شناسهٔ خبر: 56631897 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در همایش منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی

رئیس‌جمهور: به‌روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

حجت الاسلام رئیسی گفت: به‌روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد مجازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، گفت: همواره آنچه نسبت به آن تهدید و شبیخون صورت می‌گیرد، فرهنگ غنی، دل پاک جوانان، دین‌باوری، هویت اسلامی، دینی و فرهنگی این جوانان است که سرچمشه اقتدار ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: اقتدار ملی همین هویت است که از دین و فرهنگ ما برخاسته و اکنون مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور، ضمن اینکه مخاطب‌محوری و چابک‌سازی دستگاه‌های فرهنگی را مورد تاکید قرار داد، گفت: به‌روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد مجازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: حذف دوباره‌کاری‌ها و تبدیل دستگاه‌های فرهنگی به دستگاهای نقش‌آفرین و مسأله‌محور با رویکرد توجه مخاطبان خود ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها باید بر حل مسأله معطوف باشد، خواستار توجه دستگاه‌های فرهنگی به مخاطبان خود تدوین شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری عملکرد دستگاه‌ها شد.

رئیس‌جمهور افزود: تمام ساختار، سازمان و اعتبارات تخصیص یافته به دستگاه‌های فرهنگی برای انجام و تحقق مأموریتی است و حال سوال این است که از آن ماموریت چه خبر؟ چابک‌سازی دستگاه‌های فرهنگی یعنی طوری که بتواند نقش‌آفرین باشد و مسأله‌محور کار کند و با نگاه به حل مساله و نوع مخاطبانی که دارد، کار کند.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد:تعیین نسبت‌هایی که بین دستگاه‌های فرهنگی رسمی و غیررسمی مانند خانواده، مسجد و هیات بسیاری از ساختارهای فرهنگ‌ساز در جامعه وجود دارد، مهم است زیرا دستگاه‌های فرهنگی غیررسمی در تعلیم و تربیت نقش قابل توجه و تعیین‌کننده‌ای دارند.

وی با تأکید بر اینکه در بررسی ساختارهای فرهنگی حتما لازم است قوانین بازنگری و به‌روز رسانی شود و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی به هر سه قوه دستور دادند تنقیح قوانین را دنبال کنند، گفت: انجام مطالعات برای به‌روزسانی قوانین ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد:  تمرکز بر اصلاحات در حوزه تعلیم و تربیت باید صورت بگیرد و در کنار آن طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای حوزه فرهنگی که شاخص‌های کمی و کیفی را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد، نیز از دیگر موضوعات مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه توسعه سواد مجازی یک  ضرورت برای خانواده‌ها و همه است، اظهار کرد: توسعه سواد مجازی خود یک سوادی لازم دارد که باید به تمام ابعاد اشراف داشته باشند و مسئول آن، آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه شناساسی ظرفیت زنان در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی مهم است، گفت: صدا و سیما در این زمینه مسئولیت بزرگی دارد و این ظرفیت‌های زنان که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب نیزاست، باید در جامعه‌، شناسایی و معرفی شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌کارگیری همه الگوهای فرهنگی با تأکید بر فعال شدن معاونت‌های پژوهشی در بخش‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش از دیگر موضوعات مهمی است که باید توجه شود ومحوریت بخش‌های تربیتی و پژوهشی مهم است.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین ساماندهی تعاملات فرهنگی را مهم عنوان و اظهار کرد: آن‌هایی که قصد تعامل فرهنگی با جمهوری اسلامی را دارند و برنامه‌ریزی برای مقاومت در مقابل با آن فرهنگی‌هایی که می‌خواهند به مبانی هجوم ببرند آمادگی وجود دارد، اما آن‌هایی که می‌خواهند تهاجم کنند، باید ایستادگی کرد که ساز و کار خود را دارد.

وی ادامه  داد: در این توفان جنگ سایبری، کشوری که مبانی فرهنگی غنی و مستحکمی داشته باشد، هرگز تکانه‌ها او را تکان نخواهد داد، اگر مبانی محکم باشد و صیانت شود، نباید از توسعه الکترونیک نگران شد، زیرا هرروز پدیده‌ای نو به میدان می‌آید و نگرانی زمانی است که هویت ملی تهدید شود.  

رئیس‌جمهوریکی از مصاحبه‌ها درباره «گفت‌و‌گو» را یادآوری کرد و افزود: گفت‌و‌گو در جهت رفع شبهات و در جهت پیشرفت امور بسیار موثر است، مقام معظم رهبری سال‌های قبل بارها فرموده‌اند بر کرسی‌های آزاد اندیشی و حتما کرسی‌های  گفت‌و‌گو در مجامع علمی و فرهنگی کشور فعال شود، زیرا در جهت توسعه فرهنگی نقش‌آفرین خواهد بود؛ با همکاری همه دستگاه‌ها این محقق می‌شود، بنده مجری هستم و همه باید به همه کمک کنیم تا همه این اتفاق‌ها در ساختار توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم حداکثر در هر فصلی ارزیابی داشته باشید با شاخص‌های مشخص و ببینیم به اهداف رسیدیم یا خیر و ایراد کار در کجا بوده و در این راستا باید تقسیم مسئولیت و با حساسیت دنبال شود.

انتهای پیام/

نظر شما