شناسهٔ خبر: 56971537 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

با هدایت تقاضا به سامانه برخط بازار متشکل ارزی برای نخستین‌بار

حذف دلالان ارزی

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی/ با راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی از روز گذشته، بانک مرکزی فیلتری برای تفکیک تقاضای سفته‌بازانه و واقعی در بازار ارز نصب کرد. طبق اطلاعیه بانک مرکزی، متقاضیان ارز تنها می‌توانند از طریق سامانه برخط بازار متشکل معاملات ارز ایران اقدام به خرید ارز مورد نیاز از صرافی‌ها کنند.
براساس اعلام مدیریت ارتباطات بازار متشکل معاملات ارز ایران، این سامانه به منظور تسهیل فرایند خرید ارز اشخاص حقیقی و صرفه‌جویی در وقت متقاضیان طراحی شده است و جهت ثبت درخواست می‌توان از طریق نشانی my.ice.ir اقدام کرد.
نحوه خرید ارز از سامانه
براساس این گزارش، متقاضی خرید ارز پس از ورود به سامانه از طریق ثبت کدملی و شماره موبایل، می‌تواند اطلاعات هویتی و درخواست خرید ارز خود را ثبت کند. در ادامه متقاضی با انتخاب نوع ارز، باید اقدام به انتخاب استان و شهر مورد نظر جهت دریافت ارز کند زیرا سامانه برخط نزدیک‌ترین صرافی‌های فعال و با ظرفیت خالی را به ایشان معرفی خواهد کرد. پس از انتخاب یک صرافی توسط متقاضی، اطلاعات درخواست برای صرافی منتخب ارسال می‌شود. صرافی‌ها 30دقیقه فرصت دارند تا نتیجه بررسی را اعلام کنند که در صورت تأیید صرافی، پیامکی حاوی اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت مراجعه برای متقاضی ارسال می‌شود. این پیامک حداکثر تا ۳۰ دقیقه پس از ثبت درخواست برای تقاضاهای ثبت شده در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ ارسال خواهد شد و در صورتی که خارج از بازه زمانی مذکور تقاضایی ثبت شده باشد، متقاضی باید در بازه زمانی 10 تا 10:30 روز بعد منتظر دریافت این پیامک باشد.
متقاضی پس از دریافت اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت مراجعه، باید شخصاً با همراه داشتن کارت ملی و دو کارت بانکی به نام شخص، در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز را خریداری کند که با توجه به محدودیت سقف خرید، مجموع موجودی دو کارت برابر ارزش ریالی ارز مورد تقاضا باشد. همچنین عدم مراجعه متقاضی در بازه زمانی تعیین شده، به منزله انصراف از تقاضای خرید ارز خوا‌هد بود. با توجه به پوشش سرفصل ارز توافقی برای تمام مصارف، تمامی متقاضیان ارز مسافری نیز می‌توانند از همین سامانه و در سرفصل ارز توافقی مراجعه کنند. این سامانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰ پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.
ثبت 5 هزار درخواست ارز در ‌‌سامانه برخط بازار متشکل‌
معاون بازار متشکل ارزی گفت: از صبح دیروز تا ساعت 12:30، حدود 5 هزار درخواست دریافت ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به ثبت رسید. مسعود توکلی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی از روز گذشته، اظهار داشت:‌ صرافان موظف هستند افرادی که از طریق سامانه برخط معرفی می‌شوند را در اولویت پرداخت ارز قرار دهند اما این به معنای آن نیست که صرافی‌ها نمی‌توانند به کسانی که حضوری مراجعه می‌کنند، ارز بفروشند. وی افزود: صرافی‌ها می‌توانند همچنان مراجعه‌کنندگان حضوری را هم خدمت ارائه دهند اما اولویت با کسانی است که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. معاون بازار متشکل ارز ایران درخصوص برخی اختلال‌ها در فرایند ثبت اطلاعات، گفت: برای استعلام‌گیری تطبیق کد ملی و شماره تلفن همراه، بار ترافیکی سنگینی روی سامانه وجود داشت و این مسأله موجب بروز اختلال شده است اما تلاش می‌کنیم به‌سرعت مشکل برطرف شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده نزدیک خرید و فروش ارز به‌صورت الکترونیکی خواهد بود، گفت: بله، هدف بانک مرکزی این است که همه خرید و فروش‌ها با ثبت در سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران انجام شود.
افزایش عرضه‌ ارز ‌از صبح دیروز
از صبح دیروز و با اجرای عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی، همچنین ورود بازارساز به بازار، تقاضاهای کاذب ارز بسیار کاهش یافت. در این‌باره، یک منبع آگاه در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به اثرات مثبت عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی، اظهار داشت: همزمان از صبح دیروز عرضه سنگین ارز در بازار توافقی صورت گرفت و معامله در بازار توافقی ‌به صورت اوردرهای 100 تا بیش از 500 هزار دلاری‌ آغاز شده و بازارساز به بازار وارد شده است. ‌وی ادامه داد: در این راستا بانک مرکزی همراه با بازارساز بر موضوع خرید و فروش ارز نظارت دارد و خرید ارز با قیمت توافقی و فروش با همین نرخ، به سهولت و روان انجام می‌شود.
تأثیر مثبت اوراق سکه بر بازار
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با موضوع عرضه اوراق سکه در بورس، ضمن تأکید بر اینکه اعلام قیمت اوراق در بورس از یکسو و کنترل نرخ ارز در بازار از سوی دیگر، قطعاً تأثیر مثبتی بر قیمت سکه در بازار خواهد داشت، پیش‌بینی کرد که چنانچه با قیمتی پایین‌تر از قیمت سکه در بازار عرضه شود، قیمت سکه در بازار را هم کاهش خواهد داد و به ثبات آن منجر می‌شود. به دنبال اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق سکه بهار آزادی از هفته جاری، نادر بذرافشان در رابطه با این موضوع و تأثیر آن بر بازار سکه کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چنانچه بتوانند با مناسب اعلام کردن قیمت اوراق سکه در بورس، روند عرضه را پیش ببرند و همچنین در بخش کنترل و نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز، نرخ ارز کنترل و مدیریت شود، روند ثبات و کاهش قیمت سکه در بازار در هفته‌های پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود. البته این ثبات و کاهش قیمت همان‌طور که اشاره شد، به قیمتی که برای اوراق تعیین می‌شود، بستگی دارد یعنی چنانچه قیمتی کمتر از قیمت بازار تعیین شود، ١٠٠ درصد تأثیرگذار خواهد بود و منجر به کاهش قیمت‌ سکه در بازار نیز خواهد شد.

نظر شما