شناسهٔ خبر: 56835497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکنش دبیر جشنواره فیلم کوتاه به مواضع برخی سینماگران/ خیلی از آن‌ها تحت فشار بودند!

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: سینماگرانی بودند که می‌گفتند خیلی فحش خوردند و با قرص خوابیدند. شما فکر می‌کنید تجمع یک روز قبل از اختتامیه برای چه بود؟ برای چه یک شبکه سعودی اسم داوران و عکس‌هایشان را برمی‌دارد و می‌گوید آن‌ها با نظام‌جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مهدی آذرپندار دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، روز گذشته در برنامه سینماچی رادیو جوان درباره حواشی جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ما گفتیم که کارمان را انجام دهیم و آن بالاتری تقدیر می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد. واقعیت این است که خودم هم فکر نمی‌کردم جشنواره با سالن‌های پر و جمعیت روبه‌رو شود که به لطف خدا اتفاق افتاد.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا از مدیران به خصوص از سازمان سینمایی وزارت ارشاد پیشنهادی مبنی‌بر تعویق جشنواره داشتید، ادامه داد: خیلی هم حمایت کردند و نظرشان بر این بود که جشنواره به موقع و باکیفیت برگزار شود و توصیه می‌کردند به حواشی فکر نکن و اصل برگزاری جشنواره را مدیریت کن. ولی با این حال نظرات مختلف وجود داشت و صحبت‌هایی شده بود که جشنواره را غیر حضوری برگزار کنیم یا جشنواره را محدود و با تعداد روزهای کمتر برگزار کنیم که زیر بار نرفتم.

آذرپندار در پاسخ به این سوال که خروجی جشنواره برای شما مطلوب بود یا نه، توضیح داد: دوستان باید اظهارنظر کنند. ما خواستیم جشنواره را برگزار کنیم تا فیلم‌ها دیده شوند و دوستان به فیلم‌سازان و حوزه فیلم کوتاه بپردازند. با این حال بازخوردهای رسانه‌ای می‌گوید که از برگزاری جشنواره راضی هستند.

وی درباره روند ادامه همکاری با کسانی که به هر دلیلی تمایل نداشتند در جشنواره حضور پیدا کنند، توضیح داد: تصمیم‌شان حتماً محترم است. آن‌هایی که براساس آرمان و ایده‌ تصمیم گرفتند و ما را در اتفاقات اخیر دخیل می‌دانند، پیشنهاد می‌کنم همین رویه را ادامه دهند و آرمان و ایده‌شان را پیگیری کنند. ولی آن‌هایی که در وضعیت فشار تصمیم گرفتند، ما هیچ چیزی از دیروز، پریروز و چند روز قبل یادمان نمی‌آید و دوستان بیایند تا باهم صحبت و کار کنیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره مواضع بعضی از سینماگران گفت: من می‌فهمم که خیلی از آن‌ها تحت فشارهایی بودند. خیلی از آن‌ها آدم‌های معاند و مسئله‌داری نیستند و در خیلی جاها باب برادری ما باز است. بنابراین از استوری‌ها و صحبت‌های آن‌ها چیزی یادمان نمی‌آید و در خدمتشان هستیم. حتی گفته‌ام که راضی نیستم آن‌ها را نقد کنند.

آذرپندار در پاسخ به این سوال که آیا سینماگران ما برای عدم همکاری با جشنواره تحت فشار بودند، تصریح کرد: بله، سینماگرانی بودند که می‌گفتند خیلی فحش خوردند و با قرص خوابیدند. شما فکر می‌کنید تجمع یک روز قبل از اختتامیه برای چه بود؟ برای چه یک شبکه سعودی اسم داوران و عکس‌هایشان را برمی‌دارد و می‌گوید آن‌ها با نظام‌جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند؟

محمد صابری، دبیر گروه هنر و رسانه خبرگزاری مهر درباره سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران برای من غیر منتظره بود. یکی از دلایل اصلی‌اش بابت حواشی‌ بود که می‌توانست به جشنواره آسیب بزند.

صابری ادامه داد: دلیل دوم به کیفیت فیلم‌ها و آثار راه یافته به جشنواره برمی‌گردد. به نظرم واضح‌ترین چیزی که از مهدی آذرپندار مشهود بود، این بود که در اولین تجربه دبیری جشنواره از معرفی هیئت‌های انتخاب، مواجهه با حواشی و ایام برگزاری جشنواره  محکم قدم برمی‌داشت و در تصمیم‌گیری‌ها و اعلام مواضعش به هیچ عنوان تردید وجود نداشت. به همین دلیل، این امتیاز می‌تواند الگو برای خیلی از رویدادهای مشابه باشد.

وی درباره مهدی آذرپندار گفت: زمانی که از او می‌پرسند چرا یک‌سری فیلم‌ها به جشنواره راه پیدا نمی‌کنند و دچار می‌شوند، سراغ کلی‌گویی نمی‌رود و به صراحت می‌گوید که بله ما ممیزی می‌کنیم اما درباره آثاری ممیزی انجام می‌دهیم که شامل موضوعات حساس باشد. او در نشست خبری همه موارد را تشریح می‌دهد. به همین دلیل اتفاق خوبی است که یک مدیر موضع خود را به صورت شفاف اعلام کند.

دبیر گروه هنر و رسانه خبرگزاری مهر با بیان اینکه این اتفاق درباره مدیران ما سابقه نداشته، افزود: به نظر من این موضع در توفیق این دوره از جشنواره بی‌تاثیر نبوده است. مهدی آذرپندار پای مواضعش ایستاد و طراحی درستی برای جشنواره داشت. هم از مرحله انتخاب هیئت‌های انتخاب داوری و هم در مرحله تعیین شعار «تنوع ژانر» کخ بزرگترین برگ بنده جشنواره بود.

صابری با اشاره به اینکه این اتفاقات، جشنواره سی و نهم را بالا کشید و در تجربه چندین ساله من یکی از موفق‌ترین دوره‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده، توضیح داد: مهمترین ویژگی‌ای که جشنواره امسال داشت، تمرکز بر مسئله ژانر بود. اتفاقی که کمتر در جشنواره فیلم کوتاه دیدیم.

وی توضیح داد: زمانی بود که وقتی وارد یک سالن می‌شدیم، ترکیب پنج فیلمی که کنارهم چیده شده بود، آنقدر به هم مشابهت داشت که گاهی فیلم‌ها در روایت و قصه در ذهنمان تداخل ایجاد می‌کرد که این قصه مربوط به کدام فیلم بود. فیلم‌های مشابه در بسترهای مضامین اجتماعی به شدت در سینمای کوتاه ایران مشهود بود که متاثر از سینمای بلند بود.

دبیر گروه هنر و رسانه خبرگزاری مهر درباره تنوع ژانرها گفت: امسال وقتی وارد یک سالن می‌شدیم، با تنوع نگاه‌ها، تنوع ساختارها و تجربه‌ها مواجه بودیم. ما حتی شاهد مضامین و سوژه‌های تند و تیز بودیم که در قالب رئالیسم مرسوم در سینمای ایران قابل پرداخت نبود، اما در قالب ژانرهای فانتزی - کمدی پرداخته شده بود. فیلم‌های خیلی موفقی در جشنواره امسال داشتیم که می‌توان به «مریضخانه مرکزی»، «دندان درخت»، «نوشابه مشکی» اشاره کرد.

پایان پیام/