شناسهٔ خبر: 57051301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سفیر ایران در سازمان ملل متحد خبر داد:

سفر هیات فنی ایران به وین برای پاسخ به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سفیر و نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک از سفر هیات فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش سالانه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با اجماع تصویب کرد. در جلسه‌ای که بدین منظور با حضور دبیرکل و سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو در نیویورک برگزار شد، پس از سخنرانی رئیس مجمع عمومی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگان کشورها مواضع خود را اعلام کردند.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در سخنرانی خود با تاکید بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها گفت: این موضوع در NPT و اساسنامه آژانس کاملاً تصریح شده و یکی از وظایف اساسنامه‌ای آژانس کمک به کشورهای عضو برای استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

وی ادامه داد: وظیفه راستی‌آزمایی آژانس و حتی نگرانی‌های عدم اشاعه‌ای نباید مانعی برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو باشند.

این دیپلمات ارشد با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های غیرقانونی، اظهار داشت: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و در صورت اجرای کامل و مؤثر تعهدات توسط سایر طرف‌های برجام، تهران آماده است برجام را به صورت کامل اجرا کند. 

ایروانی با اشاره به همکاری نزدیک ایران و آژانس که در بین کل اعضا بیشترین میزان بازرسی را دریافت کرده، خاطرنشان کرد: هیچ مسئله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس نیز تائید شده است. در همین راستا، هیأت فنی ایران برای پاسخ به سوالات آژانس به وین سفر کرده است.

وی افزود: بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای گرایی آژانس نباید مخدوش شود و این سازمان باید خارج از کنترل قدرت‌ها باقی بماند تا همه بتوانند از کمک‌های فنی و حمایتی آژانس برای توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشند.

سفیر و نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و ترور بزدلانه دانشمندان هسته‌ای ایران بوده، از سازمان‌های بین المللی و به ویژه سازمان ملل  متحد خواست تا این جنایات را محکوم کنند.

به گفته ایروانی، رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت ان‌پی‌تی در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان‌های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت‌گیری و به صورت حرفه‌ای با این موضوع برخورد کند.

نظر شما