شناسهٔ خبر: 56999667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت/

شکار هواپیما‌های شناسایی توسط موشک «صیاد ۴ B»

صیاد ۴ B توانمندی جدیدی را به نیروی پدافند هوایی برای مقابله با موشک‌های بالستیک می‌دهد و به‌عنوان شکارچی علیه هواپیما‌های شناسایی همانند آواکس‌ها کاربرد مؤثر دارد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هر کشوری در دنیا که می‌خواهد مستقل باشد، باید توانایی دفاع از ثروت ملی، سرمایه‌ها و دستاورد‌های خود را داشته باشد و امروز ایران اسلامی با همت دانشمندان و متخصصان صنایع دفاعی کشور به‌ویژه سازمان راهبردی هوافضا و در ایام تأسیس این سازمان، ضمن دستیابی به پیشرفت‌های شگرف و قابل ملاحظه در تحقیق، تولید و توسعه فناوری‌های نوآورانه، از خط تولید موشک زمین به هوای صیاد ۴ B رونمایی کرد.

خوشبختانه همکاران بنده در وزارت دفاع و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شدند سامانه باور ۳۷۳ را که پیش از این در مسیر ارتقا قرار داشت از ابعاد مختلف راداری و موشکی بهبود بخشیده و خط تولید آن را راه‌اندازی کنند. ساخت این سامانه از سال ۱۳۹۹ شروع و در هر مرحله دستاورد‌های بسیار خوبی حاصل شد و به لحاظ اهمیت موضوع پدافند هوایی ارتقاء کارآمدی عملیاتی آن متناسب با سطح تهدیدات، به طور مستمر در دستور کار قرار گرفت؛ موشک صیاد ۴ B که اهداف دور ایستا را مورد هدف قرار می‌دهد در مقایسه با مشابه خارجی در ردیف بهترین‌های دنیا، که بسیار محدود هستند، قرار می‌گیرد و می‌تواند در فاصله‌های دور، اهداف هوایی را شناسایی، رهگیری و منهدم نماید.

صیاد ۴ B توانمندی جدیدی را به نیروی پدافند هوایی برای مقابله با موشک‌های بالستیک می‌دهد و به‌عنوان شکارچی علیه هواپیما‌های شناسایی همانند آواکس‌ها که اخلال‌کننده در سامانه‌های دفاعی به شمار می‌روند و می‌توانند عملیات جهت انهدام اهدافی در عمق کشور را هدایت و فرماندهی کنند، کاربرد موثر دارد. این دستاورد برای نیرو‌های مسلح به ویژه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، بسیار مهم و راهبردی است، این سامانه قدرت دفاعی و سطح بازدارندگی را ارتقاء داده و دفاع از مراکز حساس و حیاتی در عمق راهبردی کشور را میسر می‌سازد.

خلاقیت و نوآوری در فرآیند پیچیده مدیریت ساخت، ارتقاء توان عملیاتی و امادگی رزمی، خود اتکایی و قطع وابستگی، کاهش خرابکاری‌های صنعتی به لحاظ بومی‌سازی فناوری‌ها و صرفه‌جویی‌های ارزی و اقتصادی از دستاورد‌های راهبردی این فعالیت‌های علمی و فناورانه است.

محمدرضا آشتیانی

نظر شما