسی نشده اند، بخش‌هایی از مردم به ناچار برای پیگیری مطالبات خود، راه اعتراضات خیابانی را در پیش گرفته اند.

او همچنین تصریح می‌کند: اکنون، اصلاح‌طلبان هم بین بهم‌ریختگی سیاسی و اجتماعی و اصلاح واقعی امور، راه مناسب‌تری به جز پیگیری مطالبات مردم از یک سو و متقاعد ساختن حاکمیت برای انجام اصلاحات اثربخش ندارند. به هر حال، اگر حاکمیت در این سیاست‌ها که منجر به این وضعیت در کشور شده، تجدید نظر نکند، اوضاع بسیار نگران‌کننده‌تر و وخیم‌تری بر ایران حاکم شده و زمینه‌های اعتراضات بیشتر از یک سو و میدانداری بیشتر تندروهای داخلی و دشمنان قسم خورده خارجی از سوی دیگر فراهم خواهد شد.[۱]

*بگذریم از اینکه نسبت دادن تصلب و تعصب به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به معنی تشویق اغتشاشگران و پشتیبانی از انگیزه غلط آنهاست تا به زعم فرماندهان آشوب؛ کار به "فتنه اقتصادی" برسد.

لکن بخش قابل تأمل‌تر اظهارات مبلغ آنجاست که می‌گوید راه اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی پیگیری مطالبات مردم و متقاعد ساختن حاکمیت برای انجام اصلاحات است.

مسئله‌ای که مبلغ در حالت خوشبینانه آنرا نمی‌فهمد، اینجاست که اغتشاشات اخیر هیچ پایه عقلانی و گفتمان اصولی ندارد و از همین روست که ما آنرا اغتشاش نامیده‌ایم.

بخشی از آنها معترض اقتصادی‌اند که راه حل مشکل اقتصادی هم اولا خیابان نیست (چون خیابان سبب بغرنج‌تر شدن مشکلات می‌شود) و ثانیا باید به این مشکل با ابراز "رأی خوب‌" نگاه کرد نه با ابزار بی‌نتیجه فحاشی و سنگ و چوب!

بخش‌های دیگر نیز از اساس مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران و یا اراذل و اوباش هستند که تکلیف آنها هم مشخص است.

اکنون مبلغ و دوستانش در ستاد اصلاحات قصد دارند نظام اسلامی را به عقب نشینی از کدامیک از عقلانیت‌های اشاره شده وادار کنند!؟ و یا قصد دارند کدامیک از این مطالبات غیر عقلانی، خشن و خیابانی را پیگیری کنند؟

اینکه گفته می‌شود مبلغ و دوستان او در ستاد اصلاحات، جمله "بانیان آشوب" هستند به دلایل پیش‌گفته یک تحلیل قابل اثبات است و در صورت نگاه امنیتی و رسانه‌ای دقیق به مسئله می‌توانیم شاهد کاهش محسوس آشوب‌ها نیز باشیم.

***

تفاوت حوادث تروریستی در مشهد و ایذه برای عارف!

تفاوت حوادث تروریستی در مشهد و ایذه برای عارف! /"بانیان آشوب" همچنان مشغول کارند

محمدرضا عارف، از چهره‌های ستادی جریان اصلاحات اخیراً پیامی را به بهانه حوادث تروریستی صورت گرفته صرفا در ایذه و اصفهان(!) منتشر کرد و نوشت:

"وقوع حادثه تروریستی در شهرهای ایذه و اصفهان که منجر به شهادت جمعی از هموطنانمان شد نشان از این دارد جریان مرموزی می خواهد مطالبات مردم را که بعضا در قالب برخی تجمعات اعتراضی مطرح می‌شود به سمت و سوی انحرافی و رفتارهای خشن سوق دهد. به همین دلیل می‌طلبد مردم فهیم ایران بویژه جوانان عزیز ضمن پیگیری مطالبات خود هوشیاری خود را در برابر این جریان مرموز و تحرکات ایذایی آنها حفظ کنند و نگذارند خشونت طلبان میدان‌دار شوند."

به گزارش ایلنا، در پیام عارف همچنین آمده است: امیدوارم رویکرد نهادهای مدافع امنیت کشورهم به جای محدودیت برای گروه های مرجع پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخ باشد.[۲]

*جالب است که از نظر آقای عارف شهادت ۲ نیروی حافظ امنیت مردم در مشهد بر اثر حمله با سلاح سرد؛ عملیات تروریستی نبوده و گویا از نظر عارف اساسا تسلیت برای شهادت ۲ بسیجی مظلوم مشهدی ضروری هم نبوده!

عارف همچنین به‌گونه‌ای اغتشاشات ۶۰ روزه اخیر را آنالیز می‌کند که انگار صرفا با چند حادثه تروریستی زمینه رفتارهای خشن ایجاد شده و پدیده‌هایی مثل به شهادت رساندن گروهی آرمان علی‌وردی با "قتل صبر"، شعارهای رکیک دانشجویان فحاش شریف، آتش زدن مغازه‌های مردم و زیر گرفتن مأموران انتظامی با خودرو؛ هیچیک نشانی از خشونت نداشته است.

در بخش آخر پیام عارف نیز شاهدیم که او با طعنه به نیروهای امنیتی از این می گوید که سراغ محدودیت برای گروه‌های مرجع نروید و اگر می‌توانید از این حوادث پیشگیری کنید!

معنی این کنایه این است که از فیلتر و مجوز ندادن به اعتراض اوباش، تأیید نکردن نامزدهای مسئله‌دار در انتخابات و بازداشت لیدرهای آشوب دست بردارید و به کارتان برسید.

کنایه‌ای که ما تبلور ساده‌لوحی موجود در آن را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

قضات، دیگر منتظر چه هستند؟

انتقاد شدید از قوه قضائیه در تریبون نماز جمعه تهران

تفاوت حوادث تروریستی در مشهد و ایذه برای عارف! /"بانیان آشوب" همچنان مشغول کارند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه این هفته تهران طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه در کشور ما با اعتراض مردم مخالفتی وجود ندارد، گفته است: متاسفانه برخی از افراد اصرار دارند تا نام این اغتشاشات را اعتراض بگذارند؛ اما این امر قطعا یک مغالطه سیاسی است؛ چراکه نام اغتشاش اعتراض نیست؛ اغتشاشی که در دل آن ترور زاییده شد و شما اغتشاشگران زمینه این ترورها را فراهم کردید.

به گزارش رسا، ‌ آیت الله خاتمی خطاب به قضات قوه قضاییه بیان داشت: برخی از اغتشاشگران سه عنوان دارند – و مثلا فردی بین آنهاست- که قاتل است و می گوید اگر هم آزاد شوم مردم را به قتل می رسانم. قضات دیگر منتظر چه هستند؟ این محارب است و باید حکم قصاص بر آن داده شده و محاکمه شود.

وی تصریح کرد: محارب بودن و باغی بودن از دیگر عناوین اغتشاشگران است و محارب کسی است که با کشیدن سلاح موجب ناامنی مردم شود و باغی کسی است که به طور گسترده به ایجاد ناامنی، اقدام علیه امنیت داخلی، تخریب و ناامنی بپردازد که این افراد باید محکوم شوند.[۳]

*طی روزهای اخیر مطالبات وسیع و اکثریتی از میان مردم، نخبگان و رجال سیاسی دلسوز کشور شکل گرفته مبنی بر اینکه فاز مدارای با اغتشاشگران به "مماشات" رسیده است و مسئولان امنیت کشور باید فکر عاجلی به حال این رخدادها بکنند.

در همین رابطه بود که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در یک مصاحبه صراحتا تأکید کرد که نباید نیروی غیر مسلح را به مقابله با تروریست‌های مسلح فرستاد. [۴]

رئیس کل دادگستری یکی از مراکز استان‌ها نیز اخیراً در مصاحبه‌ای تأکید کرده است که من‌بعد از این دیگر بهانه فریب‌خوردگی و جوّزدگی از سوی دستگیرشدگان مسموع نخواهد بود. [۵]

برخی محافل تحلیلی معتقدند در جریان اغتشاشات ۶۰ روزه اخیر؛ هنوز از ظرفیت امنیتی و اقتدار مجموعه دستگاه‌های امنیتی کشور آنطور که باید استفاده نشده و این مسئله موجب تداوم بلوا و ایجاد فضای ذهنی "مماشات" در نزد قاطبه مردم نجیب و خواص دلسوز کشور شده است.

***

1_ https://telegra.ph/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D9%84%D8%BA-11-17

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1299372

3_ rasanews.ir/0032MX

4_ mshrgh.ir/1436858

5_ mshrgh.ir/1435611

نظر شما