شناسهٔ خبر: 56781790 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نشست شورای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برگزار شد

پایانی بر شایعه حذف ایران از جام جهانی فوتبال

صاحب‌خبر -
در حالی که پیش‌تر برخی رسانه‌ها شایعاتی مبنی بر تصمیم فیفا برای بررسی حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی مطرح کرده بودند، در نشست اخیر فیفا درباره این مسأله هیچ بحثی صورت نگرفت و اعضا صحبتی درباره ایران نداشتند

نشست شورای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برگزار شد و هیچ بحثی درباره حذف ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ در آن مطرح نشد. امروز نشست شورای فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA Council) در شهر اوکلند نیوزیلند برگزار و درباره موضوعات مختلف، تصمیماتی گرفته شد. در حالی که پیش‌تر برخی رسانه‌ها شایعاتی مبنی بر تصمیم فیفا برای بررسی حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی مطرح کرده بودند، در نشست اخیر فیفا درباره این مسأله هیچ بحثی صورت نگرفت و اعضا صحبتی درباره ایران نداشتند. در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز جام‌جهانی 2022 قطر، اخبار و اقداماتی جهت‌دار علیه فوتبال ملی ایران شکل گرفته و باعث نگرانی هواداران در کشورمان شده بود. به‌تازگی نامه یک دفتر حقوقی اسپانیایی به فیفا منتشر شده که در آن از فیفا درخواست شده بود به دلایل مختلف سیاسی از حضور ایران در این رقابت‌ها جلوگیری کند.
اساس این فشارها روی موارد سیاسی ازجمله ادعای فروش پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین بود. اواسط هفته گذشته نشریه تلگراف انگلیس در گزارشی مدعی شد که فیفا باید تیم ملی فوتبال ایران را از حضور در جام‌جهانی 2022 قطر محروم کند. این ادعا، سرآغاز یک جریان‌سازی حاشیه‌ای علیه فوتبال ایران شد و رسانه‌های مختلف به این موضوع پرداختند.
گروهی از این رسانه‌ها، ایتالیایی‌ها بودند که تیم کشورشان به جام‌جهانی 2022 راه نیافته است. این اتفاق در حالی رخ داد که رسانه‌های ایتالیا فروردین امسال هم گزارش دادند به خاطر اتفاقاتی که در بازی ایران و لبنان در مشهد رخ داد، فدراسیون فوتبال ایران تعلیق و تیم ملی از حضور در جام‌جهانی محروم می‌شود اما فیفا این موضوع را تکذیب کرد و گفت اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، تیم آسیایی دیگری به‌جای ایران در جام‌جهانی حاضر می‌شود. با این حال، گمانه‌زنی‌ها در این‌باره ادامه داشت و پنجشنبه شبکه «فوتبال دیلی» انگلیس هم درخواست برای حذف ایران را در یکی از بخش‌های خبری خود اعلام کرد.
با وجود انتشار برخی خبرها درباره احتمال بررسی حذف تیم ملی ایران از جام‌جهانی ۲۰۲۲، در دستور جلسه امروز فیفا چنین موردی دیده نشد.
امروز «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا، پس از نشست این فدراسیون در نیوزیلند درباره مفاد دستور جلسه نشست اخیر گفت که درباره چند موضوع بحث و بررسی صورت گرفت که یکی از مهم‌ترین موارد، اصلاح روند ترانسفر بازیکنان و ایجاد شفافیت مالی در فرایند جابه‌جایی بازیکنان و تراکنش‌های مالی بین بازیکنان، باشگاه‌ها، مدیر برنامه‌ها و کشورها بود. به گفته اینفانتینو، گردش مالی حاصل از ترانسفر بازیکنان در فوتبال جهانی سالانه در حدود ۱۰ میلیارد دلار است که باید شفاف‌سازی شود.
او همچنین از بحث درباره رقابت‌های جام جهانی زنان سخن گفت که قرار است در سال ۲۰۲۳ در دو کشور استرالیا و نیوزیلند برگزار شود. او معتقد است که پوشش رسانه‌ای این مسابقات باید هم‌تراز جام جهانی مردان باشد تا مساوات بین این دو رقابت برقرار شود.



نظر شما