شناسهٔ خبر: 56883590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استیضاح فاطمی امین رأی نیاورد/ قالیباف: رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر صمت فرصتی برای تحول اساسی است

نمایندگان مجلس با 84 رأی موافق، 182 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 274 رای با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان –  جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور ۲۰۷ از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-بررسی تقاضای استیضاح وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت (در اجرای ماده(۲۲۳) آئین نامه داخلی مجلس)

 گزارش کمیسیون اصل(۹۰) نودم قانون اساسی در مورد  انتشار اوراق مالی–اسلامی در سال ۱۳۹۹ و تبعات ناشی از آن

گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

 گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه کشور

ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد: طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

گزارش شوردوم کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها

– بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه الحاق پنج تبصره به ماده(۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

– بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح الزام دولت به اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی.

جلسه بررسی استیضاح وزیر صمت آغاز شد/ حضور معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرای کابینه در صحن علنی

جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم آغاز شد.

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.  

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه به مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، معاونان و رئیس دفتر ریاست جمهوری خیرمقدم گفت.

همچنین سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس، روند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد و گفت: مطابق بند ۱ ماده هشت آیین‌نامه و مواد ۲۲۴ و ۲۲۵ حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته اکنون به مدت یک ساعت و نیم استیضاح کنندگان فرصت دارند مطالب خود را مطرح کنند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور ندارند سپس وزیر یک ساعت و نیم فرصت دارد تا مطالب خود را مطرح کند که می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد سپس به مدت ۳۰ دقیقه دو نفر از استیضاح‌ کنندگان مطالب خود را بیان کرده و در نهایت مجددا وزیر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند. به دلیل ضیق وقت برنامه ‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا جلسه استیضاح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.

موافق استیضاح وزیر صمت/خرید خودرو برای جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است

جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح  سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸۰ میلیون تومان بود اما در آبان ماه ۱۴۰۱ قیمت آن به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو ۲۰۷ مهر سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم، عنوان کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آیین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی ۸۰ هزار دلاری به قیمت ۷۰۰ هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی ۱۵ هزار دلاری را به قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی ۲۴ هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.

موافق استیضاح وزیر صمت/نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ و آزادسازی آن، افزایش تولید نیست

صدیف بدری در ادامه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی، ضمن تسلیت شهادت جمعی از نمازگزاران در حرم شاهچراغ به محضر حضرت ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران و خانواده های داغدار گفت: فرا رسیدن یوم الله ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز را تبریک عرض می کنم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم ادامه داد: استیضاح یکی از اهرم های نظارتی مجلس است تا وزیر در عمل به برنامه هایی که از پشت تریبون در هنگام رأی اعتماد اعلام کرد، جدی باشد و نباید اینگونه باشد که برنامه ها تنها برای روز رأی اعتماد و جلب نظر نماینده تبیین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: استیضاح تهدیدی برای دولت نیست، بلکه زمینه تقویت کابینه را در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه ها و وعده ها ایجاد می کند. در ارتباط با انفعالاتی که در بازار خودرو در مدت وزارت آقای فاطمی امین صورت گرفته، باید به اظهارات وی در مجلس اشاره کنم که برای اصلاح رویه های نادرست صنعت خودرو، برنامه هایی را اعلام کرد. وی همسو با نمایندگان و صاحب نظران این حوزه گفت تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت، اما متاسفانه همچنان بین تولید و تقاضا شکاف جدی وجود دارد.

استیضاح فاطمی امین رأی نیاورد/ وزیر صمت همچنان سکاندار وزارتخانه ماند

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر مربوطه از عملکرد خود در این وزارتخانه، با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند و بدین ترتیب وی همچنان به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به کار خود در کابینه دولت سیزدهم ادامه خواهد داد.

رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر صمت فرصتی برای تحول اساسی است

قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ضمن تبریک به برادر عزیزمان آقای فاطمی امین این نکته را باید بگویم که ان شاءالله این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر است تا طرح ها و قول هایی که داده است را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند را ایجاد نماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه مهم ترین وزارتخانه اقتصادی ما است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار موثر است، خصوصا اینکه مردم ما از گرانی ها در کالاهای غیراساسی هم رنج می برند، از این رو تمامی اقلام غیراساسی که بی دلیل قیمت آن ها افزایش پیدا می کند در دست ایشان و همکاران وی در این وزارتخانه است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو تحولی در تولید داخل و ساماندهی در واردات خودرو است که مردم توقع دارند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: امیدواریم این رأی اعتماد در شرایط فعلی به وزیر باعث خیر و برکت و حل مشکلات مردم شود.

پایان جلسه علنی ۱۰ آبان مجلس

قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه رأس ساعت ۷:۴۵ صبح خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما