شناسهٔ خبر: 56656836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس‌جمهورضمن تشریح الزامات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور همه روشنفکران، فرهیختگان و نخبگان را به تعامل دعوت کرد

آغاز نهضت گفت‌وگو

صاحب‌خبر -
رئیس جمهور با تشریح ضرورت‌ها و الزامات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، تأکید کرد که شخصاً اجرا و میزان پیشرفت این طرح را پیگیری خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در همایش «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» با اشاره به طرح ضرورت این بازسازی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای کار دولت مردمی، گفت: طرح این خواسته و ضرورت، گواه دغدغه‌مندی رهبری نسبت به مسائل و عرصه فرهنگی کشور است که همواره مورد تهاجم و شبیخون‌ بوده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه روشنفکران، فرهیختگان و نخبگان جامعه متولی اصلی دیدبانی و رصد تحولات بوده و باید پیش از دیگران آسیب‌ها را شناسایی کرده و بموقع نسبت به آنها هشدار دهند و قبل از دیگران برای رفع آنها راهکار ارائه دهند، اظهار داشت: در طول تاریخ طولانی کشورمان همواره بزرگان و دلسوزانی بوده‌اند که قبل از عموم مردم آسیب‌ها را شناسایی کرده، نسبت به آنها هشدار داده و برای رفع آنها در میدان عمل گام برداشته‌اند و این رویه اساساً شاخص و معیار شناسایی نخبگان و روشنفکران است.
رئیسی در ادامه سخنانش نگاه آسیب‌شناسانه، آینده‌نگرانه و معطوف به تحول نسبت به ساختارها، رفتارها، فرایندها، سیاست‌های اجرایی و منابع انسانی را از مهم‌ترین الزامات تحول و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور برشمرد و افزود: در مسیر تحقق این بازسازی ساختارهای فرهنگی، نیازی به این نیست که لزوماً همه کارها از جمله در عرصه پژوهشی و تحقیقی را از نو انجام دهیم، چرا که کارهای پژوهشی و آسیب‌شناسانه بسیاری در مراکز فرهنگی متعددی انجام شده که باید مورد توجه قرار گرفته و همین کارها ادامه پیدا کنند.

توجه به اقتضائات نوین
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز و در عصر فضای مجازی باید اقتضائات نوین به دقت مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شوند، تأکید کرد: لحاظ کردن اقتضائات نوین در بازسازی فرهنگی حتماً باید با مشارکت مرم بویژه جوانان اتفاق بیفتد، یعنی به‌جای اینکه در این زمینه برای آنها تصمیم گرفته شود با مشارکت خود جوانان برنامه‌های تحولی در بستر فناوری‌های نوین و مجازی تدوین شود تا مردم احساس کنند به طور واقعی در تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت سهیم هستند.
رئیس جمهور رویکرد اقناع‌ در عرصه مسائل فرهنگی را از دیگر ضرورت‌ها و مسائل مهم دانست و گفت: پیشبرد کارها در عرصه فرهنگ، صرفاً با بخشنامه و دستورالعمل شدنی نیست و نیاز به اقناع‌ و رفع شبهات احتمالی دارد، چرا که وقتی مردم در این زمینه اقناع شوند، تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌های در نظر گرفته شده نهادینه شده و اجرای آنها به نوعی تضمین خواهد شد.
 آیت‌الله رئیسی بر لزوم برخورداری تصمیمات فرهنگی از پیوست‌های اقناعی، رسانه‌ای و فرهنگی تأکید کرد و افزود: حتی وقتی در عرصه فرهنگی تصمیماتی اتخاذ می‌شود اجرای آنها نیاز به پیوست‌های فرهنگی دارد چرا که این پیوست‌ها ضامن تأثیربخشی عمیق‌تر این تصمیمات خواهند بود. رئیسی با تأکید بر لزوم حذف دوباره‌کاری‌ها و اقدامات موازی تصریح کرد: یکی دیگر از ضرورت‌های موفقیت در بازسازی ساختار فرهنگی، تعیین نسبت‌های دقیق و روشن بین دستگاه‌های رسمی و غیررسمی در عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت است.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت بازنگری قوانین موجود متناسب با تحول ساختارها تأکید کرد و افزود: این مهم که در زمینه تنقیح قوانین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، به عنوان یکی از اقدامات مهم مورد توجه قرار گیرد تا تکالیف و مسئولیت‌های دستگاه‌های مختلف فرهنگی کاملاً روشن شده و جلوی دوباره‌کاری‌ها گرفته شود. آیت‌الله رئیسی طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای دستگاه‌های فرهنگی را از دیگر اقدامات مهم برشمرد و تأکید کرد: توسعه سواد رسانه‌ای و به تعبیر دقیق‌تر سواد مجازی برای همه قشرها و ارکان جامعه نیز ضرورت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت بانوان
رئیس جمهور شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت بانوان در عرصه‌های مختلف را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه به ظرفیت عظیم بانوان برای نقش‌آفرینی اجتماعی تأکید کرده‌اند. همچنین لازم است در کنار فعال‌تر شدن صدا و سیما که مسئولیت بزرگی در این زمینه بر عهده دارد، معاونت‌های پژوهشی نیز در دستگاه‌های مختلف با محوریت طراحی الگوهای کارآمد فرهنگی و تربیتی فعال‌تر شوند.
رئیسی ساماندهی الگوهای تعامل فرهنگی را ضرورت مهم دیگری در زمینه تحقق تحول ساختار فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: همانگونه که در عرصه دیپلماسی بر گسترش روابط با کشورهای دوست و ایستادگی مقابل کشورهای متخاصم تأکید داریم، در عرصه فرهنگی نیز باید بر تعامل با فرهنگ‌های اهل دوستی و ایستادگی در برابر فرهنگ‌های مهاجم و متخاصم متمرکز شد.
رئیس جمهور اظهار داشت: در طوفان جاری در عرصه سایبری و جنگِ شناختی امروز، کشوری که بر مبانی غنی فرهنگی متکی است نگرانی ندارد و آسیبی نمی‌بیند.

ضرورت برگزاری جلسات گفت‌و‌گو
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت برگزاری جلسات گفت‌و‌گو و تبادل نظر در زمینه اجرای برنامه تحول انقلابی ساختار فرهنگی کشور تصریح کرد: گفت‌و‌گو و تبادل نظر به رفع شبهات و ارائه پیشنهادهای مؤثر برای تسریع در تحقق این هدف کمک زیادی می‌کند. مراکز علمی و پژوهشی باید برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد، بیشتر تلاش کنند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اجرای موفق طرح تحول در ساختار فرهنگی کشور نیازمند هدایت کارها از یک ستاد و مرکز است، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی رهنمودهای لازم را ارائه کردند و بنده به عنوان یک طلبه خدمتگزار و شما به عنوان مسئولین بخش‌های مختلف موظف هستید با احساس مسئولیت جدی تحقق این رهنمودها را دنبال کنید.

نظر شما