شناسهٔ خبر: 56767626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خورشید گرفتگی ۶۰ درصدی در مشهد فردا قابل رویت است

مشهد- ایرنا- مسوول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فردا سوم آبان ماه خورشیدگرفتگی ۶۰ درصدی ساعت ۱۵ و پنج دقیقه در مشهد قابل رویت است.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی مطیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خورشیدگرفتگی فردا ساعت ۱۳ و ۵۱ دقیقه آغاز می شود  که ساعت ۱۵ و پنج دقیقه به حداکثر گرفتگی به میزان ۶۰ درصد می رسد و ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه پایان می یابد.

به گفته وی، این ‌خورشید گرفتگی با چشم معمولی اما با فیلترهای استاندارد و یا عینک های خورشید گرفتگی قابل رویت است.

مسوول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد توصیه کرد کسانی که این امکانات را ندارند می توانند این رخداد علمی و رصد آن را به صورت مجازی  و از سایت های معتبر مشاهده کنند.

مطیعی افزود: اگر شرایط جوی مساعد باشد ،‌ برنامه رصد با تلسکوب و به کمک وسایل استاندارد از جمله فیلترهای رصدخانه، اطلاع رسانی خواهد شد.

یک منجم آماتور و سردبیر پیشین مجله منجم آماتور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این خورشیدگرفتگی جزئی است و در تمام ایران رخ می‌دهد اما با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و فرصتی برای رصد خورشیدگرفتگی که تا پنج سال آینده در ایران وجود نخواهد داشت.

کاظم کوکرم افزود:کسوف فردا از مناطق غربی ایران آغاز می‌شود و مثلا از ساعت ۱۳:۲۷ در ارومیه و ۱۳:۳۰ در ایلام قابل مشاهده است و به تدریج شهرهای دیگر رو به مرکز و شمال شرق کشور شاهد آغاز این خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.

وی ادامه داد:درصد این خورشیدگرفتگی در مناطق مختلف متغیر است و از حدود ۴۳ درصد در بندرعباس تا حدود ۶۰ درصد در بجنورد و مشهد (بیشترین درصد گرفتگی در بین مراکز استان) سطح خورشید با قرص ماه پوشانده می‌شود. 

خورشیدگرفتگی یا کسوف، هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

ماه در خورشیدگرفتگی از بین خورشید و زمین عبور می‌کند و این حرکت مانع رسیدن نور خورشید به زمین می‌شود و هنگامی که ماه از مقابل خورشید می‌گذرد سایه ماه روی زمین می‌افتد و آسمان تاریک می‌شود.

خورشیدگرفتگی به سه شکل کلی، جزئی و حلقوی رخ می‌دهد که در هر یک از این اشکال بخش‌هایی از خورشید به اصطلاح می‌گیرد.

نظر شما