شناسهٔ خبر: 56926174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیدار رئیس جدید کلمبیا با ونزوئلا با وجود تلاش آمریکا برای منزوی کردن کاراکاس

روسای جمهور کلمبیا و ونزوئلا درحالی باهم دیدار کردند که از سال ۲۰۱۹ با توطئه ائتلافی به رهبری آمریکا روابط دو کشور به سردی گرائیده بود.

صاحب‌خبر -

روسای جمهور کلمبیا و ونزوئلا در دیداری مشترک که به میزبانی کاراکاس برگزار شد بر ترمیم روابط میان دو کشور که از سال ۲۰۱۹ با توطئه ائتلافی به رهبری آمریکا برای انزوای کاراکاس به سردی گرائیده بود تاکید کردند.

براساس گزارش آر تی، نیکلاس مادورو دستاورد‌های این دیدار را دست یافتنی عنوان کرد. گوستاوو پدرو، رئیس جمهور کلمبیا نیز گفت موضوعات بسیار مهمی در این دیدار بحث شد.  

رئیس جمهور ونزوئلا در این خصوص گفت: ما در خصوص روابط تجاری‏، اقتصادی و همینطور برداشتن گام‌هایی برای بازگشایی کامل و ایمن مرز میان دو کشور گفتگو کردیم. ما در خصوص امنیت و اطمینان از عملیات کافی در مرز برای برقراری امنیت حرف زدیم. ما همچنین در خصوص توسعه همکاری‌ها میان دو کشور از جمله فعالیت‌های مشترک برای تولید کود گفتگو کردیم.

در طول این دیدار رهبران دو کشور در خصوص امکان تقویت همکاری‌ها با کشور‌های آمریکای جنوبی و کشور‌های حوزه کارائیب گفتگو کردند. دو طرف همچنین در خصوص وضعیت مهاجران در مرز دو کشور ونزوئلا و کلمبیا حرف زدند. گوستاوو پدرو، رئیس جمهور کلمبیا نیز بر همکاری‌های کامل و تلاش برای مقابله با هر گونه بی ثبات سازی به خصوص در منطقه آمریکای لاتین تاکید کرد.

 پدرو نیز درباره ابعاد این دیدار گفت: این نخستین دیدار رهبران کلمبیا و ونزوئلا در شش سال گذشته است. امروز ما وظیفه مشکلی را در عادی سازی روابط میان دو کشور داریم و از موضعات مربوط به مرز شروع کردیم. کنترل مرز‌ها در دست مافیا است. این سازمان‌ها (مافیا) رهبران چند ملیتی دارند.

سه سال است که آمریکا تلاش می‌کند کشور‌هایی از جمله ونزوئلا و کوبا را در منطقه منزوی کند، اما بسیاری از کشور‌های منطقه در برابر این فشار از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا مقاومت کرده اند. ۱۸ رهبر سابق کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب طی نامه‌ای از بایدن خواستند به تحریم‌های غیر شش ساله کوبا پایان دهد و همیچنین کوبا را از فهرست کشور‌های حامی تروریسم خارج کند. در میان امضا کنندگان این نامه دو رهبر سابق کلمبیا و رهبر سابق برزیل نیز به چشم می‌خورند.

نظر شما