شناسهٔ خبر: 56804437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

حمله تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) / داعش حمله را به عهده گرفت

غروب امروز چهارشنبه یک فرد مسلح حین ورود به حرم مطهر شاهچراغ به سمت زائران رگبار گلوله بست.فرمانده انتظامی استان فارس یک نفر را عامل این حرکت تروریستی دانست که دستگیر شده است.رئیس کل دادگستری استان فارس نیز اعلام کرد فرد دستگیر شده تحت بازجویی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

حمله تروریستی در حرم شاهچراغ(ع)

 

تابناک _غروب امروز چهارشنبه یک فرد مسلح حین ورود به حرم مطهر شاهچراغ به سمت زائران رگبار گلوله بست.فرمانده انتظامی استان فارس یک نفر را عامل این حرکت تروریستی دانست که دستگیر شده است.رئیس کل دادگستری استان فارس نیز اعلام کرد فرد دستگیر شده تحت بازجویی قرار دارد.

برخی منابع از غیر ایرانی بودن عامل این حرکت تروریستی خبر می‌دهند.بر اساس اطلاعات رسیده عامل این حرکت تروریستی در حین ورود به صحن با اسلحه کلاشینکف شروع به تیراندازی کرده‌ است. او خشاب اضافه نیز به همراه داشته‌ است.عامل این حادثه از باب‌الرضا وارد حرم شاه‌چراغ شده‌ و وارد صحن حضرت معصومه (س) می‌شود و سپس خود را به شبستان اصلی حرم نیز رسانده‌ است.

 براساس ادعای برخی از منابع خبری عامل این حادثه از عناصر گروهک‌های تکفیری بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نیروهای انتظامات حرم نیز در این حمله تروریستی هدف قرار گرفته‌اند.یک دستگاه آمبولانس اتوبوسی به همراه نیروهای امدادی وارد محوطه حرم شده است.۲۱ تن از مجروحان توسط نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. حال ۲ تن از مجروحان نا مساعد گزارش شده است.مردم شیراز طبق یک سنت قدیمی شب‌های پنجشنبه به زیارت حضرت احمدبن‌موسی (ع) می‌روند.در ابتدا مسئولان استان اعلام کردند که 3 نفر عامل این اقدام تروریستی بودند که در اطلاع‌رسانی‌های بعدی این مسأله اصلاح شد.

لحظه ورود تروریست مسلح به حرم شاهچراغ

mp4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1586557" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.tabnak.ir/fa/news/play/embed/1147400/1586557?width=800&height=300"></script></div>

 

 

عامل اصلی حمله امروز شیراز در حال بازجویی است

به گفته فرمانده انتظامی فارس، عامل اصلی حمله تروریستی عصر امروز حرم شاهچراغ (ع) در شیراز که دستگیر شده است، هم‌اینک در حال بازجویی است.سردار سرتیپ رهام بخش حبیبی شامگاه چهارشنبه بیان کرد:‌ بعد از این اقدام تروریستی، نیروی واکنش سریع فراجا به سرعت وارد عمل شد و عامل اصلی اقدام تروریستی را مجروح و دستگیر کرد.

او اظهار کرد:‌ هم‌اینک عامل تروریستی در حال مداوا و بازجویی است.فرمانده انتظامی فارس که در محل حرم مطهر شاهچراغ (ع) حضور داشت، ابراز کرد: بنا بر آنچه از تصاویر به دست آمده است عامل اصلی این حمله که یک نفر بوده، دستگیر شده است.

 

 

 

 

اعلام اسامی مجروحان حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ

اسامی مجروحان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ اعلام شد.

۱- فاطمه کشاورز

۲- هاشم مفتخری

۳- مهرزاد گلمکانی

۴- محسن افشین

۵- شکر الله کشاورز

۶- محمد رضا آذری

۷- جواد شاهین مهر

۸- کاظم رضایی

۹- آرتین سرداران

۱۰- نادر فتحی

۱۱- معصومه دربندی

۱۲- اهورا لورگوفی

۱۳- عباس لورگوفی

۱۴- امیرعلی کیومرثی

۱۵ - دلبر کریمی

۱۶ - محمد جواد دهقانی

۱۷- عجبنارستمی

۱۸- حسن اسلامی

۱۹- فاطمه، ولی زاده

۲۰ - محمد ابراهیم پور

۲۱ - کودک یک ساله بی نام

بر اساس اخبار کسب شده ۳ نفر از شهدا جزو خادمان حرم هستند.

ضمناً طبق تصمیم گیری‌های اولیه گویا قرار است که شهدا در حرم مطهر شاهچراغ خاکسپاری شوند.

مجروحان در بیمارستان‌های مسلمین، رجایی و نمازی بستری شدند.

وحیدی: اغتشاشات اخیر توسط دشمن به مسیر خطرناکی کشیده می‌شود

وزیر کشور با اشاره به حادثه تروریستی در شیراز گفت: این جریان تروریستی از اغتشاش در کشور استفاده کرده و الان جریانات اغتشاش‌گر باید کاملاً خودشان را کنار بکشند و مسئولین امنیت نیز با قدرت مواظبت خواهند کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور امشب چهارشنبه ۴ آبان در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره حادثه تروریستی در شیراز گفت: در پی این حادثه تروریستی جمع عزیزی از مردم شریف ما که مشغول نماز و زیارت بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و تعدادی شهید و تعدادی قابل توجهی مجروح شدند.

وی افزود: ۱۳ نفر در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند که البته امکان دارد تعدادی از مجروحین به شهدا اضافه شوند.

وزیر کشور اظهار کرد: این حادثه چند نکته را برای ما بیان می‌کند، اول اینکه کسانی که این حرکت تروریستی را انجام دادند، پرده جدیدی از توطئه‌ها و طراحی‌های دشمنان علیه ملت ما را آشکار کردند و این نشان می‌دهد که توطئه دشمن یک توطئه پیچیده‌‌ای است.

وحیدی ادامه داد: مسئله دوم، مقابله با تمام قداست‌ها و حرکات ضد دینی است که متاسفانه بعضا مشاهده شده و حمله به حرم مقدس حضرت شاهچراغ (علیه السلام) نیز جلوه دیگری حرکات ضد دینی است. مسئله سوم نشان دهنده قساوت قلب دشمنان ماست که قبلاً هم انواع دیگر آن را در خیابان‌ها توسط برخی از اغتشاشگران مشاهده کردیم.

وزیر کشور تصریح کرد: همه باید توجه کنند که این جریان اغتشاشاتی که در روزهای گذشته در قالب های مختلف موجب اذیت مردم شد، توسط دشمن به مسیر خطرناکی کشیده می‌شود؛ این جریان تروریستی از اغتشاش در کشور استفاده کرده و الان جریانات اغتشاش‌گر باید کاملاً خودشان را کنار بکشند و مسئولین امنیت نیز با قدرت مواظبت خواهند کرد.


پیام رئیس جمهور در پی حادثه تروریستی حمله به حرم شاهچراغ (ع)

در پی حادثه تروریستی حمله به حرم شاهچراغ (ع) که بعد از ظهر چهارشنبه صورت گرفت و منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد، رییس جمهور پیام صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران، این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود.
اینجانب، شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام در این حمله تروریستی را به خانواده‌های این عزیزان و همه مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.

تجربه نشان می دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهایشان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند.

این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاههای امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.»


قالیباف: نهادهای امنیتی و انتظامی عاملان و آمران حادثه خونین شاهچراغ را شناسایی کنند

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین در حرم شاهچراغ اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.

متن پیام محمدباقر قالیباف در پی حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر احمدبن‌موسی علیه السلام که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد موجب تاسف و تاثر گردید.

در روزهای اخیر که یادآور جنگ احزاب و صف آرایی همه‌جانبه دشمنان است، آنان با تمام توان و ظرفیت‌ خویش نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند؛ اما این‌بار با اقدامی به شیوه تروریست‌های تکفیری و با شلیک گلوله به روی مردم مظلوم‌، بی‌دفاع و متدین، آنان را به خاک و خون کشاندند و نشان دادند اصل و اساس کینه و عداوت آنان با دیانت مردم است‌.

این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.

ملت شریف ایران ثابت کرده‌اند با این‌گونه اقدامات ذلیلانه و ناجوانمردانه، از پای ننشسته و ذره‌ای از مواضع انقلابی خویش عقب‌نشینی نخواهند کرد.

لازم است نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه خونین اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.

ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحناله الفدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم ولایت‌مدار ایران و خانواده‌های شهدای این حادثه، برای ارواح طیبه شهیدان والامقام علو درجات و رضوان الهی و برای مجروحین و مصدومین شفای عاجل و کامل را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

دستور رئیس قوه قضائیه برای شناسایی عاملان و آمران حمله تروریستی حرم شاهچراغ (ع)

رئیس قوه قضائیه در تماس با رییس کل دادگستری استان فارس ضمن عرض تسلیت درخصوص حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) دستور اکید داد با بهره گیری از تمام امکانات امنیتی انتظامی نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه تلخ و تاسف بار اقدام کرده و در اسرع وقت پرونده قضایی تشکیل و خاطیان به اشد مجازات محکوم شوند.

رییس دستگاه قضا همچنین طی پیام تسلیتی حادثه تلخ و تأسف‌بار شهادت جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (علیه‌السلام) شیراز به دست تروریست‌های مزدور را تسلیت گفت.
در بخشی از این پیام آمده است:

کینه و عداوت دشمنان خبیث ملت انقلابی و بصیر ایران اسلامی چنان است که در مسیر تحقق توطئه‌های خود برای مقابله با امنیت کشور، این‌بار زائران حرم احمد بن موسی (علیه‌السلام) را هدف تیر‌های دشمنی خود قرار دادند.

دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با سرعت و دقت، تمامی عاملان و مسبّبان این جنایت را تعقیب کنند و آنان را به سرپنجه قضایی کشور بسپارند.

در پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای امده است: اینجانب ضمن آرزوی بهبودی و عافیت برای مجروحان این حادثه تروریستی، تسلّا و همدردی خود را به خانواده‌های شهدای عزیز عرض می‌کنم و صبر و سکینه الهی را برای آنان و علوّ درجات را برای شهیدان مسألت می‌نمایم.

 

خاکسپاری شهدا در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)

یک مقام مسئول در تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) از خاکسپاری شهدای حادثه تروریستی اخیر در این مکان مقدس خبر داد.

علیرضا صحرائیان، معاون توسعه و مدیریت منابع حرم مطهر در جمع خبرنگاران ضمن اعلام تسلیت به منظور شهادت زائرین این مکان مقدس در حادثه تروریستی اخیر، اظهار کرد: متاسفانه در ساعات گذشته به دلیل حمله تروریستی معاندین تعدادی از زائران عزیز شهید و تعدادی هم زخمی شدند.

وی با اشاره به حضور به موقع نیروهای امنیتی در همان لحظات اولیه به این مکان مقدس، اعلام کرد: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در حال حاضر نسبت به تعقیب تروریست‌ها و همچنین ایجاد امنیت کامل در حرم مطهر شاهچراغ مستقر هستند و شرایط را در تحت نظارت کامل دارند.

صحراییان از خاکسپاری شهدای این حادثه در جوار بارگاه مقدس احمد بن موسی(ع) خبر داد و گفت: بر اساس آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسه فوق‌العاده تولیت این حرم، امکان خاکسپاری تمامی زائرانی که در این مکان ارزشی به شهادت رسیدند، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: جزئیات بیشتر این حادثه از طریق متولیان حفظ و حراست از امنیت ملی پس از روشن شدن ابعاد کامل این حادثه تروریستی اعلام خواهد شد.

سازمان ملل حمله تروریستی در شیراز را محکوم کرد

استفان دوژاریک سخنگوی آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی خبری در نیویورک حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ورودی باب الرضا حرم مطهر شاهچراغ (ع) را محکوم کرد و گفت: ما همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.

یک خبرنگار پرسید: گزارش‌های خبری نشان می‌دهد شهر شیراز مورد حمله تروریستی قرار گرفته است و سه فرد مسلح به طرف مردم تیراندازی کردند و جان ۱۵ نفر را گرفتند. آیا این گزارش را شنیده اید؟
دوژاریک گفت: بله از این گزارش مطلع شدم و در صورتی که صحت آن ثابت شود، حمله به اماکن دینی، مسئله‌ای است که باید به طور کامل محکوم شود و ما همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم به ویژه حملاتی که اماکن دینی را هدف قرار می‌دهد و آن را جنایتی وحشتناک می‌دانیم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم.

خبرگزاری فرانسه: داعش حمله تروریستی در شاهچراغ را به عهده گرفت

یک منبع خارجی مدعی شده گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز را به عهده گرفته است.

حبرگزاری فرانسه با استناد به بیانیه‌ای از گروه تروریستی این خبر را گزارش داده‌ است. داعش در بیانیه‌ای منتسب به این گروه نوشته به یک حرم در جنوب ایران حمله کرده است.

در بیانیه‌ منتسب به گروه داعش تصریح شده حمله به شاهچراغ نخستین عملیات این گروه در ایران بعد از سپتامبر 2018 است. داعش گفته در آن زمان به یک مراسم رژه نظامی در اهواز حمله کرده بود.

 

 

نظر شما