شناسهٔ خبر: 56881265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تمام عملیات گمرکی باید توسط حق‌العمل‌کار انجام شود

صاحب‌خبر -
مدیرکل دفتر بازرسی گمرک ایران گفت: تمام عملیات گمرکی باید توسط حق‌العمل‌کار انجام شود که قابل نظارت و کنترل است و برای تحقق این هدف پیشنهادی به دولت ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، وحید خدرویسی در خصوص اقدامات انجام‌شده از سوی دفتر بازرسی گمرک ایران گفت: تمام فعالیت‌های گمرک در قالب سامانه انجام می‌شود و اگر امکان دسترسی کامل به آنها وجود نداشته باشد فرایند بازرسی با مشکل مواجه می‌شود در نتیجه یکی از اولین اقداماتی که انجام شد این بود که دسترسی‌های دفتر بازرسی به سامانه به بالاترین سطح ارتقا پیدا کرد.
وی با بیان اینکه «در مدت اخیر نظارت هوشمند را آغاز کردیم»، گفت: نظارت هوشمند برای ما قالب شعاری ندارد و در تلاش هستیم در عمل این کار را انجام دهیم. در گام اول گمرکات کشور را به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم کردیم و برای هر منطقه دو کارشناس در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر بازرسی گمرک ایران با ابراز اینکه «در بحث آسیب‌شناسی همه موارد آسیب سازمان را در رویه‌های مختلف از دفاتر ستادی و گمرکات اجرایی دریافت کردیم»، گفت: همه آسیب‌ها جمع‌آوری شده است، اما مسأله اصلی حل این آسیب‌ها است. با حضور مسئولان هر یک از بخش‌ها آسیب‌های مربوط به آنها را بررسی می‌کنیم و زمان‌بندی برای حل بستر‌های فسادزا تعیین می‌شود.
به‌طور مثال در حوزه صادرات گوجه‌فرنگی طی نامه‌ای به بازرسی وزارت صمت و بازرسی جهاد کشاورزی اعلام کردیم که دستورالعمل‌های این حوزه فاجعه‌بار است. براساس بند ش تبصره ۸ قانون بودجه هرگونه تغییر در مقررات باید شش ماه قبل اطلاع‌رسانی شود.
وی ادامه داد: گمرک مجری سیاست‌های اقتصادی کشور است و وزارت صمت و جهاد کشاورزی جزو سیاستگذاران این حوزه هستند، اما بعضاً مواردی را می‌نویسند که در اجرا هم تضییع حقوق بیت‌المال را در پی دارد و هم مشکلات اجرایی به وجود می‌آورد. قبل از اینکه مصوبه‌های این‌چنینی را تصویب کنند باید با گمرک جلسه بگذارند تا مشکلات اجرایی این بخشنامه‌ها را به آنها یادآور شویم، این دو وزارتخانه از این پیشنهاد استقبال کردند و قرار است گمرک نیز در این فرایند‌ها نظر بدهد.
 خدرویسی با یادآوری اینکه «در بازرسی گمرک یک کمیسیون ماده ۱۲۹ و یک کمیسیون ماده ۱۱۴ داریم»، گفت: کمیسیون ماده ۱۲۹ مربوط به رسیدگی به تخلفات حق‌العمل‌کاران است. تا امروز سه جلسه در چهارچوب کمیسیون ماده ۱۲۹ تشکیل شده است و این در حالی است که طی سه سال گذشته در مجموع دو جلسه در این خصوص تشکیل شده بود. در مورد کمیسیون ماده ۱۱۴ نیز تا امروز سه جلسه تشکیل شده است. این کمیسیون مربوط به رسیدگی به تخلفات شرکت‌هایی است که پرونده قاچاق دارند.

نظر شما