شناسهٔ خبر: 57001003 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نعیم قاسم در گفت‌وگو با فارس فاش کرد؛ دلیل فشار آمریکا بر تل‌آویو در ترسیم مرزها

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد آمریکا که از ناتوانی تل‌آویو در جنگ آگاه بود، بر صهیونیست‌ها فشار آورد تا توافق ترسیم مرزها را نهایی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به دستاورد بزرگ لبنان در توافق ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی، بار دیگر دخالت‌های آمریکایی و سعودی در  امور لبنان را مورد انتقاد قرار داد.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس، تصریح کرد که توافق اخیری که موجب شد تا لبنان حق خود را در ترسیم مرزها و آغاز حفاری به منظور استخراج نفت و گاز بگیرد، یک دستاورد بزرگ بود. آمریکا میانجی‌گری بود که اسرائیل را تحت فشار قرار دارد، زیرا جدیت مقاومت را دریافت و فهمید که «اسرائیل» در این مرحله نمی‌تواند در صورت وارد شدن به جنگ به اهداف مورد نظر دست یابد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود که آمریکا به دنبال تحمیل شروط خود به لبنان برای آرامش و راحتی اسرائیل بود و موضع مقاومت در تفاهم اخیر درباره ترسیم مرزهای دریایی را نه آمریکا، نه عربستان سعودی و نه دیگران  دوست نداشتند. اما مقاومت سپر واقعی برای قدرت لبنان است و دستاوردهای بزرگ آن با دیدگا‌ه‌های آمریکایی - سعودی همخوانی ندارد و به همین دلیل تلاش می‌کنند که به نقش مقاومت پایان دهند.اما این امر دیگر گذشته است، زیرا دستاوردهای مقاومت، آن را به یک نیاز مبرم برای لبنان تبدیل کرده است.

وی در خصوص بحران سیاسی جاری در لبنان تاکید کرد که این بحران دلایل زیادی دارد مانند ماهیت نظام سیاسی طائفه‌ای، سیاست‌های اقتصادی و توسعه‌ای که طی سه دهه گذشته ادامه داشته و نیز فساد زیاد و دخالت‌های مستمر آمریکا.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به سوالی درباره اصلاح و تعدیل توافقنامه طائف، تاکید کرد که دبیرکل حزب‌الله لبنان طی چند مدت اخیر، به دلیل حساسیت‌هایی که در لبنان وجود دارد و به دلیل این‌که مشکل بر سر اصلاح یا حذف آن نیست، خواستار اصلاح یا تغییر نظام سیاسی مرتبط با طائف نشده‌ است.

این مقام حزب‌الله لبنان در ادامه از اقدام سفیر سعودی و دخالت او در همه امور کوچک و بزرگ در لبنان انتقاد کرد و گفت: «او می خواهد خلاء سیاسی ایجاد شده پس از توقف کار نخست وزیر الحریری در لبنان را پر کند و تلاش می‌کند در همه امور دخالت کند. این امر با منافع لبنان و لبنانی‌ها تناسبی ندارد».

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که نخستین گام از گام‌های اصلاح در لبنان، انتخاب رئیس‌جمهور است و گام دوم، تشکیل دولت لبنان و گام سوم، تصویب طرح نجات با ترمیم یا اصلاح است. باید یک طرح اصلاحی برای تشخیص نحوه حل و فصل بدهی‌ها تدوین شود تا حق افرادی که در بانک‌ها سپرده دارند، استرداد شود و اقدامات اصلاحی برای نظام اقتصادی، برخوردهای اجتماعی و موضوع برق بررسی شود و سپس به سراغ سایر جزئیات برویم.

وی در ادامه دخالت‌های آشکار آمریکا را دلیل اصلی اتفاقات دو سال اخیر در لبنان دانست و گفت که تحریم‌هایی که آمریکا در مورد سیستم بانکی، تجارت و استقراض از خارج از کشور اتخاذ کرد و همچنین تحریکات انجام شده توسط  گروه‌های که گفته می‌شود مدنی هستند اما در واقع از دستورات سفارت آمریکا پیروی‌می‌کنند، نقش زیادی در بحران‌های لبنان دارد. این عملکرد آمریکایی‌ها به لبنانی‌ها بسیار آسیب زد، فرصت های آن‌ها را محدود کرد و مانع حرکت پول و اقتصاد آن‌ها شد.

پایان پیام/م/ ت 25

نظر شما