شناسهٔ خبر: 56989463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در آستانه انتخابات میان‌دوره:

ترامپ: بایدن بماند، امریکا ۲ سال هم دوام نمی‌آورد

روزنامه جوان

رئیس‌جمهور پیشین امریکا در تازه‌ترین سخنرانی انتخاباتی خود، طوری از دولت کنونی این کشور انتقاد کرد که عملاً ادامه کار رئیس‌جمهور دموکرات کنونی را مساوی با نابودی امریکا ارزیابی کرد و خواستار حمایت از نامزد‌های جمهوریخواه شد.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور پیشین امریکا در تازه‌ترین سخنرانی انتخاباتی خود، طوری از دولت کنونی این کشور انتقاد کرد که عملاً ادامه کار رئیس‌جمهور دموکرات کنونی را مساوی با نابودی امریکا ارزیابی کرد و خواستار حمایت از نامزد‌های جمهوریخواه شد.
در انتخابات کنگره پیش رو، ۳۵ کرسی از ۱۰۰کرسی سنای امریکا و تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، علاوه بر مناصب ایالتی و محلی، برای انتخابات در نظر گرفته شده‌اند. دموکرات‌ها در حال حاضر با هشت کرسی مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند و سنا نیز ۵۰ به ۵۰ تقسیم می‌شود. نظرسنجی‌ها از ظهور مجدد موج قرمز یا همان حامیان جمهوریخواهان حکایت دارد که احتمالاً منجر به از دست رفتن اکثریت ضعیف دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و تسلط جمهوریخواهان بر سنا خواهد شد. دونالد ترامپ که همچنان به تسخیر مجدد قدرت چشم دوخته و انتخابات میان‌دوره کنگره هم یکی از پشتوانه‌های وی برای حضور قدرتمند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، تحرکاتش را با نزدیک شدن به انتخابات ۸ نوامبر (۱۷ آبان) تشدید کرده است. ترامپ در جمع هوادارانش در ایالت پنسیلوانیا به منظور حمایت از اعضای حزب جمهوریخواه برای انتخابات میان‌دوره گفت: «نمی‌دانم این کشور می‌تواند دو سال دیگر دوام بیاورد یا نه. این اتفاقی است که [با ریاست‌جمهوری بایدن]برایش اتفاق می‌افتد.» وی با اشاره به اینکه واشنگتن نقش و قدرت خود را در عرصه جهانی از دست داده، همچون همیشه بی پرده به نقاط ضعف کشورش اشاره کرد: «امریکا هیچ‌گاه در چنین وضعیتی نبوده است. هیچ جا به ما احترام نمی‌گذارند. خنده‌دار است، ما همدیگر را دوست داریم و اوقات خوشی با هم داریم، ولی باید چنین بحث ناخوشایندی موضوع بحث ما باشد. هیچ چیز خوبی درباره کشور وجود ندارد که بگویم.» ترامپ با تکیه بر همین اظهارات، از شهروندان امریکایی که می‌خواهند کشورشان نابود نشود، خواست در روز انتخابات با در دست‌داشتن پرچم‌های بزرگ قرمز، به نامزد‌های جمهوریخواه رأی دهند.
حضور تمام قد اوباما در حمایت از دموکرات‌ها
رأی‌دهندگان به دلیل تورم فزاینده و دیگر نگرانی‌ها درباره میزان جرم و جنایت از جو بایدن خشمگین و از او ناامیدند و دموکرات‌ها به‌شدت نگران اکثریت ضعیف خود در مجلس نمایندگان و سنا هستند. تجربه نشان می‌دهد دموکرات‌ها به عنوان حزبی در قدرت طی انتخابات میان‌دوره متحمل زیان‌های قابل‌توجهی خواهند شد. از این رو، دموکرات‌ها هم بیکار ننشسته‌اند. پیش‌تر جو بایدن به همراه باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا کارزاری را در راستای انتخابات میان‌دوره امریکا در فیلادلفیا راه‌اندازی کردند که طی آن اوباما گفت: «قهر و ناراحتی راه چاره نیست. روز سه شنبه همه با هم بیایید تا اطمینان حاصل کنیم که کشور به ۵۰ سال قبل بازنخواهد گشت.»
اوباما طی سخنانی در شهر پیتزبورگ در ضمن ابراز حمایت از چند نامزد دموکرات انتخابات میان‌دوره کنگره امریکا، حمله چند روز پیش به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا را ناشی از لفاظی‌های نفرت‌پراکن در امریکا دانست. وی بدون اشاره مستقیم به جمهوریخواهان گفت: «اینکه ما عادت به شرور جلوه دادن مخالفان سیاسی خود و زدن حرف ها‌ی دیوانه‌وار داریم باعث ایجاد یک فضای خطرناک می‌شود.» اوباما ادامه داد: «شما سیاستمدارانی را داشته‌اید که نه فقط برای نزدیک کردن مردم به هم تلاش نمی‌کنند بلکه به اختلافات دامن زده و ما را صرفاً به خاطر نفع خودشان از یکدیگر عصبانی و نگران می‌کنند.» رئیس‌جمهور اسبق امریکا همچنین نسبت به نقض شدن آنچه که «روح اساسی دموکراسی» در امریکا خواند هشدار داد. اخیراً همچنین موضوع کمک‌های دولت امریکا به اوکراین نیز با اعتراضات برخی چهره‌های جمهوریخواهان همراه شده و آن‌ها تهدید به قطع این کمک‌ها در صورت پیروزی این حزب در انتخابات میان‌دوره کنگره کرده‌اند.
بایدن در یک قدمی استیضاح
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا پنج شنبه گذشته و در کارزار مایک لوین، نماینده دموکرات که می‌کوشد در حوزه ۴۹ کالیفرنیا پیروز شود، اذعان کرد که اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد. بایدن در میان حاضران در سن‌دیگو گفت: «به من گفته می‌شود اگر آن‌ها مجلس نمایندگان و سنا را پس بگیرند، من را استیضاح خواهند کرد. نمی‌دانم برای چه کوفتی من را استیضاح خواهند کرد. اخیراً گفتند باید حرف زدن درباره آن را تا زمانی که پیروز شویم، متوقف کنیم.» منظور بایدن احتمالاً گزارش هفته گذشته نیویورک‌تایمز بوده که نوشته بود برخی جمهوریخواهان خواستار سکوت درباره استیضاح احتمالی شده‌اند.
سال گذشته، مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوریخواه قطعنامه‌ای را برای استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان امریکا مطرح کرد، اما به دلیل آنکه دموکرات‌ها کنترل این مجلس را در دست داشتند، چندان حمایت نشد. طبق این گزارش، جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند. برای تصویب بند‌های استیضاح به اکثریت ساده در مجلس نمایندگان امریکا نیاز است، اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور اکثریت دو سومی سنا مورد نیاز است.

نظر شما