رپورتاژ آگهی/ ساینا یک محصول اقتصادی است که بر اساس پراید و تیبا ساخته شده است. در واقع این خودرو فیسلیفت تیبا محسوب میشود که در سال 1395 عرضه شد. قیمت ساینا میان دو خودرو تیبا و پژو 405 قرار دارد و برای قشر متوسط رو به پایین جامعه تولید شد.
طراحی ساینا با تیبا کاملاً متفاوت است و بهبود یافته. شیب کاپوت اصلاح شده تا هنگام تصادف با عابرین پیاده کمترین آسیب ایجاد شود. داخل کابین و داشبورد نیز کاملا اصلاح شده است. اگر نگاهی به مشخصات فنی و ویژگیهای ساینا بیاندازید، متوجه خواهید شد که تفاوت چندانی با تیبا ندارد و در واقع یک روح در دو جسم است.
ساینا تاکنون در تیپهای مختلف و با مشخصات متنوعی عرضه شده است. سایپا حتی نسخه اتوماتیک آن را نیز تولید کرد. سایپا پس از عرضه ساینا، خودروی کوییک را معرفی کرد که برخی آن را نسخه هاچبک ساینا میدانند. به هر حال مشخص است که سایپا قصد دارد محصولات خود را توسعه دهد و با تنوع و کیفیت بهتری به بازار عرضه کند.
ساینا EX
ساینا EX نسخه پایه ساینا محسوب میشود که سایر مدلها بر اساس آن ساخته شدهاند. این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری M15 نیرو میگیرد که استاندارد آلایندگی یورو4 دارد و حداکثر قدرت و گشتاور آن به 87 اسببخار و 128 نیوتنمتر میرسد. این پیشرانه به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل است. 12.8 ثانیه زمان لازم است تا ساینا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. پیشرانه M15 سایپا در هر صد کیلومتر حدود 7 لیتر بنزین مصرف میکند. از تجهیزات استاندارد نسخه EX میتوان به دو ایربگ، آینه جانبی با تنظیم برقی، سنسور عقب، سیستم تهویه دیجیتال و شیشه بالابر برقی عقب، اشاره کرد.
ساینا EX از زمان عرضه اولیه در سال 1395 تا به امروز روی خط تولید سایپا قرار دارد و ارزانترین نسخه در بازار است.
ساینا SX
این نسخه نیز همزمان با نسخه EX به بازار عرضه شد و ظاهر و مشخصات فنی آن کاملا شبیه به ساینا EX است. تفاوت اصلی این دو نسخه در سطح تجهیزات استاندارد است. ساینا SX ویژگیهای را مانند شیشه بالابر برقی عقب، تهویه دیجیتال، سنسور عقب و آینههای جانبی برقی، ندارد. به دلیل امکانات ضعیف، ساینا SX از سوی مشتریان استقبال نشد و سایپا مجبور شد، تا خیلی زود تولید آن را متوقف کند. بنابراین ساینا SX تنها در همان سال 1395 به تعداد محدود عرضه شد.
ساینا پلاس
از پسوند «پلاس» این مدل مشخص است که امکانات و آپشنهای بیشتری را نسبت به سایر مدلها ارائه میدهد. ساینا پلاس بر اساس ساینا EX ساخته شده و در سال 1399 عرضه شد. این خودرو در بازار با نام ساینا آپشنال نیز شناخته میشود. در واقع میتوان گفت که ظاهر این خودرو همان ساینا EX است؛ اما چندین تفاوت وجود دارد. ساینا پلاس سپر دو رنگ دارد و چراغهای جلو آن همان چراغ کوییک (بدون زمینه مشکی) است. رینگهای آلومینیومی نیز برای این مدل در دسترس است و استیکر ساینا پلاس دارد.
از جمله آپشنهای مهم ساینا پلاس میتوان به مانیتور 7 اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، دزدگیر جدید، شیشه دودی عقب، روکش چرم صندلیها، دستگیرههای آسان بازشو، کفپوش سهبعدی داخل کابین، فرمان دیکات و دکمههای کنترلی روی فرمان، اشاره کرد. قیمت ساینا پلاس بین ساینا EX و ساینا S قرار دارد.
ساینا اتوماتیک
سایپا از همان ابتدا قصد داشت تا نسخه اتوماتیک ساینا را نیز تولید و عرضه کند. اما ساخت این خودرو کمی زمانبر بود و نهایتا دو سال پس از عرضه نسخه دندهای، در سال 1397، وارد بازار شد. گیربکس ساینا اتوماتیک از نوع CVT بود که شرکت بلژیکی پانچ آن را ساخت. ساینا اولین خودرو ایرانی با گیربکس اتوماتیک محسوب میشود.
ساینا اتوماتیک تجهیزاتی داشت که در نسخه دندهای یافت نمیشد. این تجهیزات عبارتند از دریچه گاز برقی، کروز کنترل، کیلس استارتر، سیستم مالتی مدیا و ... .
کابین ساینا اتوماتیک نیز نسبت به نسخه دندهای متفاوت و جدید است. صفحه کیلومتر تغییر کرده و فرمان دیکات با دکمههای کنترلی نصب شده است. سایپا تولید ساینا اتوماتیک را نیز متوقف کرد.
ساینا S و G
چهار سال از عرضه ساینا گذشت و سایپا فهمید که باید تغییراتی را ایجاد کند تا دوباره نظر خریداران به ساینا جلب شود. بنابراین برای اولین بار در سال 1399 فیسلیفت ساینا معرفی شد. این فیسلیفت تنها به تغییرات ظاهری محدود نمیشود؛ بلکه سایپا پیشرانه ساینا را به استاندارد آلایندگی یورو5 ارتقا داده، دریچه گاز برقی نصب کرد و کابین آن را نیز بر اساس ساینا اتوماتیک ساخت.
تغییرات ظاهری بسیاری در ساینا S دیده میشود که با هدف اسپرتتر شدن و افزایش جذابیت ایجاد شدهاند. این تغییرات عبارتند از اضافه شدن دیلایت و اتولایت، تغییر گرافیک چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره جدید به همراه قاب استیل، رینگ آلومینیومی جدید و تغییرات کابین خودرو.
فیسلیفت ساینا در دو تیپ S و G به بازار آمد. تفاوت این دو نسخه در سطح تجهیزات است. تجهیزاتی مانند دکمههای کنترلی روی فرمان، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد تایر، روکش چرم صندلی، مانیتور، دوربین عقب، شیشه دودی و ترمز کمکی، تنها در نسخه G در دسترس هستند. با توجه به این موارد، قیمت ساینا Sاز سایر نسخهها بالاتر است.
"قیمت خودروها در سایت باما بر اساس پایش، تجمیع و تحلیل قیمتهای اعلام شده از سوی نمایندگیها، قیمت معاملات انجام شده در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه فعال سطح کشور و مراکز خریدوفروش پایتخت و نیز بررسیهای میدانی در بازار خودرو بهصورت روزانه استخراج میشود .برای مشاهده قیمت خودرو در سایت باما کلیک کنید."
این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.