شناسهٔ خبر: 56950076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

صبح نو چرایی بازگشت نتانیاهو به قدرت و تاثیرش در تحولات سیاسی آمریکا را بررسی کرد:

بی‌بی؛ چالش جدید بایدن

صاحب‌خبر -
روح الله فرقانی: با بازگشت دوباره نتانیاهو به قدرت می‌توان گفت، تنش‌های میان اسرائیل و دموکرات‌ها افزایش می‌یابد و با پیروزی احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات هفته آتی کنگره، دونالد ترامپ بتواند مسیر راه یابی مجدد خود به کاخ سفید را هموار سازد. موضوعی که «مهدی عزیزی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: انتخاب نتانیاهو می‌تواند تأثیر بیشتری برای ورود جمهوری خواهان در کنگره و حتی انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد. با رفتارها و سیاست‌های ضعیف جو بایدن و سفرهای منطقه‌ای که دستاوردی نداشت و مذاکراتی که سعودی‌ها با نتانیاهو داشتند، شاید چرخش سیاست‌ها کاخ سفید به گذشته بازگردد و دوباره دونالد ترامپ بر عرصه قدرت و ریاست جمهوری آمریکا نقش ایفا کند.
شمارش آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی حاکی از این است که احزاب راست افراطی به رهبری لیکود بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده‌اند، نتایجی که راه بازگشت مجدد نتانیاهو به قدرت را هموار کرد. آنگونه که رسانه‌های عبری گزارش می‌دهند، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با کسب ۶۴ کرسی پیروز انتخابات اسرائیل شد و دولت آینده را تشکیل خواهد داد. گویا جوبایدن رئیس جمهور آمریکا چندان موافق سیاست‌های نتانیاهو در منطقه و اراضی اشغالی نیست و از روی کار آمدن مجدد او چندان خرسند نشد کما اینکه با تأخیر به او تبریک گفت. آن‌گونه که تجربه لابی‌های صهیونیستی درعرصه انتخابات آمریکا نشان داده است نتانیاهو بیشتر با سیاست‌ها جمهوری خواهان و دونالد ترامپ همراه وهمگام بود و با این لابی توانست موضوع عادی‌سازی روابط یا همان معامله قرن را به صورت نیم‌بند و شکست خورده پیش برد. امری که بایدن چندان با آن موافق نیست و می‌رود که دو طرف بار دیگر تناقض و چالش و رفتارهای دوگانه خود در عرصه سیاست را به رخ یکدیگر بکشند. چالش‌هایی  که میزان تنش‌ها کاخ سفید و تل آویو را افزایش خواهد داد. گفته می‌شود، جناح چپ‌گرا و میانه‌رو به رهبری یائیر لاپید نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی موفق شده تنها 50 کرسی را از آن خود سازد. علاوه بر دو جناح حاضر، احزاب عربی دیگر حاضر در این انتخابات نیز در مجموع توانسته‌اند تا 5 کرسی کنست را به خود اختصاص دهند.
 آمار شرکت کنندگان در این انتخابات اراضی اشغالی ۶۶.۳ درصد بود که رشدی ۵.۴ درصدی را در مقایسه با میزان مشارکت دور قبلی نشان می‌دهد و بالاترین نرخ مشارکت از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون نیز محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد تبلیغات رهبران احزاب افراطی برای متقاعد کردن صهیونیست‌ها به رأی دادن مؤثر بوده است و توانسته‌اند افکار عمومی را با خود همراه کنند. 
نتانیاهو که برای مدت 17 ماه از قدرت دور بود، اکنون دوباره خود را در یک قدمی نشستن بر کرسی نخست وزیری می‌بیند و به احتمال زیاد با کمک احزاب راست افراطی طی هفته‌های آینده کابینه باب میل خود را تشکیل خواهد داد.
نتانیاهو که پیش از این در سال‌های 1996 تا 1999 و بین سال‌های 2008 تا 2021 نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود این بار هم برای تصدی یک دوره چهار ساله دیگر آماده می‌شود. وی که در سه سال گذشته درگیر پرونده‌های فساد مالی بود و احتمال زندانی شدن او نیز وجود داشت با نخست وزیری مجدد، به دنبال بازپس گیری قدرت و فرار از محاکمه فساد در حال انجام است.
با توجه به نتایج این دوره از انتخابات، کابینه آتی افراطی‌ترین کابینه در دو دهه گذشته خواهد بود و این مسئله با درنظر گرفتن گرایشات و موضع‌گیری رهبران احزاب دست راستی به تغییرات اساسی در سرزمین‌های اشغالی  منجر خواهد شد. همچنان‌که فلسطینی‌ها هم گفته‌اند روی کار آمدن احزاب افراطی حاکی از رشد نژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی است.
باتوجه به اینکه احزاب راست افراطی از موافقان شهرک‌سازی‌ها و مخالف جدید راهکار تشکیل دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی هستند روی کار آمدن چنین افرادی در رأس کابینه اسرائیل، به تشدید تنش‌ها با گروه‌های فلسطینی دامن خواهد زد و می‌تواند جنگ دیگری را در این منطقه رقم بزند. گروه‌های مقاومت هم هشدار داده‌اند که برای آنها تفاوتی ندارد که چه احزابی در رأس تل‌آویو قرار داشته باشند و همیشه آماده دفاع از سرزمین‌های خود هستند و در صورت درگیری در آینده، صهیونیست‌ها را غافلگیر و شوکه خواهند کرد. این مسئله باتوجه به وضعت متشنج این روزهای کرانه باختری می‌تواند آتش جنگ را تسریع کند.
اگرچه نتانیاهو امیدوار است که بتواند با کمک احزاب راست افراطی کابینه منسجم و قدرتمند را تشکیل دهد که بتواند برای مدت 4 سال دوام بیاورد اما تجربه کابینه‌های قبلی نشان می‌دهد که با وجود مواضع مشترک این احزاب، اما در میانه راه به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند با یکدیگر کار کنند. باتوجه به اینکه خروج یک حزب هرچند کوچک کابینه را به فروپاشی می‌کشاند، این مسئله نگرانی‌ها را نسبت به ثبات سیاسی در کابینه آتی افزایش داده است و حتی خود شهروندان و مقامات رده بالای این رژیم هم چندان امیدی به خروج از بحران سیاسی ندارند.
احزاب اسرائیلی پس از انتخابات، سه ماه مهلت دارند تا یک کابینه ائتلافی تشکیل دهند و اگر موفق به این کار نشوند، ناچار سال 2023 را به انتخابات زودهنگام دیگری شروع خواهند کرد. انتخاباتی که جدای تحمیل هزینه‌های کمرشکن به این رژیم، خستگی فزاینده شهروندان اسرائیلی از تداوم بن‌بست سیاسی در سرزمینهای اشغالی و بی‌اعتمادی افکار عمومی نسبت به نهاد‌های سیاسی را به دنبال خواهد داشت.
عزیزی: با آمدن نتانیاهو، بازگشت دوباره ترامپ به قدرت هموارتر شد
«مهدی عزیزی» کارشناس مسائل اراضی اشغالی درگفت وگو با خبرنگار روزنامه صبح نو با اشاره به اینکه با آمدن نتانیاهو بر میزان تنش‌ها در غرب آسیا افزوده خواهد شد، عنوان کرد: یکی از شگردهای انتخاباتی اسرائیل این است تا موضوع غزه و لغو قرار داد مرزی اراضی اشغالی با لبنان را به صورت برگ برنده درانتخابات پیش برند. اقدامی که نتانیاهو با آن افکارعمومی را با خود همسو ساخت. اتفاقی که در سال‌های اخیر برای جامعه اسرائیل رخ داده این است که ناامیدی و شکست در سیاست‌های منطقه‌ای و داخلی نوعی خواری به آنها داده و به دنبال یک قدرت و بازگشت اعتماد به نفس هستند. نتانیاهو با بهره گیری از این موضوع از آسیب روحی مردم اسرائیل به نفع خودش استفاده کرد و با تبلیغ رویکرد حمله و خشونت طلبی در منطقه و اراضی اشغالی رأی آورد. تا بار دیگر نشانگر این باشد که رژیم صهیونیستی به خشونت و بی‌ثباتی منطقه‌ای علاقمند است.
وی با اشاره به سفرهای بدون دستاورد اخیر بایدن در منطقه غرب آسیا، افزود: سفرهای منطقه‌ای بایدن دستاوردی برای اسرائیل نداشت و اسرائیل خلأ نظامی و امنیتی را در خودش احساس کرد. از این رو نتانیاهو با تبلیغ و بدست گرفتن افکار عمومی به نوعی خودش را معرفی کرد که با وجود او آرامش در اراضی اشغالی بازمی گردد. او همچنین با شعارهای ضدمقاومت و بازتاب دادن نگرانیش از محور مقاومت در غزه و یا منطقه، وعده‌های انتخاباتی با جنگ نظامی و تنش با لبنان و چه بسا ایران دنبال کرد.
سردرگمی جامعه اسرائیلی و انتخاب نتانیاهو
این کارشناس ارشد رسانه، با اشاره به اینکه جامعه اسرائیل به یک سردرگمی رسیده است، تاکید کرد: با انتخاب نتانیاهو می‌توان گفت جامعه اسرائیل به یک سردرگمی جامعه رسیده است، چرا که نتانیاهو را از روی محبوبیت انتخاب نکردند بلکه از روی افول و مشکلات متعدد داخلی به ان رأی دادند تا شاید به زعم آنها جامعه اسرائیل از سرخوردگی بیرون آید. جامعه‌ای که در اقتصاد و افول قدرت دچار مشکل شده باشد، نیازمند رئیس جمهور جنگ طلب یا همان مرد دیوانه است. کاری که دونالد ترامپ درباره برجام با ایران کرد، نتانیاهو در برابر میدان گازی کاریش خواهد کرد و احتمال می‌رود تا این قرارداد را لغو کند.
بازگشت اسرائیل به تحولات گذشته
این کارشناس مسائل فلسطین، تاکید کرد: چیزی برای افکارعمومی باقی نمی‌گذارد و چهره عیان اسرائیل است. تکلیف روشن می‌شود چرا که اگر لاپید امتیازی می‌داد و موافق تفاهم یا قرارداد با طرف‌های درگیر بود ولی نتانیاهو به جنگ و تنش فکر می‌کند. انتخاب او نشانگر این است که سیاست ساختار سیاسی اسرائیل بهتر از نتانیاهو ندارد و شاخصه او نظامی‌گری است و با وجود داشتن پرونده فساد مالی نتانیاهو که رأی آورده، می‌توان گفت شاهد بازگشت اسرائیل به تحولات عقب و گذشته هستیم.
بازگشت دوباره دونالد ترامپ بر عرصه قدرت!
عزیزی با بیان اینکه انتخاب نتانیاهو در عرصه سیاسی آمریکا هم بی تاثیرنیست، گفت: انتخاب نتانیاهو می‌تواند تأثیر بیشتری برای ورود جمهوری خواهان در کنگره  باشد و احتمال زیاد  با لابی صهیونیست بتواند با سیاست‌های  کنگره همراه‌تر و در انتخابات آینده ریاست جمهوری مؤثر باشد. نباید فراموش کرد او موافق سیاست‌های دونالد ترامپ بود چرا که او توانست طرح موسوم به معامله قرن را که از سال 1950 دنبال می‌شد را حتی به صورت شکست خورده، عملی سازد. این احتمال است که با رفتارها و سیاست‌های ضعیف جو بایدن و سفرهای منطقه‌ای که دستاوردی نداشت و مذاکرات سعودی‌ها با نتانیاهو، چرخش سیاست‌ها کاخ سفید به گذشته بازگردد و دوباره دونالد ترامپ بر عرصه قدرت و ریاست جمهوری آمریکا نقش ایفا کند.

نظر شما