شناسهٔ خبر: 57035231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با انتخابات میان دوره ای آمریکا

جمهوری خواهان پیشتاز نتایج اولیه مجلس نمایندگان/ اجازه نمی دهم ترامپ بار دیگر رئیس جمهور شود

روز سه‌شنبه، مردم در سراسر آمریکا به پای صندوق‌های رای در انتخابات میان‌دوره‌ای برای تعیین حزب برنده در کنگره رفتند؛ این در حالی است که بسیاری پیشاپیش از طریق پست رای خود را ارسال کردند. پیش بینی می‌شود، جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در این انتخابات به دست گیرند؛ اما سرنوشت سنا هنوز به دلیل فشردگی رقابت قابل پیش بینی نیست.

صاحب‌خبر -

جمهوری خواهان پیشتاز نتایج اولیه انتخابات

بین الملل تابناک: انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا که نتایج آن سرنوشت کرسی‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا را مشخص خواهد کرد، از روز سه شنبه آغاز شد و نتایج آن به تدریج اعلام می‌شود.

روز سه‌شنبه، مردم در سراسر آمریکا به پای صندوق‌های رای در انتخابات میان‌دوره‌ای برای تعیین حزب برنده در کنگره رفتند؛ این در حالی است که بسیاری پیشاپیش از طریق پست رای خود را ارسال کردند. پیش بینی می‌شود، جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در این انتخابات به دست گیرند؛ اما سرنوشت سنا هنوز به دلیل فشردگی رقابت قابل پیش بینی نیست.

 

آخرین نتایج انتخابات
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۲۹

به گزارش سی‌ان‌ان، در رقابت بر سر مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان تا این لحظه ۱۹۹ و دموکرات‌ها ۱۷۸ کرسی به‌دست آورده‌اند.

 تاکنون جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر کدام ۴۸ کرسی در سنا را به خود اختصاص داده‌اند.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز بر اساس محاسبات خود پیش‌بینی کرده نتیجه نهایی انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا اختصاص ۲۲۰ کرسی به جمهوری‌خواهان و ۲۱۵ کرسی به دموکرات‌ها خواهد بود که با این حساب کنترل این مجلس برای دو سال آینده در اختیار حزب جمهوری‌خواه آمریکا قرار می‌گیرد.

جمهوری خواهان پیشتاز نتایج اولیه مجلس نمایندگان/ تغییر وضعیت به نفع دموکرات‌ها در انتخابات سنا

 

بایدن: موج قرمز رخ نداد/ اجازه نمی دهم ترامپ بار دیگر رئیس جمهور شود
۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۲۷

، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در نشست خبری برای سخنرانی درباره انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور شرکت کرد.

بایدن در این سخنرانی گفت: «موج قرمز بزرگ (اصطلاحی که جمهوری‌خواهان درباره پیروزی احتمالی خود به‌کار می‌بردند) رخ نداد».

وی توضیح داد: «روز خوبی برای دموکراسی و روز خوبی برای آمریکا بود. البته رأی‌دهندگان در انتخابات شفاف گفتند که مستأصل شده‌اند، من این را درک می‌کنم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: «مردم آمریکا حرفشان را زدند و ثابت کردند که دموکراسی هویت ماست. رسانه‌ها انتظار موج قرمز بزرگی داشتند، اما این اتفاق نیافتاد و انتظار داشتند که ما خوب عمل کنیم».

بایدن با تاریخی خواندن میزان مشارکت در انتخابات میان‌دوره کنگره آمریکا، تصریح کرد: «رای‌دهندگان به وضوح ناامید شده‌اند و من این را با توجه به شرایط دو سال گذشته درک می‌کنم. نسبت به موضع مردم آمریکا در مورد آنچه به دست آورده‌ایم خوش‌بین هستیم».

وی در تعریف از اقدامات خود در دو سال ریاست‌جمهوری، گفت: «سیاست‌های اقتصادی منجر به ایجاد ۱۰ میلیون شغل جدید شد و این یک عدد تاریخی است. ما بهتر از هر کشور توسعه‌یافته دیگری با موضوع تورم برخورد می‌کنیم و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۳.۷ درصد رسیده است».

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اکثریت مردم آمریکا از برنامه اقتصادی من حمایت می‌کنند. ما باید معافیت‌های مالیاتی را برای طبقه کارگر تصویب کنیم، نه برای ثروتمندان. هر قانونی را که کنگره برای ممنوعیت سقط جنین تصویب کند، وتو خواهم کرد».

بایدن ضمن اشاره به تمایل خود برای همکاری با جمهوری‌خواهان بدون توجه به نتایج انتخابات، افزود: «به مقابله با تجاوز روسیه به اوکراین ادامه خواهیم داد و پس از بازگشت از سفر خارجی، رهبران هر دو حزب را به کاخ سفید دعوت خواهم کرد».

وی در ادامه اظهارات پوپولیستی خود گفت: «زمانی که مردم آمریکا از دستاوردهای ما مطلع شوند، حمایت بیشتری خواهیم داشت. من سلاح‌های تهاجمی را ممنوع می‌کنم و رویکردمان را تغییر نمی‌دهیم. هنوز امکان حفظ اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان وجود دارد و ما فقط چند کرسی را از دست دادیم».

رئیس جمهور آمریکا همچنین اضافه کرد: «دیدن عقب‌نشینی روسیه در خرسون یک روز پس از انتخابات قابل توجه است و می‌دانستیم که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. ما فرصتی خواهیم داشت که در مورد گام‌های بعدی روسیه در اجلاس گروه ۲۰ صحبت کنیم. روس‌ها منتظر نتایج انتخابات میان دوره‌ای بودند تا خروج خود از خرسون را اعلام کنند».

بایدن با بیان اینکه نمی‌تواند اقدامات جمهوری‌خواهان را کنترل کند، گفت: «اما به کار برای بهبود زندگی آمریکایی‌ها ادامه خواهم داد. اکثریت رهبران خارجی به دنبال همکاری و تعامل با ایالات متحده هستند. من در طول سال‌ها با تعدادی از جمهوری‌خواهان کار کرده‌ام و آنها افراد صادقی هستند در حالی که گروه "ماگا" (ترامپ و حامیانش) در اقلیت است».

وی ضمن اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، توضیح داد: «حزب دموکرات برخلاف همه انتظارات خوب عمل کرده است و من قصد دارم دوباره نامزد ریاست جمهوری شوم، اما در تصمیم‌گیری عجله نخواهم کرد. من تلاش می‌کنم تا مطمئن شوم که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ریاست جمهوری بازنگردد».

ترامپ: انتخابات میاندوره ای را یک پیروزی بزرگ برای خود دانست
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۲۱:۵۵

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، نتایج انتخابات میان دوره ای را یک پیروزی بزرگ برای خود می داند، هرچند که به طور کلی "تا حدی ناامید کننده" است.

 رئیس جمهوری سابق آمریکا روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی Truth Social خود در این مورد نوشت.گرچه انتخابات میان دوره ای تا حدودی ناامید کننده بود، اما از نظر شخصی من یک پیروزی بسیار بزرگ بود.

او افزود: در مجموع ۲۱۹ پیروزی و ۱۶ شکست.

این در حالیست که شبکه فاکس نیوز آمریکا نزدیک به جمهوریخواهان روز چهار شنبه همزمان با تداوم اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا اعلام کرد: بزرگترین برنده انتخابات میان دوره ای بدون شک "ران دسانتیس" فرماندار فلوریدا است که توانست قاطعانه در انتخابات روز سه شنبه بار دیگر پیروز شود.

شبکه فاکس نیوز اضافه کرد: بزرگ ترین بازنده این انتخابات دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا است که نامزدهای منتخب او در برخی از رقابت های انتخاباتی نتوانستند رقبای دموکرات آسیب پذیر خود را شکست دهند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: بار دیگر دونالد ترامپ ممکن است به عامل شکست جمهوری خواهان در کسب کنترل سنا تبدیل شود.

فاکس نیوز تصریح کرد: بر اساس نتایج میان دوره ای ۲۰۲۲ بسیاری این گونه نتیجه خواهند گرفت که حزب جمهوریخواه بدون رهبری دونالد ترامپ می تواند به مسیر خود ادامه دهد.

جمهوریخواهان در کارزار انتخابات سنا هم از دموکرات ها پیش افتادند
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۲۰:۰۵

تارنمای سی ان ان لحطاتی پیش اعلام کرد که سناتور جمهوریخواه ایالت ویسکانسین بر رقیب دموکرات خود پیروز شد و اکنون جمهوریخواهان در رقابت نفس گیر برای کسب اکثریت سنا پیشتازند.

 سی ان ان نوشت که ران جانسون ۶۷ ساله با شکست دادن ماندلا بارنز و با وجود آنکه نظرسنجی ها وی را در قعر فهرست محبوبیت نشان می دادند، برای سومین بار پیاپی در این انتخابات پیروز شد و امید هم حزبی های خود برای کسب اکثریت سنا را افزایش دهد.

بر اساس اعلام آخرین نتایج انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان پیشتازند و در مجلس سنا نیز رقابت سختی میان آنها وجود دارد. تاکنون از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با ۲۰۲ کرسی در مجلس نمایندگان پیشتازند. دموکراتها نیز ۱۸۴ کرسی در این مجلس را به دست آورده اند.

هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان، حداقل نیاز به کسب ۲۱۸ کرسی دارد.

اما در مجلس سنا، رقابت بسیار سختی وجود دارد. به رغم آنکه در نتایج اولیه دموکرات ها پیشتاز بودند، پس از آن، جمهوریخواهان و دموکراتها در این مجلس برابر شده و اکنون جمهوریخواهان با ۴۹ کرسی در برابر ۴۸ کرسی رقیب خود قرار دارند. برای کسب اکثریت در سنا جمهوریخواهان و دموکرات ها به پیروزی در ۲ ایالت دیگر نیاز دارند.



دموکرات ها کرسی ایالت کلیدی پنسیلوانیا در سنا را از آن خود کردند
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۱۴:۳۹

 

"جان فترمن" در انتخابات مجلس سنا در ایالت کلیدی پنسیلوانیا توانست "مهمت اوز" رقیب جمهوریخواه خود را شکست دهد.

جان فترمن فرماندار پنسیلوانیا موفق شد بر نامزد جمهوریخواهان و چهره مشهور تلویزیونی غلبه کرده و پیروزی مهمی را برای دموکراتها رقم بزند.

پیروزی فترمن ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که "جاش شاپیرو" دادستان کل دموکرات در رقابت برای فرمانداری پنسیلوانیا اعلام پیروزی کرد.

پیروزی او پس از رقابت تنگاتنگ با رقیب جمهوریخواه و عقب افتادن اوز در دو ماه اخیر رخ داد. فترمن قرار است جایگزین "پت تومی" سناتور بازنشسته شود.

رقابت نزدیک بر سر چهار کرسی سنا
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۱۴:۳۵

 

هنوز تکلیف کرسی‌های سنا در چهار ایالت کلیدی جورجیا، ویسکانسین، آریزونا و نوادا برای تعیین تکلیف اکثریت این مجلس مشخص نشده است.

در جورجیا ۹۶ درصد آرا شمرده شده و وارناک دموکرات با ۴۹.۲ درصد آرا از رقیب جمهوری‌خواه خود واکر با ۴۸.۷ درصد آرا پیش است.

در ویسکانسین ۹۴ درصدآرا شمارش شده و جانسون جمهوری‌خواه با ۵۰.۵ درصد آرا از رقیب دموکرات خود بارنز که تاکنون ۴۹.۳ درصد آرا را به دست آورده، جلو است.

در آریزونا بعد از شمارش ۶۷ درصد آرا، کِلی نامزد دموکرات‌ها با کسب ۵۲.۱ درصد آرا از مسترز جمهوری‌خواه که ۴۵.۸ درصد آرا را به دست آورده پیش است.

در نوادا با شمارش ۸۰ درصد آرا، لاکسالت جمهوری‌خواه که از رقیب دموکراتش عقب بود، توانسته با کسب ۴۹.۹ درصد آرا در مقابل ۴۷.۲ درصد کورتز ماستو دموکرات از وی پیشی بگیرد.

در سنای آمریکا به ۵۱ کرسی برای کسب اکثریت نیاز است و در صورت تساوی دو حزب با توجه به حق رای کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، دموکرات‌ها صاحب اکثریت خواهند شد.

تغییر وضعیت به نفع دموکرات‌ها در انتخابات سنا
۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۹:۴۷

 

در انتخابات مجلس سنای آمریکا نامزد حزب دموکرات در ایالت کلیدی جورجیا که از رقیب جمهوری‌خواهش عقب افتاده بود با ۰.۵ درصد از او پیشی گرفته است. چنانچه این روند حفظ شود حزب دموکرات کرسی خود در این ایالت را حفظ کرده است. ۹۴ درصد آرا در این ایالت شمارش شده است.

در ایالت پنسیلوانیا به عنوان یکی دیگر از ایالت‌های کلیدی، نامزد حزب دموکرات همچنان با یک درصد اختلاف از رقیب خود جلو است. چنانچه این روند حفظ شود، رأی پنسیلوانیا به سمت حزب دموکرات چرخش پیدا خواهد کرد.

در ایالت آریزونا با شمارش ۵۴ درصد آرا نامزد حزب دموکرات حدود ۱۷ درصد از رقیبش پیش افتاده است. کرسی این ایالت پیش از این در اختیار دموکرات‌ها بوده و چنانچه این روند حفظ شود، دموکرات‌ها از کرسی‌شان در این ایالت محافظت خواهند کرد.

در ایالت نوادا به عنوان چهارمین ایالت کلیدی شمارش آرا هم‌اکنون آغاز شده است. کرسی این ایالت هم در اختیار دموکرات‌ها بوده و آنها به دنبال محافظت از این کرسی هستند.

 «نانسی پلوسی» بار دیگر از حوزه انتخابیه کالیفرنیا برای حضور در مجلس نمایندگان رأی آورد.

«جان فترمن» در انتخابات سنای ایالت پنسیلوانیا توانست «مهمت اوز» رقیب جمهوری‌خواه خود را شکست دهد.

 

نتایج اولیه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، حاکی از پیشتازی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان است.

به گزارش سی‌ان‌ان، تا این لحظه، جمهوری‌خواهان ۱۳۴ کرسی مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها ۸۰ کرسی را از آن خود کرده‌اند. در مجلس سنا نیز هر یک از دو حزب، ۴۰ کرسی را در اختیار دارند.

در جریان این انتخابات، علاوه بر یک سوم کرسی‌های سنا و تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان، فرمانداران و سایر مقام‌های ایالتی نیز تعیین خواهند شد.

رقابت در چهار ایالت برای سنا؛ رقابتی سخت در جورجیا و پنسیلوانیا 

در ایالات‌ جورجیا و پنسیلوانیا که در زمره چهار ایالت کلیدی برای تعیین سرنوشت مجلس سنا هستند تا مشخص شود کدام یک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا، این مجلس را در دست خواهد گرفت، رقابت سختی میان نامزدهای دو حزب وجود دارد. 

در ایالت جورجیا تاکنون ۸۸ درصد آرا شمرده شده و نامزد جمهوری‌خواهان که با حدود ۱.۴ درصد اختلاف از نامزد دموکرات‌ها  پیشی گرفته بود، اکنون با ۰.۴ درصد از رقیب خود جلوتر است. چنانچه جمهوری‌خواهان در جورجیا به پیروزی برسند، دموکرات‌ها کرسی خود را از دست خواهند داد.

در  ایالت پنسیلوانیا  نیز که تاکنون در دست سناتور جمهوری‌خواهان بوده، شمارش آرا از  ۶۲ درصد به ۷۹ درصد رسیده و اختلاف نامزد دموکرات‌ها از حدود  ۲.۸ درصد به یک درصد رسیده و پیشتاز است که چنانچه نامزد دموکرات‌ها پیشتازی خود را حفظ کند، این کرسی سنا در اختیار دموکرات‌ها قرار خواهد گرفت.

جمهوری خواهان پیشتاز نتایج اولیه انتخابات

دموکرات‌ها در ایالت آریزونا باید از کرسی‌ خود دفاع کنند که با شمارش ۵۱ درصد آرا، نامزد دموکرات‌ها با ۱۸.۳ درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است.

در ایالت نوادا نیز دموکرات‌ها باید از صندلی خود در سنا دفاع کنند که به تازگی شمارش آرا در این ایالت  آغاز شده است.

نگاهی به وضعیت کرسی‌های سنا

در این انتخابات در مجموع، تکلیف  ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا تعیین می شود.

در ۶۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا ـ که رای گیری برای آنها برگزار نشده است ـ ۳۴ کرسی به دموکرات‌ها، ۲۹ کرسی به جمهوری‌خواهان و دو  کرسی به احزاب دیگر تعلق دارند.

دموکرات‌ها باید دست‌کم ۱۶ کرسی را از میان ۳۵ کرسی که در آن انتخابات برگزار شده است، به دست آوردند با بتوانند کنترل نسبی و ضعیف کنونی خود را که به دلیل رای کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا دارند، حفظ کنند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان برای تصاحب ۵۱ کرسی نیازمند پیروزی در ۲۲ ایالت هستند.

جمهوری خواهان پیشتاز نتایج اولیه انتخابات

رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان پیش بینی کرده است که این حزب، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را به دست خواهد آورد.

برخی سناتورها و نمایندگانی که به سنا و کنگره راه یافتند

بر اساس نتایج اعلام شده، چاک شومر رهبر فعلی دموکرات‌های سنا، توانست بار دیگر از نیویورک به سنا راه یابد.

ریچارد بلومنتال سناتور دموکرات نیز برای سومین بار در مجلس سنا از ایالت کنتیکت پیروز شد.

سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو در فلوریدا نیز وال دمینگز دموکرات را شکست داد و  سناتور جمهوری‌خواه تیم اسکات از کارولینای جنوبی موفق شد دوباره به مجلس سنا راه یابد.

رند پال سناتور جمهوری‌خواه نیز از کنتاکی موفق شد دوباره به سنا راه یابد و همچنین کیتی بریت کاندیدای جمهوری‌خواه از  آلاباما به سنا راه یافت.

سناتور مگی حسن  نامزد دموکرات‌ها بار دیگر توانست از نیوهمپشایر برای سنا برگزیده شود و سناتور جمهوری‌خواه جیمز لنکفورد از اوکلاهما نیز موفق به راهیابی دوباره به سنا شد.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا،  ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور مجلس سنا ، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند.

ایلهان عمر نماینده‌ زن مسلمان دموکرات مجلس نمایندگان، بار دیگر از ایالت مینه ‌سوتا به کنگره راه یافت. الکساندر اوکازیوکورتز نیز توانست یک بار دیگر به مجلس نمایندگان راه یابد؛ او از مخالفان  ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش بود.

برخی فرماندارانی که انتخاب شدند 

در انتخابات فرمانداری ها نیز، ران دسانتیس فرماندار فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان در ایالت فلوریدا برای دومین بار پیروز شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا روز سه شنبه هشتم نوامبر، با شرکت در انتخابات میاندوره ای کنگره، به فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا رای داد که رقیب احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری است.

کتی هوکول فرماندار دموکرات نیویورک نیز توانست دوباره در این ایالت به پیروزی برسد.

بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات فرمانداری ها نیز، نامزدهای جمهوری‌خواهان، بیل لی از ایالت تنسی، کی ایوی از ایالت آلاباما، رن دسانتیس از ایالت فلوریدا، سارا سندرز از ایالت آرکانزاس، کریس سونونو از ایالت نیوهمپشایر برنده این انتخابات شدند.

همچنین نامزدهای دموکرات‌ها، جی بی پریتزکر از ایالت ایلینوی وس مور از ایالت مریلند، مائورا هلی از ایالت ماساچوست برنده انتخابات فرمانداری ها شدند.

سارا سندرز، سخنگوی پیشین دولت ترامپ است که  فرماندار ارکانزاس شد و کریس سونونو جمهوری‌خواه نیز توانست کرسی فرمانداری نیوهمپشایر را حفظ کند.

اگر جمهوریخواهان کنترل هر یک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست آورند 

اگر جمهوری‌خواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا را در دو سال باقی مانده ریاست جمهوری وی متوقف کنند. 

جمهوری‌خواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است، اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد. 

جمهوری‌خواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند، بلکه برای تصویب بند استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان نیاز است؛ اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا.

نظر شما