شناسهٔ خبر: 56882692 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

معاون وزیر صمت:

رقابت به صنعت خودرو بازگشت

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی/ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: با توجه به حرکت عالی خودروسازان بخش خصوصی، تولید محصولات جدید در کشور و عملیاتی شدن واردات، بازار خودروی کشور به سمت رقابت بیشتر در حرکت است. منوچهر منطقی‌ در جریان بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در جمع خبرنگاران افزود: تفاوت این دوره از نمایشگاه با ادوار گذشته آن در ارائه محصولات جدید و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها برای تحقیق و توسعه (R&D) است. او گفت: به احتمال زیاد در نمایشگاه بعدی نیمی از تولیدات از محصولاتی است که پیش از این تولید می‌شد و نیمی دیگر محصولات جدیدی است که با توسعه R&D در شرکت‌ها تولید خواهد شد و به همین دلیل آینده روشنی برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور متصور هستیم.
منطقی بیان‌ داشت: امروز دغدغه اصلی تولیدکنندگان به تیراژ مناسب رسانیدن محصولات جدید است، به همین دلیل باید خودروسازان به سمت و سویی بروند که خودروهای جدیدشان را هر چه زودتر عرضه کنند و برای قطعات جدید سفارش بیشتری بدهند. او به برنامه‌ریزی ایران‌خودرو و سایپا برای تولید ۹ خودروی جدید در سال آینده اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع سبب می‌شود محصولات جدید تولید شده از سوی قطعه‌سازان در این محصولات جدید استفاده و عرضه و تقاضا در این حوزه به تعادل نزدیک شود. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به قطعات آن است و قطعه‌سازان برای ارتقای کیفی تولیدات خود برنامه‌های متعددی دارند.
وضعیت متفاوت صنعت خودرو تا دو سال آینده
او تصریح‌ کرد: به‌طور قطع کیفیت در خودروهای جدید به سطح مطلوب رسیده و با فرایندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند، کیفیت در خودروهای فعلی و جاری نیز ارتقا یافته و به سطح قابل قبول خواهد رسید. منطقی خاطرنشان‌ کرد: با توجه به حرکت عالی خودروسازان بخش خصوصی و افزایش سه برابری تولید در نیمه نخست امسال، تولید محصولات جدید از سوی خودروسازان بزرگ کشور و همچنین عملیاتی شدن واردات، بازار خودروی کشور به سمت رقابت بیشتر در حرکت است. او گفت:‌ به‌طور قطع تا یکی دو سال آینده وضعیت بازار خودروی کشور با امروز بسیار متفاوت خواهد بود.
سه گام وزارت صمت برای رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو
در این میان عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: این وزارتخانه برنامه‌ای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی کرده تا بتواند تا سال ۱۴۰۴ این صنعت را از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابت‌ پذیر تبدیل کند. او افزود: صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد پس از انقلاب محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که همه زیرساخت‌های مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تأمین پس از انقلاب اسلامی محقق شد. این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند. توکلی لاهیجانی افزود: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیل‌های بین‌المللی مزیت‌های رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساخت‌های تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازار‌های گسترده منطقه نشان از قابلیت‌های این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ را دارد.
صنعت خودرو دردهای مزمن داشت
او اضافه کرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بن سازه‌های جدید و باکیفیت، می‌ توان به ۱۰ کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست. توکلی لاهیجانی گفت: صنعت خودروی کشور در سال‌های گذشته به درد‌های مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و غیره مبتلا شده بود، به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.
 او ادامه‌ داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی شد که بتوان تا سال ۱۴۰۴ این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابت پذیر تبدیل شود.
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است. مرحله نخست، آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است. توکلی گفت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استاندارد‌های ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود. در مرحله سوم در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهره‌‌برداری از فرصت خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

نظر شما