شناسهٔ خبر: 56791932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه با اعلام ارفاق به بازداشتی‌های زیر 18 سال درباره محاکمه عناصر آشوب مطرح کرد

اشد مجازات برای اغتشاشگران مرتکب جرایم سنگین

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ همزمان با آغاز محاکمه اغتشاشگران، سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و از پرونده‌های در حال بررسی گفت و آماری هم از بازداشتی‌های آشوب های اخیر کشور داد. ستایشی در این نشست از شرایط ارفاقی دادگاه‌ها برای متهمان هم گفت و به بازداشتی‌های زیر 18 سال اشاره کرد که نسبت به همه آنان تعیین تکلیف شده و در حال حاضر هیچ‌کدامشان در بازداشت به سر نمی‌برند. به گزارش میزان، مسعود ستایشی درباره تعداد بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر و زمان محاکمه آنها عنوان کرد: افرادی که مرتکب جرم خفیف شده باشند و مرتکب قتل و جرح عمدی و تخریب نشده و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، اینها افرادی هستند که مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و در جایگاهی قرار می‌گیرند که دادگاه می‌تواند درباره آنها اقدامات ارفاقی را مورد توجه قرار دهد. اما افرادی که مرتکب قتل و سایر جرایم عنوان شده باشند، نسبت به آنها برخورد عبرت آموز و بازدارنده و محکم صورت می‌گیرد و به اشد مجازات خواهند رسید.
آغاز محاکمات در سراسر کشور
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه محاکمات در سراسر کشور آغاز شده و تهران، البرز، اصفهان و کردستان از پیشتازان ارسال پرونده‌های اغتشاشگران از دادسرا به دادگاه‌ها هستند، گفت: در جرایم خفیف افراد بلاقید آزاد نمی‌شوند و درباره آنها قرار تأمین لازم صادر می‌شود و در اثنایی که قرار صادر شده و پرونده مهیای صدور کیفرخواست می‌شود و نظر دادسرا به دادگاه منعکس می‌شود، شرایط آنها از سوی ضابطان عام و خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر این افراد از کرده خود پشیمان باشند به آنها ارفاق می‌شود.
احضار برخی سلبریتی‌ها برای اثبات ادعا
سخنگوی قوه قضائیه در این نشست، در پاسخ به این سؤال که برای بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که در جریان اغتشاشات اخیر مسائلی را بدون سند و مدرک اظهار کردند، پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر، گفت: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل شده و عده‌ای از این افراد به استناد دلایل و قوانین موجود احضار شده‌اند. از آنان سؤال و برخی هم حسب مورد بازداشت شده‌اند.
ادامه تحقیقات پرونده دو جاسوس فرانسوی
سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت دستگیری ۲ جاسوس فرانسوی هم گفت: کار تحقیقات با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است. اتهامات دستگیرشدگان در این پرونده، اجتماع و تبانی به قصد مقابله با امنیت ایران و همچنین جاسوسی است. اطلاعات راهبردی مهمی از متهمان این پرونده به دست آمده است و این اطلاعات به دلیل اهمیتی که دارند، بررسی شان در دستور کار ضابطان خاص قوه قضائیه قرار دارد و تحقیقات با روش‌ها و تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد. وی با اشاره به اینکه بازداشت‌های دیگری در رابطه با این پرونده صورت گرفته است، گفت: زنجیره اطلاعات و داده‌ها در شرف تکمیل است و به محض جمع بندی، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.
شناسایی عاملان حادثه زندان اوین
وی درباره اینکه آیا عاملان حادثه زندان اوین شناسایی شده و پرونده‌ای برایشان تشکیل شده، گفت: بله، پرونده‌هایی در دادسرای ویژه امور جنایی تهران، برای این حادثه تشکیل شده است. کسانی که در تخریب عمدی این بازداشتگاه نقش داشتند، شناسایی و تفهیم اتهام شدند؛ تحقیقات ادامه دارد و در ایام پیش رو نتیجه اقدامات و تحقیقات به سمع و نظر مردم می‌رسد. سخنگوی دستگاه قضا گفت: در این حادثه ۸ نفر فوت شدند و برای ۲۵ نفر هم پرونده تشکیل شده است؛ ممکن است افرادی به این تعداد اضافه و یا کاسته شوند که این بستگی به تحقیقات دارد.
هیچ زندانی‌ای از اوین متواری نشده است
ستایشی با بیان اینکه زندانیان خسارت دیده از این حادثه از آشوبگران و اغتشاشگران شکایت کرده‌اند، گفت: به لحاظ برنامه‌ریزی آشوبگران از بند سارقان، حادثه مورد نظر رخ داد تا آنها از زندان فرار کنند اما هیچ زندانی‌ای نتوانست از بازداشتگاه اوین متواری شود. بعد از این حادثه، تمام زندانیان به جای مناسب منتقل شدند و موجبات تماس آنها با خانواده هایشان فراهم شد، پزشکانی در بازداشتگاه مستقر شده و تمام مددجویان را از نظر سلامتی بررسی کردند و قوه قضائیه هم تلاش کرد تا اطلاع‌رسانی سریع، صادقانه و شفاف از این حادثه داشته باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه درباره این آشوب، شایعاتی از سوی رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی مطرح شد مانند شلیک خمپاره و وجود مین که این ۲ نکته را تکذیب می‌کنم.
بیشتر دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات اخیر هم گفت: نسبت به این موضوع از ابتدای کار ریاست قوه قضائیه توجه ویژه داشتند و دستورات مؤکدی در جهت تعیین تکلیف عاجل و قانونی دانشجویان صادر شد و موضوع به دادستان کل کشور محول شد و ایشان شخصاً مراتب را مدیریت کردند و قریب به اتفاق دانشجویان در همان روزهای اول و ابتدای ماجرا آزاد شدند. در حال حاضر تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند که بنا بر گزارشات موثق یا در معرکه بودند و وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات داشتند یا ارتباطات خاصی با شبکه‌ها و گروه‌های تابلودار جنایت پیشه داشته‌اند. ستایشی در ادامه اضافه کرد: مسائل این افراد در حال بررسی است و در ایام پیش رو اطلاع‌رسانی خواهد شد. دادستانی کل کشور با وزیر آموزش عالی نشست داشتند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی دادستانی کل مورد تقدیر واقع شده و ۲۰۰ گروه از همکاران در دادستانی‌های عمومی و انقلاب در بازداشتگاه‌ها ورود پیدا کردند و بازداشتی ها در سراسر کشور تعیین تکلیف شده‌اند و افراد زیر ۱۸ سال نیز تعیین تکلیف شده‌اند و کسی از این افراد به عنوان بازداشتی نداریم.

نظر شما