شناسهٔ خبر: 57147639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سی ان ان فاش کرد:

آمریکا پهپادهای «گری‌ایگل» را پس از دستکاری به اوکراین می‌دهد

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که پنتاگون قصد دارد تا پس از دستکاری در پهپادهای پیشرفته «گری‌ایگل» و حذف قطعات حساس آن، این پهپادها را در اختیار اوکراین قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به رد دخواست‌های مکرر اوکراین از آمریکا برای ارسال پهپادهای پیشرفته چندمنظوره «گری‌ایگل/ Gray Eagle MQ-۱C»، اعلام کرد: واشنگتن با ایجاد تغییراتی در سازوکار پهپاد مذکور و حذف قطعات حساس اطلاعاتی از آن، این بار به درخواست اوکراین پاسخ مثبت می دهد.

اوکراین مدت‌هاست که از آمریکا درخواست کرده تا پهپادهای چندمنظوره گری‌ایگل را به کی‌یف ارسال کند. هر کدام از این پهپادها به چهار موشک «هِل‌فای» مجهز بوده و قادر است حدود ۳۰ ساعت در ارتفاع بیش از ۸ هزار متری پرواز کند.

واشنگتن به دفعات با این درخواست مخالفت و در توضیح مخالفت خود مدعی شده که این پهپادهای حاوی تجهیزات رادیویی و اطلاعاتی پیشرفته‌ای است که در صورتی که به دست ارتش روسیه بیفتد، می‌تواند تهدیدی امنیتی برای آمریکا باشد.

با این حال، سی‌ان‌ان گفته که پنتاگون در حال بررسی روش‌های حذف اجزا و فناوری‌های حساس این پهپادها است تا پس از اعمال تغییرات، این نوع پهپادها را بدون داشتن تهدید امنیتی برای آمریکا، به اوکراین ارسال کند.

به گفته منبعی آگاه «اصلاحاتی بسیار فنی و مشخص جهت خنثی‌سازی برخی فناوری‌های حساس به‌کار رفته در این پهپادها قابل اعمال است که می‌تواند تامین آن برای اوکراین را در آینده‌ای نزدیک ممکن سازد، اما این اصلاحات زمان‌بر بوده و تقریبا پیچیده است.»

بحث و تبادل نظر در پنتاگون درباره ارسال گری‌ایگل به اوکراین همچنان در جریان است و هیچکدام از طرفین اوکراینی و آمریکایی، انتقال این نوع پهپاد به کی‌یف را رد نکرده‌اند.

این نخستین باری نیست که آمریکا تسلیحات ساخت این کشور را برای ارسال به اوکراین دستکاری می‌کند و سی‌ان‌ان در بخش دیگری از این گزارش نوشته است که نشریه وال‌استریت ژورنال، در ماه مارس در گزارشی اعلام کرده بود که اجزای و فناوری‌های «محرمانه» تنها با باز کردن چند پیچ، از موشک‌های ضدهوایی «استینگر» خارج شده و سپس به اوکراین ارسال شده است.

نظر شما