شناسهٔ خبر: 56781573 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

«بیشه شیران» چگونه خواب از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است؟

عرین الاسود یا بیشه شیران یک گروه مقاومتی جدید از نسل جوان فلسطین است که اتحاد و مقاومت مسلحانه را استراتژی اصلی خود در مبارزه با پروژه اشغالگری قرار داده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، عملیات‌های شهادت‌طلبانه و ضد صهیونیستی در مناطق مختلف فلسطین بعد از جنگ 12 روزه غزه در مه 2021 تبدیل به یک پدیده معمول شده که چالش‌های متعددی در سطح امنیتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده و حتی کارشناسان و محافل اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند که این روند می‌تواند سومین انتفاضه فلسطینیان را به شکلی موثرتر و قدرتمندتر از دو انتفاضه قبلی رقم بزند.

منطقه جنین در کرانه باختری که زادگاه و محل زندگی بسیاری از رزمندگان مقاومت فلسطین است طی یک سال گذشته بزرگترین عرصه درگیری میان فلسطینیان با نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست بوده که منجر به تشکیل یک گروه مقاومتی جدید تحت عنوان «گردان جنین» در این منطقه شد و بسیاری از عملیات‌های ضد اسرائیلی را طی یک ساله گذشته مدیریت کرده است. اما طی چند هفته گذشته گروهی به نام «عرین الاسود» (بیشه شیران) که در نابلس ظهور کرده تبدیل به کابوسی بزرگ برای اشغالگران شده است.  این گروه تنها طی یک ماه بیش از 30 عملیات استشهادی علیه صهیونیست‌ها ترتیب داد که طی آن تلفات مالی و جانی چشمگیری به این رژیم تحمیل شد. 

عرین الاسود گروهی متشکل از نسل جدید و نوظهور فلسطینیان است که سن اغلب آنها از بیست و چند سال بیشتر نمی‌شود؛ یعنی نسلی که اصلا انتفاضه اول و دوم فلسطین را به چشم ندیده‌اند اما حالا مخترع یک راهبرد جدید مقاومتی ضد اشغالگران صهیونیست هستند.

به دلیل ماهیت گروه عرین الاسود و همچنین نوظهور بودن آن اطلاعات دقیق و زیادی از این گروه در دست نیست اما طبق آنچه که منابع فلسطینی گزارش داده و برخی تحلیلگران داخلی و خارجی در فلسطین اطلاع می‌دهند، اصلی ترین شعار رزمندگان عرین الاسود این است که تحت هیچ شرایطی نباید تفنگ خود را زمین بگذارند و سلاح آنها همواره به روی نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست و مزدوران این رژیم در هرکجا نشانه می‌رود.

رویکرد نظامی گروه تازه تاسیس عرین الاسود در ابتدای کار مبتنی بر استراتژی غافلگیر کردن صهیونیست‌ها در ایست‌بازرسی‌ها و نقاط تماس میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در نابلس بود. رزمندگان عین الاسود عملیات‌های خود را اغلب به شکل پنهانی و در ساعات شب انجام می‌دهند و همچنین هویت آنها نیز ناشناس می‌ماند تا نیروهای تشکیلات خودگردان نتوانند اطلاعات این افراد را به اسرائیلی‌ها بدهند.

در مورد شکل‌گیری گروه عرین الاسود اطلاعات نشان می‌دهد که مبارزان فلسطینی در این گروه جوانانی هستند که اغلب پیشتر توسط نظامیان صهیونیست بازداشت شده بودند و همچنین در مراسم‌هایی مانند تشییع پیکر شهدا و حتی مراسم عروسی اسرای آزاد شده شرکت می‌کردند و  از این طریق باهم آشنا شدند و رویکرد مقاومتی آنها از مدت‌ها قبل آغاز شده است. این مبارزان فلسطینی کماندوهایی هستند که بعد از انجام عملیات‌های غافلگیرکننده بلافاصله پنهان می‌شوند. همانطور که گفته شد نابلس مقر اصلی استقرار و شکل‌گیری گروه عرین الاسود است اما نیروهای آن جای مشخصی ندارند و در هر منطقه از کرانه باختری که نظامیان یا شهرک‌نشینان صهیونیست قصد تجاوز به فلسطینی‌ها را داشته باشند وارد عمل می‌شوند.

همچنین ابتکار اصلی رزمندگان گروه عرین الاسود، تکیه به راهبرد هجومی است و با همین روش اشغالگران را غافلگیر می‌کنند.

قابل توجه است که این گروه بودجه مالی خود را از سازمان خاصی دریافت نمی‌کند و هزینه‌های آن به همت رزمندگانی که در عرین الاسود عضو شده‌اند تامین می‌گردد. اطلاعات نشان می‌دهد که بسیاری از آنها اموال شخصی خود مانند ماشین‌هایشان را فروخته‌اند تا با پول آن سلاح و مهمات برای گروه بخرند.

البته نمی‌توان گفت که عرین الاسود یا گردان جنین به طور کامل مستقل هستند و راهبردی کاملا جدا از سایر گروه‌های  فلسطین دارند. این گروه‌ها نیز وابسته به مقاومت فلسطین هستند و استراتژی خود را همسو با آن تنظیم می‌کنند اما برای انجام عملیات‌های ضد صهیونیستی منتظر تصمیمات سیاسی و میدانی جناح خاصی نمی‌مانند. آنها معتقدند که مهمترین اصل در مبارزه با پروژه اشغالگری، وحدت ملی فلسطین است.

درباره انگیزه نسل جوان فلسطین برای تشکیل گروه‌های مقاومتی جدید که معروف‌ترین آنها در دوره اخیر همین گروه عرین الاسود است، ناظران معتقدند که اگر قرارداد اسلو از دهه‌های گذشته به طور کامل اجرا می‌شد و تشکیلات خودگردان فلسطین که ظاهرا نماینده ملت این سرزمین بود در دام هماهنگی امنیتی و خدمت به صهیونیست‌ها نمی‌افتاد شاید پدیده مقاومت در میان جوانان فلسطینی به این شدت ایجاد نمی‌شد. درواقع نسل جدید فلسطین به این نتیجه رسیده که اعتماد به رهبری تشکیلات خودگردان و افرادی نظیر محمود عباس، رئیس این تشکیلات نتیجه‌ای جز تثبیت اشغالگری صهیونیست‌ها در فلسطین نخواهد داشت و بنابراین خود مردم فلسطین باید دست به کار شوند.

درواقع هماهنگی امنیتی و اجتماعی میان جوانان فلسطینی معادله «وحدت» را در برابر اشغالگران برای آنها ایجاد کرده؛ این درحالی است که در دوره‌های قبلیِ تقابل فلسطینیان و صهیونیست‌ها، عمده دلیل شکست فلسطینیان، تفرقه و چندپارگی آنها بود. تجربه‌گرایی از دیگر ویژگی‌های مثبت نسل جدید فلسطین است؛ به طوری که مبارزان جوان فلسطینی همانند گذشته دست به انجام عملیات‌های حساب نشده‌ای که اغلب به شهادت آنها یا آسیب‌های جدی همانند قطع عضو .. منجر می‌شود، نمی‌زنند و از قبل برای انجام عملیات‌های مسلحانه و تاثیرگذاری که بتواند خسارت به صهیونیست‌ها تحمیل کند آموزش می‌بینند.

شاخص‌های میدانی از وضعیت فلسطین نشان می‌دهد که گردان جنین یا عرین الاسود آخرین گروه‌های مقاومت از نسل جوان فلسطین نیستند و در مرحله جدید باید شاهد ابتکارهای تازه‌ای از سوی جوانان فلسطینی در مبارزه با پروژه اشغالگری باشیم.

 

نظر شما