دکتر سهیل احمدی کارشناس امور رسانهای و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اتفاقات اخیر کشور گفت: در فضایی که خبر زیاد میشود ما فرصت اینکه به تکتک گروهها راه شناخت خبر دروغ و راست را آموزش بدهیم نداریم، در این شرایط روایت حق و باطل خلط میشود.
وی افزود: افرادی در رسانههای انقلابی هم تلاش کردند تا گوشهای از ماجرا را روایت کنند؛ آیا این گزارههای خبری تمام ماجرا است، قطعاً نیست اما این روایتها جزئی بهعنوان جز از کل در ذهن مخاطب معنا خواهد شد.
احمدی در ادامه بیان کرد: اتحاد رد فضای ملتهب و در فتنه به یک تواصی خاص نیاز دارد چراکه تشخیص حق از باطل خیلی سخت خواهد بود. مسئله ما در جامعه به افراد انقلابی هم خواهد بود که نگرششان باعث میشود دچار یک مخاطب زدگی شده و افراد در فضای مجازی را به همه جامعه تعمیم دهند و درنتیجه فهم اشتباهی از مخاطب دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در ابتدای انتشار خبر خانم مهسا امینی حتی بچههای انقلابی چه واکنشی نشان دادند، همه شروع به محکوم کردن پلیس و نظام کردند و وقتی فیلم را دیدند متوجه اشتباه خود شدند، همه ماجرا از یک دروغ رسانهای و عدم فهم رسانه از سوی مخاطب شروع شد.
سهیل احمدی ادامه داد: ما یک دایره شناخت به اسم تجربیات زیستی داریم، برای مثال گرانی دلار از این تجربیات است اما این رسانهها هستند که این موارد را بزرگنمایی میکند.
وی افزود: ما نظرسنجیهایی داریم از سال 92 تا سال 98 و 99 اینها معانی واقعی و ذهنی مردم را بازتاب میدهد، چرا مردم در این آشوبها همراهی نکردند، چون اساساً مسئله بانوان و جامعه حجاب و پوشش بانوان نیست، نظرسنجیای در سال 96 دریکی از رسانهها انجام شد و نشان داد که بیش از 60 درصد جامعه بانوان ایران به حجاب عرفی اعتقاددارند.
احمدی تأکید کرد: مشکل جامعه ما حجاب نیست و این دروغهای رسانهای است که این موضوعات را بهعنوان موضوع اصلی ما جا زدهاند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: نظام معنایی مردم ایران قاطعیت مسئولین را میخواهد و باید با این آشوب با قاطعیت برخورد شود، مردم هم این را میپسندند چراکه امنیت و زندگی مردم برایشان اهمیت بیشتری دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما حتی در جبهه انقلاب مواجهیم با افراد رسانه زدهای که هر چیزی را باور میکنند و با دروغ رسانهها منحرف میشوند.
پایان پیام/
نظر شما