شناسهٔ خبر: 56697312 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از دو برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور، اظهار کرد: کشور در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم‌بارش امسال گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

محرابیان ادامه‌داد: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب هم‌نشان می‌دهد که میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمال خواهد بود و وضعیت بارندگی مهرماه نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها تقریباً درست بوده است.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: در این شرایط، موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ روی سدها و آب‌های زیرزمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولان حوزه‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی استخراج کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام رعایت شود.

وی گفت: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها انجام شود و باید مطابق این جدول مصارفمان را تنظیم کنیم.

محرابیان اظهار کرد: گرمای کنونی که تجربه می‌کنیم نسبت به شرایط فصلی درجه حرارت بالایی است و ما در طول مهرماه نسبت به شرایط نرمال ۱.۸ درجه افزایش گرما داریم، این یعنی مصرف آبِ بیشتر؛ بر این اساس ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه مردم بتوانیم شرایط را مدیریت و بدون دغدغه از این شرایط عبور کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در فصل‌های آینده شاهد بارش‌های خوبی باشیم و خشکسالی‌های مستمری که داشتیم جبران شود.

وزیر نیرو گفت: همکاری مردم در مدیریت مصرف بسیار مهم بوده و همان‌طور که در مدیریت مصرف برق شاهد بودیم و توسط اغلب کارشناسان پیش‌بینی شده بود تابستان امسال خاموشی‌های گسترده داشته باشیم، اما مردم به صحنه آمدند، همکاری کردند و بدون کمترین دغدغه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط موجود نیز از مردم درخواست می‌کنیم که با ما همکاری کنند، زیرا آب پشت سدها متعلق به مردم است و از مردم می‌خواهیم الگو را رعایت کنند.

محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، گفت: مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی می‌دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع آب، خاطرنشان کرد: قیمت هر مترمکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان تعیین شده و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود؛ یعنی هرکدام از مشترکان یک مترمکعب آب صرفه‌جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبوض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار می‌شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تابه‌حال مشترکان قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای نخستین بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکان رایگان می‌شود.

وی درباره مطالبه مردم درخصوص بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز افزود: به طور مثال کسانی که به شست‌وشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخرها یا فضای سبز با آب تصفیه شده _که کیفیت این آب‌ها تقریباً در حد آب معدنی است_ اقدام می‌کنند، باعث اعتراض مردم می‌شوند.

محرابیان گفت: البته تعداد این افراد نسبت به مشترکان خیلی کم است، اما این مصرف اضافه هم دیگران را نگران می‌کند و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر شرایط فصل به‌گونه‌ای است که اغلب جاهای کشور کشت نداشته و مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم، اگر واقعاً فردی رعایت نکند و از آب‌های جاری و آب‌های چاه‌ها مصرف بیهوده بکند به‌طور حتم برخورد لازم انجام و آب آن‌ها قطع می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای مشترکی که بعد از قطع اولیه دوباره الگوی مصرف را رعایت نکند برنامه‌ای دارید و شدت برخورد وزارت نیرو با این افراد تا چه حدی است؟ افزود: اطمینانمان به همکاری مردم است و نمونه آن را در تابستان امسال شاهد بودیم. از طرفی اگر فردی باشد که دراین‌خصوص اطلاعی نداشته باشد و ضرورت داشته باشد، توجیه لازم انجام می‌شود و در صورت لزوم تعهد می‌گیریم که اگر دوباره الگوی مصرف رعایت نشود، اقدامات سطح بالاتر انجام شود.

وی با بیان اینکه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تأمین آب روبه‌رو هستیم، گفت: با مدیریت، همکاری مردم با این الگو، پاداش صرفه‌جویی و با برنامه قطع موقت برای مشترکان بد مصرف، امیدواریم مصارف تنظیم شود و مطابق شرایط روز بتوانیم تأمین آب مردم را به نحو مطلوب انجام دهیم به‌گونه‌ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

نظر شما