شناسهٔ خبر: 56716431 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری:

تغییر در ژئوپلتیک منطقه قفقاز را خط قرمز خود می‌دانیم/ حضور بیگانه در منطقه به نفع مردم نیست

امیرعبداللهیان در نشست مشترک خبری با همتای ارمنستانی گفت: تغییر در ژئوپلتیک منطقه قفقاز را خط قرمز خود می‌دانیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در ایروان اظها داشت: خیلی خوشحال هستم که امروز در ایروان هستم و این حضور، بیانگر عمق روابط تاریخی بین ایران و ارمنستان است.
 
امیرعبداللهیان افزود: گفت‌وگو‌های بسیار مفید و سازنده‌ای را با همکارم جناب آقای میرزویان داشتم و در توسعه مناسبات دوجانبه با هم اتفاق نظر داریم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: حجم تجارت دو کشور ۷۰۰ میلیون دلار است و توافق کردیم در گام اول آن را به یک میلیارد دلار افزایش دهیم. دو کشور ظرفیت اقتصاد مکملی را در اختیار دارند.
 
وی افزود: همانطور که آقای وزیر اشاره کردند، از دیگر برنامه‌های ما با نگاه به عمق روابط تاریخی دو کشور و تاکید بر تسهیل همکاری‌های کنسولی و به ویژه امنیت مسیر ترانزیتی شمال به جنوب است که مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران و منطقه قرار دارد؛ لذا گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان در استان سیونیک از جمله برنامه‌های در دستور کار فردای من و همکارم قرار گرفته است.
 
امیرعبداللهیان گفت: ما در گفت‌وگو‌ها به دیدگاه‌های مشترک و نگرانی‌های مشترک و تحولات در قفقاز جنوبی نیز پرداختیم. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حضور نیرو‌های بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه توسط بیگانگان در بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود.
 
وی افزود: امیدواریم مسائل منطقه در قالب فرمت‌های عمومی پیش بینی شده، از جمله فرمت ۳+۳ در سطح کشور‌های منطقه حل و فصل شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه تغییر در مرز‌های ژئوپلتیک و در کریدور‌های تاریخی و سنتی منطقه را تحمل نخواهد کرد. ما این موضوع را خط قرمز خود می‌دانیم و بر همین اساس تدابیر لازم را برای جلوگیری از چنین نیاتی را به کار خواهیم گرفت.
 
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کریدور خلیج فارس و دریای سیاه گفت: این یکی از موضوعاتی بود که امشب با همکارم به تفسیر درباره آن صحبت کردیم.
 
وی افزود: یکی از موضوعات اصلی در دستور کار ما این کریدور است و همچنین اتفاق نظر داریم با توجه به اهمیت و جایگاهی که می‌تواند ایفا کند یک فرمت سه جانبه بین ایران و هند و ارمنستان طراحی می‌شود تا بتوانیم در تحقق اهداف این مسیر مهم ترانزیتی بیش از پیش نقش داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ 241

نظر شما