شناسهٔ خبر: 56999304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود

صاحب‌خبر -
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که در پروژه توسعه مخزن ذخیره‌سازی شوریجه و با استقرار دکل در آن از سوی این مجموعه، شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود.
به گزارش شانا، رضا نوشادی در ​آیین بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل که روز شنبه (۱۴ آبان‌ماه) برگزار شد، با بیان اینکه ۸۵ درصد گردش مالی شرکت ملی گاز ایران در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هزینه و همه دستاوردهای بزرگ شرکت ملی گاز در این مجموعه معماری می‌شود، گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از دیرباز توجه ویژه‌ای به خنثی‌سازی تهدیدها داشته، از این‌رو با پیش‌بینی حجم بالای استفاده از توربوکمپرسور در شبکه گاز کشور، با امضای دو قرارداد بزرگ با کشورهای اروپای غربی و شرقی، فناوری ساخت این تجهیز راهبردی را به ایران منتقل کرد و اکنون کشور در این زمینه به درجه‌ای از پیشرفت رسیده که شرکت‌های پالایشی و نفت و گاز پارس هم از ثمرات این دوراندیشی و تدبیر مدیریتی بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: در حوزه سیستم کنترل ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نیز با توجه به احتمال وجود تهدید در تجهیزات وارداتی، با تلاش متخصصان داخلی به‌زودی ایستگاه خورموج به سیستم کنترل تمام ‌ایرانی مجهز خواهد شد تا واردات سیستم کنترل نیز پایان یابد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه بخشی از مدیریت اوج مصرف باید از طریق ذخیره‌سازی انجام شود، تصریح کرد: قرارداد شوریجه اکنون اجرایی شده و برای نخستین‌ بار با استقرار دکل در این مخزن مهم، شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود. 
نوشادی با اشاره به احداث همزمان ۱۲ ایستگاه تقویت فشار گاز از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، این دستاورد را رکوردی بی‌سابقه در تاریخ صنعت گاز کشور دانست و گفت: اکنون اغلب میدان‌های تولیدی کشور وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و ظرفیت عظیمی در این شرکت برای تأمین و پاسخگویی سیستم‌های مورد نیاز در بحث فشارافزایی وجود دارد که استفاده از ظرفیت ملی مستلزم یکپارچگی بالادست و پایین‌دست است.
وی یکی دیگر از اقدام‌ها در حوزه پدافند غیرعامل را تعریف پروژه هوشمندسازی دانست که در حوزه مدیریت مصرف کاربرد دارد و نیازمند حمایت سازمان پدافند غیرعامل برای عملیاتی‌ شدن است.
نوشادی همچنین وابستگی ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز را از عوامل تهدیدزا اعلام و بر ضرورت تنوع‌بخشی به عوامل انرژی و ارتقای بهره‌وری در نیروگاه‌ها تأکید کرد.

نظر شما