"عبدالله توکلی لاهیجانی" امروز چهارشنبه در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از معضلات اصلی صنعت خودروی کشور عدم توجه به دانشبنیان شدن این صنعت در سالهای گذشته بوده است و اگر بخواهیم ترجمهای از دانش بنیان شدن در این صنعت ارایه کنیم همانا پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصول و بنسازه (پلتفرم) های بومی را میتوان حلقه مفقوده این صنعت در کشور دانست.
وی گفت: بر این اساس در گام دوم برنامههای تحولی تلاش شد تا نقصان فقدان بنسازههای باکیفیت در صنعت خودروی کشور که مالکیت فکری آن در اختیار خودروسازان داخلی باشد مدنظر قرار گیرد.
توکلی بیان داشت: در شهریورماه سال جاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو با تکیه بر دو مفهوم بنسازههای بومی و هم افزایی در صنعت خودرو با مشارکت شرکتهای دانشبنیان داخلی برگزار شد که طی آن نقشهراه آینده صنعت خودرو با تکیه بر بنسازههای با کیفیت بومی به همراه نمونه محصولات به نمایش گذاشته شد؛ در این بین تمرکز بر چهار بنسازه کلیدی برای دستیابی به محصولات باکیفیت با مقیاس اقتصادی تولید مد نظر قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین در گام دوم پوست اندازی پلتفرمی صنعت خودروی کشور برای گذار از محصولات فعلی به سمت محصولات با کیفیت که ابتکار عمل تولید آنها در دست شرکتهای دانشبنیان داخلی باشد آغاز شد و هماکنون توسط معاونت حمل و نقل وزارت صنعت معدن و تجارت به صورت هفتگی مورد پایش قرار میگیرد.
این مقام مسوول وزارت صمت ادامه داد: در این برنامه یکی از مهمترین دغدغههای مشتریان در صنعت خودروی کشور که همانا دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازوکار اجرایی بهروز لحاظ شده و هم اکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی انجام شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در صد کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول سایپا
نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانشبنیان داخلی دیگر است.
وی افزود: بدین ترتیب در سال آینده شاهد محصولات جدید به شرح ذیل خواهیم بود:
۱-واریانت نخست خودروی اقتصادی سایپا بر پایه پلتفرم خودروی اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو
۲- خودروی ری را (کراس اور پلتفرم اختصاصی ایران خودرو)
۳- خودروی اختصاصی پارس خودرو p۹۰ بر پایه پلتفرم بهروز شده ال۹۰ و قطعات کاملاً بومی
۴- خودروی آریای اتومات (بر پایه مگا پلتفرم اختصاصی سایپا)
۵- خودرو TF۲۱ بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایران خودرو
۶-خودروی اطلس بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا
۷- خودروی سهند بر پایه پلتفرم بهروزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا
۸- وانت آریسان سه منطبق بر استانداردها شرکت ایران خودرو
۹- وانت اختصاصی گروه سایپا منطبق بر استانداردها و فیس لیفتهای محصولات جاری (مدلهای سال) به منظور ارتقا استانداردها.
توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ گونههای مختلف بر روی پلتفرم اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو مشتمل بر گونه برقی و همچنین دو محصول هاچ بک و SUV بر روی پلتفرم sp۰ عرضه خواهد شد./ ایرنا
خودروسازان همچنان متقاضی بالابردن قیمت خودرو
گرچه وزیر صمت افزایش قیمت کارخانهای خودروها را پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع شایعه خواند، اما خودروسازان همچنان متقاضی بالابردن نرخ محصولات خود هستند. علت این درخواست چیست؟
به گزارش تجارتنیوز، تصمیم اصلاح قیمت خودرو بار دیگر قطعی شد. طبق برنامهریزی وزارت صمت، اصلاح قیمت در دستور کار قرار دارد. حتی اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است؛ طوریکه از خودروسازان خواسته شد آنالیز قیمت محصولات تولیدی خود را برای این وزارتخانه ارسال کنند. پس از این تصمیمات اما وزیر صمت در حاشیه نشست با کمیسیون صنایع مجلس افزایش قیمت کارخانهای خودروها را شایعه خواند.
سال گذشته نیز چندین مرتبه قیمت خودرو کارخانه افزایش یافت. اتفاقات ماههای اخیر نشان میدهد که گویا دولت احاطه چندانی روی قیمتگذاری دستوری خودرو ندارد. چنانکه آبان ۱۴۰۰ یک بار خودروسازان قیمت تولیدات خود را افزایش دادند، اما دو روز پس از افزایش قیمتها با دستور مستقیم رئیس دولت نرخها به حالت قبل بازگشت.
چه کسی قیمت کارخانهای خودرو را افزایش میدهد؟
گرچه ابراهیم رئیسی به صورت دستوری موجبات بازگشت قیمتها را فراهم آورد، اما در همان مقطع این پرسش ایجاد شد که خودروسازان با چه مجوزی اقدام به بالابردن قیمتها میکنند که بالاترین مقام اجرایی دولت دو روز بعد متوجه افزایش نرخها میشود؟
بهرغم اینکه تا پیش از آن شورای رقابت متصدی قیمتگذاری دستوری بود، اما این شورا به یکباره کنار گذاشته شد و وزارت صمت این مسئولیت را بر عهده گرفت. حال به نظر میرسد این وزارتخانه نیز هماهنگی چندانی با دولت بر سر این افزایش قیمتها ندارد.
حتی تناقض اظهارات اخیر رضا فاطمی امین با برنامه وزارتخانه متبوع خود ناهماهنگی موجود در این وزارتخانه را کاملاً نمایان میسازد. اگر وزیر صمت مخالفت افزایش قیمت کارخانهای خودروست و یا احتمالاً از آن خبری ندارد، چه کسانی در وزارت صمت از خودروسازان برنامه بالابردن قیمتها را میخواهند؟
همچنین یک ماه پس از دستور رئیسی مبنی بر کاهش قیمتها، خودروسازان به بهانه تورم قیمت محصولات خود را ۱۸ درصد افزایش دادند. بدین شکل آنها در آذر ماه موفق شدند که دستور رئیس کابینه سیزدهم را وتو کنند و حتی نرخهای بالاتری را نسبت به درخواست افزایش قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۰ را در نظر بگیرند.
در حالی خودروسازان در آن مقطع تورم را دستاویزی برای بالابردن بهای محصولات خود قرار دادند که شاخص تورم نقطهای آبان ۱۴۰۰ در محدوده ۳۵ واحد درصد قرار داشت. حال که در آخرین گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه بالاتر از ۴۸ درصد است، آیا خودروسازان بدون واکنش از کنار چنین تورمی خواهند گذشت؟
تورم قیمت خودرو را چقدر افزایش میدهد؟
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارتنیوز گفت: در ماههای گذشته مشاهده شد که برخی از خودروهای شرکت خودروسازی سایپا از فرآیند قرعهکشی خارج شد و به تعادل قیمتی با بازار رسید.
او با اشاره به تورم موجود در کشور افزود: اما خودروسازی ایران خودرو همچنان درگیر قیمتگذاری دستوری هستند و صفهای طویلی برای شرکت در قرعهکشیها شکل میگیرد. از طرف دیگر، از ابتدای سال تا کنون، تورم موجود در کشور تا نزدیک ۵۰ درصد با رشد همراه شد و هزینههای تولید برای خودروسازان هم افزایش یافت.
وی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد، برای ادامه حیات خودروسازان، ممکن است ۴۰ درصد به قیمت فعلی خودروها در درب کارخانه اضافه شود.
کاکایی توضیح داد: اگر قیمتها براساس نظام بازار تعیین شود، بسیاری از مسائل از جمله زیاندهی خودروسازان و مشکلات صنعت خودروسازی رفع میشود. در نتیجه باید گفت که درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت منطقی بوده است.
او تاکید کرد: البته این افزایش قیمت به منظور افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نیست و فقط این خودروهای درب کارخانه باید با افزایش همراه شوند تا بازار و قیمتها به نقطه تعادلی برسد.
افزایش سه ماهه قیمت در کشور
عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، هم پیش از این به تجارتنیوز گفت: قیمتگذاری خودروهای جدید برند و معروف در دنیا شیوه متفاوتی دارد. خودروسازان بزرگ در دنیا، هر خودروی جدید را نسبت به مدل قبلی خود گرانتر عرضه نمیکنند. بلکه با همان قیمت قبلی عرضه میشود.
او ادامه داد: در صنعت خودروسازی ایران خودروهای مدل جدیدتر، با قیمت بالاتری به وارد بازار میشوند و افزایش قیمت در شرکتهای خودروسازی کشور، به صورت سه ماه یکبار اتفاق میافتد. این افزایش قیمت هم بر اساس همان میزان عرضه به بازار و اختلاف قیمتی بین بازار و کارخانه اعمال میشود.
بر اساس این گزارش، گرچه مجوز افزایش قیمت خودرو در کارخانه به معنای رشد قیمت در بازار نیست، اما تجربه ثابت کرده کوچکترین تغییری در قیمتگذاری کارخانهها بلافاصله در بازار هم تخلیه میشود.
از سوی دیگر، وزیر صمت در ابتدای سال وعده داد که با افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو، قیمتها در بازار و کارخانه تعادلی شود، با این حال اکنون که وارد هشتمین ماه سال شدهایم نه خبری از این میزان رشد تیراژ است و نه خبری از تعدیل قیمتها.
به نظر میرسد بورس کالا آخرین سو امید دولت برای ساماندهی قیمتگذاریهاست که البته در این زمینه هم زور خودروسازان بر سازمان بورس و وزارت صمت میچربد. این خودروسازان روز گذشته با پس کشیدن از عرضه خودرو در بورس ثابت کردند حتی قوانین هم برای این شرکتها بازدارنده نیستند./تجارت نیوز
نظر شما