شناسهٔ خبر: 56659198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

شکافی که هر روز عمیق‌تر می‌‌شود!

رویارویی تل‌آویو با مسکو در خاک جمهوری آذربایجان

صاحب‌خبر -
حسین فاطمی/ پس از آغاز جنگ اوکراین، شکاف روسیه و اسرائیل هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌‌کند و عمیق‌تر می‌‌شود. در تازه‌ترین مورد رسانه‌ها از تلاش اسرائیل برای حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان با بهانه‌های تازه خبر دادند.
وبگاه میدل ایست مانیتور به نقل از روزنامه جروزالم پست روز شنبه هفته جاری نوشت که اسرائیل با بهانه کمک به یهودیان مقیم روسیه و انتقال آنها به خارج از این کشور، اردوگاه‌های موقت آوارگان در جمهوری آذربایجان را برقرار می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که تل‌آویو بودجه ۲۵ میلیون دلاری را برای یهودیان روسی که به دنبال مهاجرت هستند در نظر گرفته است. بهانه تل‌آویو در اجرای این طرح کمک به فرار یهودیان مقیم روسیه از اعزام به جبهه نبرد با اوکراین در لباس ارتش روسیه است.
 توافقات باکو – تل‌آویو
به دنبال تلاش اسرائیل جهت ساخت اردوگاه‌هایی برای آوارگان یهودی روسیه در جمهوری آذربایجان، اخیراً نیز رسانه‌ها از توافقات بین باکو و تل‌آویو در حوزه ترابری هوایی و امنیت سایبری خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان، آذرتاج، رشاد نبی‌اف، وزیر توسعه دیجیتال و وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان چندی قبل در سفر به فلسطین اشغالی دیدارهای دوجانبه‌ای با مقام‌های اسرائیل برگزار کردند. در این سفر و بازدید، توافقنامه حمل و نقل هوایی بین وزارت حمل و نقل جمهوری آذربایجان و وزارت حمل و نقل و ایمنی راه تل‌آویو امضا شد. بر این اساس، این توافقنامه سفرهای متقابل اتباع جمهوری آذربایجان و اسرائیل را تسهیل می‌کند. مراو میکائیلی، وزیر حمل و نقل و ایمنی راه اسرائیل نیز از روابط رو به رشد دو طرف  ابراز خرسندی و از توافقنامه حمل و نقل هوایی قدردانی کرد. در این دیدار درباره همکاری‌های حمل‌ و نقل اسرائیل و جمهوری آذربایجان تبادل نظر شد. باکو و تل‌آویو روابط نظامی گسترده‌ا‌ی دارند به طوری که رئیس جمهوری آذربایجان اخیراً گفت که این کشور به طور گسترده از اسرائیل پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» و «هاروپ» خریداری کرده است و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ پهپادهایی که هم برای شناسایی و هم نبرد کاربرد دارند. به تازگی نیز الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در باکو با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
از تغییر قانون برای تسهیل مهاجرت تا منع احتمالی مسکو
طرح تل‌آویو برای ساخت اردوگاه‌هایی در جمهوری آذربایجان برای آوارگان عمدتاً یهودی روسیه که در پی جنگ این کشور با اوکراین قصد مهاجرت به سرزمین اشغالی را دارند، مطرح شده است. کابینه لاپید همچنین قصد دارد تا با اصلاح قانون موسوم به «قانون بازگشت» برای یهودیان، زمینه‌ای را فراهم آورد تا نسل چهارم بازماندگان یهودی روسیه را تشویق به فرار از خدمت در ارتش روسیه و حضور در جبهه‌های جنگ با اوکراین کند و آنها را به فلسطین اشغالی بکشاند. بنابر ادعای روزنامه جروزالم پست، کابینه اسرائیل در ابتدای ماه جاری میلادی طرحی را به تصویب رساند تا مهاجرت یهودیان روسیه به سرزمین اشغالی را تسهیل کند. موج اخیر مهاجرت یهودیان روسیه به فلسطین اشغالی پس از سال‌های فروپاشی شوروی سابق در دهه ۱۹۹۰، بزرگ‌ترین موج مهاجرت یهودیان روس‌تبار به سرزمین اشغالی به شمار می‌رود.
براساس قانون به اصطلاح بازگشت به سرزمین اشغالی، تنها فردی که حداقل دارای یک جد یهودی باشد، می‌تواند تابعیت اسرائیل را به دست آورد. در همین رابطه آمارها و برآورد‌ها نشان می‌دهد که حداقل۶۰۰ هزار یهودی ساکن در روسیه براساس این قانون قادر به مهاجرت به سرزمین اشغالی هستند. اما در مقابل چنین به نظر می‌‌رسد که مسکو مشخصاً پس از فرمان پوتین برای اعزام ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره به جبهه‌های جنگ در اوکراین بسادگی اجازه خروج اتباعش را از خاک روسیه نمی‌دهد. حال باید دید که اساساً چنین طرحی تا چه اندازه امکان تحقق دارد، چرا که این سناریوی احتمالی هم وجود دارد که این ادعا تنها یک اقدام انتخاباتی از سوی دولت لاپید باشد.

نظر شما