شناسهٔ خبر: 57031062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

انتخابات کنگره در حالی روزگذشته برگزار شد که تحلیلگران احتمال پیروزی جمهوری خواهان را بیشتر می دانند

سایه ترامپ

صاحب‌خبر -
پیشتازی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره ترامپیسم شدن دوباره آمریکا آمریکای ترامپ پس از چندین ماه رقابت‌های اولیه و کارزارهای انتخاباتی و تأمین مالی، انتخابات میان دوره کنگره آمریکا که توازن قدرت در واشنگتن و مراکز ایالت‌ها را مشخص می‌کند، دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد تا بر سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا نیز تأثیر گذارد.انتخاباتی که بیشتر تحلیلگران از پیروزی جمهوری خواهان خبر می‌دهند.
 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمهوری‌خواهان آمریکایی ظهور یک موج "قرمز" عظیم را پیش‌بینی می‌کنند که نمادی از حزبشان است و در همین حال، دموکرات‌های مضطرب تلاش دارند از اکثریت شکننده خود در کنگره دفاع ‌کنند و همزمان بر نگرانی‌های فراگیر در مورد اقتصاد، جرم و جنایت و رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا غلبه کنند. دموکرات‌ها امیدوارند که واکنش منفی به حکم دیوان عالی کشورشان علیه قانون سقط جنین، به نجاتشان کمک کند. به علت رقابت‌های نزدیک و طول کشیدن شمارش آراء، ممکن است مشخص شدن نتایج نهایی در چندین رقابت کلیدی چند روز یا چند هفته به طول انجامد. در انتخابات دیروز، تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده، ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا و ۳۶ کرسی فرمانداری ایالات متحده به رأی گذاشته شد. جمهوری‌خواهان آمریکایی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان فقط به پنج کرسی دیگر و در مجلس سنا فقط به یک کرسی دیگر نیاز دارند. اکثریت دو مجلس کنگره آمریکا در حال حاضر با دموکرات‌هاست.
انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم تأثیر می‌گذارد. چنانچه روز بد سه شنبه برای دموکرات‌ها رقم بخورد، ممکن است جایگاه بایدن را برای دور دوم ریاست جمهوری تضعیف کند. و همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به طور قطع پیروزی‌های گسترده جمهوری‌خواهان را به عنوان مدرکی دال بر قدرت سیاسی خود پیش از سومین نامزدی احتمالی کاخ سفید در نظر خواهد گرفت. ایالت ورمونت، واقع در شمال شرقی ایالات متحده، اولین ایالتی است که ساعت ۵.۳۰ صبح به وقت محلی روند رأی‌گیری را آغاز کرده است. رأی‌گیری در ایالت ورمونت بیشتر به صورت پستی انجام شده است. انتخابات بسته به ایالات مختلف تا حداقل ۱۲ ساعت یافت. آنگونه که انتظار می‌رود اولین نتایج که احتمالاً حاصل شمارش رای‌های پستی باشد، اوایل امروز چهارشنبه منتشر شود. هرچندکارشناسان آمریکایی بر این باورند که اعلام پیروز نهایی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور، شاید روزها و هفته‌ها به طول انجامد و این نتیجه با شمارش اولیه آرا قطعی نخواهد بود.اما بر اساس نظرسنجی‌ها و تحلیل بیشتر کارشناسان، جمهوری خواهان تا این لحظه، پیشتاز این دور از انتخابات کنگره آمریکا هستند. اعلام حمایت ایلان ماسک از سرمایه‌گذاران و رییس تویتر از جمهوری خواهان و حمله به همسر نانسی پلوسی رییس کنگره قطعاً بر نتایج این انتخابات تأثیر گذار است. در ایالات به اصطلاح «آبی» که شامل فلوریدا و کارولینا شمالی می‌شود، مقامات شعب انتخاباتی اجازه دارند تا آرا پستی را پیش از روز انتخابات، از پاکت نامه خارج کرده و آنها را در دستگاه شمارش آرا بارگذاری کرده و سرعت شمارش را افزایش دهند.
 ایالت‌های آبی و ایالت‌های قرمز اصطلاحی در انتخابات آمریکاست. به ایالتی قرمز اطلاق می‌شود که همواره به حزب جمهوری‌خواه رأی داده و ایالاتی آبی هستند که همواره به حزب دموکرات رأی دهند. ایالاتی همچون پنسلیوانیا و ویسکانسین چنین اجازه‌ای را به مقامات شعب اخذ رأی نمی‌دهند؛ اتفاقی که احتمالاً به گزارش «سراب قرمز» و برتری محسوس جمهوری‌خواهان می‌انجامد؛ گزارشی که ممکن است بعدها با شمارش آرا پستی که دموکرات‌ها تمایل بیشتری به آن دارند، تغییر رنگ دهد. جوئی لِنسکی، کارشناس مؤسسه تحقیقاتی ادیسون، دراین‌باره گفت: سراب آبی یا سراب قرمز؛ فرقی نمی‌کند که اسمش چیست. فقط باید به این موضوع توجه کنید که شمارش چه نوع آرایی اول گزارش می‌شود تا بدانید اوضاع از چه قرار است. انتظار می‌رود نخستین موج شمارش آرا در ساحل شرقی بین ساعات ۱۹ تا ۲۰ عصر امروز (چهارشنبه) اعلام شود. به گفته کایل کوندیک، تحلیلگر سیاسی دانشگاه ویرجینیا، تا ساعت ۲۲ یا ۲۳ همان روز، زمانی که رأی‌گیری در ایالات غرب میانه آمریکا ظرف یکی دو ساعت پایان خواهد یافت، این امکان وجود دارد که جمهوری‌خواهان فرصت کافی برای کارشناسان سازمان‌های رسانه‌ای آمریکا فراهم و پیروزی آنها در مجلس نمایندگان را اعلام کنند. کارشناسان می‌گویند که پس از شمارش اولیه آرا در ایالات ساحل غربی، اگر رقابت برای تسلط بر مجلس نمایندگان خیلی نزدیک باشد، اعلام برنده نهایی شاید روزها طول بکشد.
در کالیفرنیا معمولاً شمارش تمام آرا هفته‌ها طول می‌کشد. بخشی از این تأخیر به این دلیل است که ابتدا آرا پستی شمرده می‌شود که تاریخ آن همزمان با روز انتخابات باشد، حتی اگر این آرا چند روز با تأخیر برسد. با توجه به اینکه ایالات پنسیلوانیا، آریزونا و جورجیا، به احتمال زیاد برنده نهایی مجلس سنا را مشخص می‌کنند، شناختن حزب پیروز در سنا، شاید هفته‌ها به طول بینجامد. در صورتی که رقابت برای تسلط بر سنا در ایالت جورجیا مطابق انتظارات نزدیک بوده و هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، انتخابات به دور دوم کشیده شده و در ششم دسامبر (۱۵ آذر) ادامه خواهد یافت و متعاقباً تا آن زمان، این مجلس بلاتکلیف خواهد بود
 

نظر شما