شناسهٔ خبر: 56634025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

رئیس جمهور:

توسعه سواد مجازی یک ضرورت است/ طوفان جنگ سایبری ما را تکان نخواهد داد/ لازم است ساختارهای فرهنگی بازنگری و بروز شود

سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، ضمن اجتناب‌ناپذیر دانستن به‌روزرسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد مجازی گفت: چابک سازی دستگاه‌های فرهنگی باید نقش آفرین بوده و مساله محور کار کند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی رجانیوز: سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در مرکز همایش های صدا و سیما مطرح کرد: «حذف دوباره کاری‌ها و تبدیل دستگاههای فرهنگی به دستگاه‌های نقش آفرین و مساله محور با رویکرد توجه به مخاطبان خود ضرورت دارد».
 
به گزارش رجانیوز؛ وی خواستار توجه دستگاه‌های فرهنگی به مخاطبان خود شد و با تاکید بر اینکه نگاه‌ها باید بر حل مساله معطوف باشد، خواستار تدوین شاخص هایی برای اندازه گیری عملکرد دستگاه‌ها شد.
 
رئیسی خاطر نشان کرد: «تمام ساختار، سازمان و اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌های فرهنگی برای انجام و تحقق ماموریتی و حال سوال این است که از آن ماموریت چه خبر؟»
 
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «چابک سازی دستگاه های فرهنگی طوری که بتواند نقش آفرین باشد و مساله محور کار کند و با نگاه به حل مساله و نوع مخاطبانی که دارد، کار کند».
 
وی مخاطب محوری، مساله محوری و چابک بودن دستگاه‌های فرهنگی برای رسیدن به اهداف هر سازمان را مورد تاکید قرار داد تا شاهد دوباره کاری‌ها و چند باره‌کاری ها نباشیم.
 
رئیس جمهور همچنین گفت: «تعیین نسبت‌هایی که بین دستگاه‌های فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیات بسیاری از ساختارهای فرهنگ ساز در جامعه وجود دارد، مهم است چون دستگاه‌های فرهنگی غیر رسمی در تعلیم و تربیت نقش قابل توجه و تعیین کننده ای دارند».
 
رئیسی تاکید کرد: «در بررسی ساختارهای فرهنگی حتما لازم است قوانین بازنگری و به‌روزرسانی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر سه قوه دستور دادند تنقیح قوانین را دنبال کنند».
 
رئیس جمهور بار دیگر بر انجام مطالعات برای بروزسانی قوانین تاکید و آن را ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: «تمرکز بر اصلاحات در حوزه تعلیم و تربیت باید صورت بگیرد و در کنار آن طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای حوزه فرهنگی که شاخص های کمی و کیفی را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد، هم از دیگر موضوعات مهم و اجتناب ناپذیر است».
 
رئیسی توسعه سواد مجازی را یک  ضرورت برای خانواده ها و برای همه عنوان کرد و گفت: «توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول آن آموزش و پرورش است».
 
وی شناسایی ظرفیت زنان در حوزه های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را مهم عنوان کرد و افزود: «صدا و سیما در این زمینه مسئولیت بزرگی دارد و این ظرفیت های زنان که همواره مورد تشویق رهبری هستند باید در جامعه شناسایی و معرفی شود و بکارگیری همه الگوهای فرهنگی با تاکید به فعال شدن معاونت های پژوهشی در بخش های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهم است که باید توجه شود و محوریت بخش های تربیتی و پژوهشی مهم است».
 
رئیس جمهور ساماندهی تعاملات فرهنگی با کسانی که قصد تعامل با جمهوری اسلامی ایران را دارند، مهم خواند و گفت: «باید در مقابل کسانی که می خواهند به مبانی فرهنگی ما هجوم ببرند، برنامه‌ریزی و ایستادگی کرد».
 
رئیس جمهور تاکید کرد: «در این طوفان جنگ سایبری، کشوری که مبانی فرهنگی غنی و مستحکمی داشته باشد، هرگز این تکانه ها، او را تکان نخواهد داد؛ اگر مبانی محکم باشد و صیانت شود، نباید از توسعه الکترونیک نگران شد، زیرا هرروز پدیده‌ای نو به میدان می آید بلکه نگرانی زمانی است که هویت ملی تهدید شود».  
 
آیت الله رئیسی روش «گفت و گو» برای رفع شبهات و پیشرفت امور را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: «مقام معظم رهبری سال ها قبل بارها بر فعال شدن کرسی های آزاد اندیشی و گفت و گو در مجامع علمی و فرهنگی کشور تاکید کردند زیرا این کار برای توسعه فرهنگی کشور نقش‌آفرین خواهد بود». 
 
رئیس جمهور تحقق این امر را در گرو همکاری همه دستگاه‌ها دانست و افزود: «باید بتوان به صورت فصلی و با شاخص های مشخص عملکردها را ارزیابی کنیم تا مشخص شود آیا به اهداف رسیده ایم و یا ایراد کار در کجا بوده است».
 
انتهای پیام/
 

نظر شما