شناسهٔ خبر: 56765540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم «۱۰۰» مطرح شد؛

فیلم‌هایی خواهیم داشت که حال همه ما را خوب کند/ با نگاه‌های مختلف روی شعار «ایران عزیز» وحدت داریم

یوسف منصوری با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره فیلم «۱۰۰» محورهای مختلفی برای فیلم‌ها مشخص شده، تأکید کرد که در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی خواهیم دید که حال همه ما را خوب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین نشست رسانه‌ای دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم صد صبح امروز دوشنبه ۱ آبان با حضور یوسف منصوری (دبیر جشنواره)، حمیدرضا جعفریان (رئیس سازمان سینمایی سوره) و محمد روح‌الامین (دبیر هنری جشنواره) در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدرضا جعفریان اظهار داشت: ما در سازمان سینمایی سوره سه محور کلی را مدنظر داشتیم که فیلم مستند، انیمیشن و کوتاه می‌توانند در این جشنواره حضور داشته باشند. در کنار جریان تولید، جریان توزیع و نمایش را سعی کردیم شکل دهیم و رکن سوم را که رشد و کشف استعدادها بود در این جشنواره عملی کنیم ولی این کار زمانبر است و حاصل آن را در گذر زمان می‌توان دید.

وی افزود: در این دوره از جشنواره تعیین اعضای سیاستگذاری را داشتیم، سعی کردیم فراخوان عمیق‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم و فیلمسازان متوجه شوند که جشنواره چه سمت و سویی دارد. مجموعه بحث‌های ما در جلساتی با حضور آقای دکتر کرمی با تجربه طولانی‌مدت در صداوسیما، آقای شهیدی‌فرد، جلیل سامان و آقای برمهانی صورت گرفت و به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم که فکر می‌کنم این فراخوان می‌تواند برای هر فیلمسازی جذاب باشد.

جعفریان خاطرنشان کرد: جمع‌بندی ما در این جلسات به این نتیجه رسید که این رویداد در این زمان برگزار شود و محور اصلی جشنواره هم همواره کشف استعدادها بوده است. ما بحث فضای مجازی را که به دلیل فراگیر بودنش امروز فرصت و امکان خوبی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه است در نظر گرفتیم و مثل دوره‌های قبلی یک شعار کلی و سیاستی را هم برای بخش ویژه در نظر گرفته‌ایم.

در ادامه این نشست یوسف منصوری اظهار داشت: جشنواره فیلم صد رویدادی معتبر است که دوستان زیادی در دوره‌های قبل برای برگزاری این رویداد زحمات بسیاری کشیده‌اند تا این جشنواره بتواند مخاطبان مخصوص خود را پیدا کند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ تأکید کرد: بسیاری از فیلمسازانی که امروز صاحب نام و اعتبار هستند، در جشنواره فیلم ۱۰۰ حضور داشته‌اند و حتی کار خود را از این جشنواره آغاز کرده‌اند. این جشنواره معمولاً سه بخش دارد و ما سعی کردیم همه نکات مثبت و خوب دوره‌های قبلی را حفظ کنیم و کاری کنیم که این جشنواره نسبت به گذشته کنش‌مندتر شود. به همین منظور سعی کردیم از ابتدا تا روز اختتامیه با هنرمندان در تعامل باشیم و یکی از برنامه‌های ما در این راستا این بود که کلاس‌های مدونی در نقاط مختلف کشور از جمله شهرستان‌ها برگزار شود و ما تلاش کردیم برای علاقه‌مند فضای مناسبی فراهم شود. در تهران هم سینماتک مخصوص جشنواره «۱۰۰» را خواهیم داشت تا علاقه‌مندان و هنرجوها به صورت مداوم با اساتید در ارتباط باشند.

وی افزود: مبحث مهم دوم این است که ما برای این جشنواره یک شعار در نظر گرفته‌ایم که آن هم شعار «ایران عزیز» است و مربوط به بخش داخلی جشنواره می‌شود. هدفمان این است با محورهایی که مشخص می‌کنیم فیلمسازان بتوانند فیلمی خلق کنند که حال همه ما با دیدن آن‌ها خوب باشد و اگر فیلمسازی قصد دارد یک مسئله اجتماعی را مطرح کند، صرفاً هدفش مطرح کردن یک موضوع نباشد و بتواند راه‌حل ارائه دهد. در بخش بین‌الملل هم رویکرد اخلاق‌محور را در نظر داریم. امسال یک بخش ویژه هم داریم که مربوط به کودک و نوجوان می‌شود که در این بخش هر قالبی که فیلمساز علاقه داشته باشد می‌تواند فیلمش را ارائه دهد و علاوه بر آن می‌توانند در بخش‌های ملی و بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.

منصوری خاطرنشان کرد: در بخش ایران عزیز هم چند محور در نظر داریم که البته اگر فیلمی خارج از این محورها هم ساخته شوند. پیشرفت، اخلاق، زیبایی‌ها، ثروت و اقتصاد ملی، امید، خانواده، میهن‌دوستی و عدالت و آزادی محورهای مشخص شده هستند که بیشتر مورد توجه جشنواره خواهند بود.

وی افزود: قوانین جشنواره را فیلمسازان در فراخوان می‌توانند بخوانند. در بخش جوایز مسابقه ملی، در مستند، داستانی و انیمیشن نفرات اول هر کدام ۶۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت می‌کنند و نفرات دوم و سوم به ترتیب ۴۰۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد. در بخش بین‌الملل هم سه اثر برگزیده در هر بخش خواهیم داشت که هر کدام دو هزار یورو جایزه دریافت می‌کنند. در بخش کودک و نوجوان هم سه اثر برگزیده معرفی خواهند شد که هر کدام ۶۰۰ میلیون ریال جایزه دریافت می‌کنند. جایزه ویژه دبیر هم ۵۰۰ میلیون ریال و جایزه ویژه نوآوری ۴۰۰ میلیون ریال خواهد بود. در کنار این جوایز، برنامه‌هایی برای فیلمسازان فعال خواهیم داشت که ارتباط ما با فیلمسازان را به زمان برگزاری جشنواره محدود نمی‌کند.

در ادامه این برنامه از پوستر سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ با طراحی محمد روح‌الامین رونمایی شد.

در ادامه روح‌الامین طی سخنانی اظهار داشت: من معمولاً درباره کاری که انجام داده‌ام صحبت نمی‌کنم و معتقدم که اثر من باید آنقدر گویا باشد که نیازی به توضیحات من نداشته باشد. اما در توضیحاتی کوتاه باید بگویم وقتی در معرض طراحی پوستر برای یک جشنواره قرار می‌گیرم بیش از هر چیز باید به نگاه مخاطب و مسئولان جشنواره توجه داشته باشم و با توجه به ویژگی مینیمال که در نام این جشنواره هم به چشم می‌خورد به نظرم پوستر جشنواره می‌تواند این ویژگی را حتی به شکلی آوانگارد در خود داشته باشد. در هر شکل کلمه صد در این جشنواره خودنمایی می‌کند و بنده نیز سعی کردم صد را به همین شکل در این پوستر به تصویر بکشم.

در ادامه این نشست منصوری درباره نمایش فیلم‌های جشنواره توضیح داد و گفت: در شهرستان‌ها هم اکران خواهیم داشت که برنامه‌ها را به زودی اعلام خواهیم کرد.

جعفریان نیز درباره دوسالانه بودن جشنواره فیلم صد گفت: ما رویکردی جهت برگزاری سالانه این جشنواره نداریم و فکر می‌کنم برگزاری دوسالانه منطقی است و همینطور خواهد بود اما اگر بخواهیم به صورت سالانه این جشنواره برگزار شود همه چیز به بازخوردها و برگزاری این دوره از جشنواره مربوط می‌شود که پس از جشنواره باید مورد بررسی قرار بگیرد.

منصوری درباره محورهای جشنواره و رویکرد سفارشی بودن آن اظهار داشت: بحث‌های متعددی درباره سفارشی بودن مطرح است اما درباره جشنواره باید بگویم که مشخص کردن محورهای این رویداد به معنای سفارشی بودن آن نیست و اگر فیلمی خارج از این محورها ساخته شوند هم به جشنواره راه پیدا می‌کنند اما همیشه همه جشنواره‌ها رویکردهایی دارند که این رویکردها را اعلام می‌کنند. در بخش بین‌الملل هم موضوع کاملاً آزاد است.

وی درباره شعار جشنواره گفت: همه ما با همه نگاه‌ها و سلایق مختلفی که داریم روی شعار ایران عزیز وحدت داریم. ما برای دیده شدن آثار در حال رایزنی هستیم، تلویزیون در این کار با ما همراه خواهد بود و در دوره‌های پیش نیز می‌توان این موضوع را به وضوح دید که آثار برتر این جشنواره در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفته اما فضای مجازی آن زمان به اندازه امروز جدی و پر رنگ نبود.

نظر شما