شناسهٔ خبر: 56692592 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جیمزوب ماموریت فضاپیمای وویجر را تکمیل کرد

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: سیارات گازی پیش‌تر توسط فضاپیمای وویجر دو مورد بررسی قرار گرفته بود و این فضاپیما توانست درصد قابل قبولی از جزئیات این سیارات را آشکار کند، اما تلسکوپ فضایی جیمزوب از ابزار جدیدتری برخوردار است و جزئیات بیشتری را آشکار می‌کند.

صاحب‌خبر -

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دستاوردهای کوتاه‌مدت تلسکوپ فضایی جیمزوب اظهار کرد: این تلسکوپ فضایی توانست در کوتاه‌مدت سیارات گازی مانند نپتون و مشتری را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: سیارات گازی پیش‌تر توسط فضاپیمای وویجر دو مورد بررسی قرار گرفته بود و این فضاپیما توانست درصد قابل قبولی از جزئیات این سیارات را آشکار کند، اما تلسکوپ فضایی جیمزوب از ابزار جدیدتری برخوردار است و جزئیات بیشتری را آشکار می‌کند.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: یکی از تصاویری که تلسکوپ فضایی جیمزوب از سیارات گازی منظومه‌شمسی گرفته است، مربوط به سیاره مشتری بود که مانند نپتون یک غول گازی محسوب می‌شود و اختلاف دما و انرژی در این سیاره بسیار پایین است.

وی اشاره کرد: با این وجود تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست با استفاده از تجهیزات پیشرفته خود اختلاف دماهای موجود در سیاره مشتری را تشخیص دهد و جزئیات بیشتری از مباحث کلان مطرح پیرامون سیاره مشتری را به دانشمندان ارائه دهد.

مرادی افزود: تلسکوپ فضایی جیمزوب مشخص کرد که ابرهای مشتری دارای چه اختلاف دمایی است و چگونگی طوفان‌ها و اختلاف دمای قطب‌های این سیاره را نیز مشخص کرد.

وی در رابطه با اهمیت پردازش تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب گفت: یکی از نکات قابل توجه در رابطه با تصاویر این تلسکوپ فضایی این است که بسیاری از آن‌ها توسط دانشمندان پردازش شده است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: درواقع تصاویری که جیمزوب از سوژه‌های خود منتشر می‌کند، پردازش شده و با توجه به اختلاف دماهای موجود در قسمت‌های مختلف با استفاده از رنگ‌های قرمز و آبی رنگ‌آمیزی شده است.

وی تصریح کرد: تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب در ناحیه فروسرخ است و برای تمام مردم قابل درک نیست به همین دلیل تصاویر رنگ‌آمیزی می‌شود تا مردم بتوانند بهتر تصاویر را تشخیص دهند.

نظر شما