شناسهٔ خبر: 56953928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛

تأیید لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشسنت خبری که پیش از ظهر امروز (شنبه، ۱۴ آبان) گفت: شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری را تأیید کرد.

وی با بیان اینکه مصوبه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز مخالف شرع و قانون اساسی شناخته نشد، گفت: لایحه معاضدت حقوقی بین ایران و قزاقستان نیز خلاف قانون و شرع شناخته نشد.

طحان‌نظیف همچنین درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات نیز، گفت: هفته گذشته در مجلس بودم و این موضوع را از نمایندگان پیگیری کردم که گفتند بررسی اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به اتمام رسیده است و در نوبت بررسی در صحن مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اينکه شورای نگهبان سامانه‌های متعددی دارد، افزود: ما به تازگی سامانه ارتباطات شورای نگهبان را رونمایی کردیم که بخش‌های مختلفی درباره وظایف شورای نگهبان دارد و سامانه‌ای جامع و کامل است.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: مشروح مذاکرات شورای نگهبان نیز در سامانه دیگری بارگذاری می‌شود، حتی استدلال‌های اعضای شورای نگهبان درباره مصوبات نیز در این سامانه وجود دارد و شورای نگهبان کاملا داوطلبانه‌ این موارد را در سامانه بارگذاری می‌کند.

طحان‌نظیف درباره اساسنامه صندوق ملی مسکن، اظهار کرد: سه‌شنبه اخیر مصوبه را دریافت کردیم و با توجه به اهمیت موضوع، بعد از تصویب در هیئت دولت، چند بار بین شورای نگهبان و مجلس رفت و آمد داشت و شورا ایرادی وارد کرد که تنها ایراد ما هم برطرف شد و اساسنامه خلاف موازین قانون اساسی شناخته نشد.

وی درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها نیز تصریح کرد: باید تعامل بیشتری بین مجلس شورای اسلامی و هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع ایرادات این هیئت به مصوبه مذکور برگزار شود، اما اگر مجلس بر مصوبه خود اصرار کند، موضوع باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره علت عدم اجرای قانون واردات خودرو نیز، اظهار کرد: شورای نگهبان در این موارد وظیفه‌ای ندارد، البته نهادهای مختلف از جمله مجلس می‌توانند به علت عدم اجرای قوانین با استفاده از ابزارهای قانونی خود ورود کنند.

طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا شورای نگهبان برای انتخابات سال آینده برخی از نمایندگان را که فرزند دو تابعیتی دارند، تأیید صلاحیت می‌کند یا خیر، تأکید کرد: هنوز تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده است و باید ببینیم تا آن زمان قانون انتخابات به چه صورت خواهد بود.

وی همچینین در ادامه  در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه حذف برخی از جریان‌های سیاسی از انتخابات باب نقد را بسته است، اظهار کرد: هر فردی و جریانی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد؛ در ادوار مختلف، جریانات مختلفی در دولت و مجلس به قدرت رسیدند و شورای نگهبان تلاش کرده به وظیفه قانونی خود عمل کند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری درباره اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس پیرامون اغتشاشات اخیر، گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وظیفه دارد که بر عملکرد و اظهارات نمایندگان در دوره نمایندگی نظارت کند.

طحان‌نظیف افزود: شورای نگهبان در جریان بررسی اظهارات اخیر نمایندگان در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیست و به ما نیز گزارشی ارائه نشده است؛ شورای نگهبان ناظر انتخابات است و اگر در زمان انتخابات موضوعی وجود داشته باشد، آن را بررسی می‌کند.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: باید تعامل بیشتری بین مجلس شورای اسلامی و هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع ایرادات این هیئت به مصوبه مذکور برگزار شود، اما در صورتی که مجلس بر مصوبه خود اصرار کند، موضوع باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره راهکار تحقق قانون اساسی نیز، اظهار کرد: پژوهشکده شورای نگهبان علاوه بر اینکه یکی از بازهای مشورتی شورای نگهبان است، در حوزه‌های مختلف قانون اساسی و در بُعد نظری نیز فعال است و کار پژوهشی هم انجام می‌دهد.

طحان نظیف اضافه کرد: البته مسئولیت اجرای قانون اساسی در حوزه اجرایی با رئیس‌جمهور است و در سایر موارد قانون اساسی نیز هر دستگاه و نهادی وظایفی دارد که طبق آن باید بر حُسن اجرای قانون اساسی نظارت کند.

انتهای پیام/

نظر شما