شناسهٔ خبر: 57022027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تصمیم اردن، امارات و رژیم صهیونیستی برای امضای یادداشت تفاهم انرژی در برابر آب

اردن، رژیم صهیونیستی و امارات، یادداشت تفاهم برق مقابل آب را امضا خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اینترنتی عربی ۲۱، روزنامه اقتصادی گلوبس اسرائیل نوشت: قرار است امارات، اردن و اسرائیل برای تسریع روند اجرای توافق امضا شده سال گذشته در زمینه برق مقابل آب، یادداشت تفاهم امضا کنند.

این روزنامه افزود: در صورت روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، این یادداشت تفاهم الزام آور نخواهد بود و توافق مذکور، ادامه توافق امضا شده سال قبل خواهد بود، اما در عین حال، «منفعت اسرائیل را برای تقویت روابط با امارات و بهبود روابط با اردن، محقق خواهد ساخت.»

گلوبس پیش بینی کرد، نتانیاهو در صورت روی کار آمدن در کابینه، این توافق را ادامه خواهد داد. این روزنامه در عین حال افزود اقدام کابینه لاپید به امضای این یادداشت در روز‌های آخر آن، تا حدودی شک برانگیز است؛ اگرچه همزمانی آن با نشست آب و هوا در شرم الشیخ، فرصت خوبی برای امضای آن فراهم می‌کند.

اردن و رژیم صهیونیستی، سال گذشته با میانجیگری امارات، توافق «انرژی مقابل آب» را امضا کردند که مطابق این طرح، اردن از طریق نیروگاه‌های شیرین سازی آب رژیم اشغالگر که در دریای مدیترانه قرار دارد، از این رژیم آب دریافت می‌کند.

طبق این توافق، برای تولید انرژی که به رژیم صهیونیستی صادر خواهد شد، طرح پنل‌های خورشیدی در صحرای اردن احداث می‌شود که به وسیله آن، انرژی مقابل آب، به این رژیم منتقل خواهد شد.

پایگاه عبری زبان واللا پیشتر اعلام کرده بود، رژیم صهیونیستی از اردن برق خریداری خواهد کرد و اردن، از این رژیم آب خواهد خرید که این مقدار، دو برابر آب‌های شیرینی است که امروز اردن، می‌خرد.

واللا افزود این توافق امضا شده، نتیجه تماس‌های محرمانه میان طرف‌های سه جانبه پس از امضای توافق‌های ابراهیم (توافق‌های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) و پس از تشکیل کابینه سابق نفتالی بنت بود.

نظر شما