شناسهٔ خبر: 56864649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ماجرای حذف صدای فریدون فروغی از یار دبستانی من / مشهورترین قطعه موسیقی پاپ وطنی چگونه شکل گرفت؟ (فیلم)

منصور تهرانی آهنگساز و ترانه سرا و کارگردان، "یاردبستانی من" را برای خواننده و گروه کر ساخت اما در آن زمان بسیاری از هنرمندان از همکاری سرباز زدند.

صاحب‌خبر -

کیفیت پایین

کیفیت خوب

عصرایران- سحر طاعتی _ یار دبستانی من  دومین اثر درگونه موسیقی پاپ وطنی است که از متن آن همبستگی و همراهی دانشجویان و دانش اموزان القا میشود . اثری چند وجهی است که  در همه اعصار تاریخی از آن بهره برداریهایی صورت گرفته و به سرودی برای تهییج ملی بدل شده است سرود یا تصنیفی که با فاکتورهای خاصش در بین اقشار مختلف جامعه عمومیت پیدا کرده است.

منصور تهرانی آهنگساز و ترانه سرا و کارگردان، یاردبستانی من را برای خواننده و گروه کر ساخت اما در آن زمان بسیاری از هنرمندان از همکاری با شکل گیری آثار موسیقایی سرباز زدند به همین دلیل صدای خودش،‌جمشید جم و عماد رام گروه کری شد برای این اثر.

یار دبستانی من همانند بسیاری از موسیقی های اوایل انقلاب انتقاداتی را برای خودش به همراه داشته از پذیرش جمشید جم در جایگرینی با فریدون فروغی تا استفاده برخی واژگان همچون دشت بی فرهنگی و تلفیق شعر و موسیقی .

اصالت و جایگاه یاردبستانی من با همان دیدگاه و اندیشه انقلابی بیش از ۴ دهه است که برسرزبانهاست . موسیقی متولد شده از کف خیابان که مختص طبقه خاصی از جامعه نیست و شعر و موسیقی و خوانش و تنظیمش در یک چارچوب فرهنگی- هنری شکل گرفته که همه اینها راز ماندگاری اوست .

نظر شما