شناسهٔ خبر: 57198490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کتاب «مدرنیته مشروع است» منتشر شد

کتاب «مدرنیته مشروع است» به بازسازی و بررسی منازعه مشروعیت عصر جدید پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «مدرنیته مشروع است؛ بازسازی و بررسی منازعه مشروعیت عصر جدید» نوشته سیدمسعود آذرفام به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس در ۲۴۸ صفحه، با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر و راهی بازار نشر شده است. 

آذرفام در پیشگفتار کتاب یادآوری کرده است که این‌کتاب جستاری است که براساس رساله دکترایش در دانشگاه تهران نوشته است. مسئله چیستی سنت و تجدد و نسبت این دو باهم مسئله‌ای مهم و تعیین کننده در تاریخ اندیشه ایران جدید است و به گمانم تقدیر تاریخی ایران نیز جز از دل جدال قدیم و جدید رقم نخواهد خورد. بخش اعظم آثار پژوهشی این کتاب به زبان آلمانی است. 

برخی از سوالاتی که در این‌کتاب به آن‌ها پاسخ داده شده، از این‌قرارند: آیا دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم نقطه اوج انحطاط تاریخ بشریت است یا دورانی سزاوار تحسین؟ آیا ناگزیریم با عسرت گریزناپذیر زمان حال سر کنیم و صرفا به نوستالژی گذشته‌ای تابناک دلخوش باشیم یا این‌که باید به دفاع از زمان برخیزیم و امکانات منحصربه‌فرد آن را کشف کنیم؟ آیا عصر جدید صرفا صورتی عاریتی و از آن رو مخدوش از جهان مسیحی قرون وسطایی است یا عصری است خودآیین که ارزش‌ها و آرمان‌های مختص به خود را دارد؟ 

کتاب «مدرنیته مشروع است» ۷ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: 

«مقدمه»، «چارچوب نظری: جستاری در نقد جوهرگرایی تاریخی و دفاع از تفکر تاریخی»، «شکل‌گیری منازعه؛ اشمیت، الهیات سیاسی و سکولاریزاسیون»، «بسط منازعه؛ لوویت، و تاریخ جهانی و حصول رستگاری»، «آن‌سوی منازعه؛ بلومنبرگ و مشروعیت عصر جدید»، «ادامه منازعه» و «بررسی مدعیات و نتیجه‌گیری».

نظر شما