شناسهٔ خبر: 5662841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث-قدیمی | لینک خبر

مثلث آنلاين گزارش مي‌دهد؛

آغاز انتخابات در تركيه / آيا اقتدار AKP پايان مي‌پذيرد؟

شبکه های اجتماعی نظر سنجی گفتگوی هفته نامه مردم تركيه درحالي به پاي صندوق‌هاي راي رفتند كه اين بار ممكن است حضور يك حزب جديد شرايط قدرت را تغيير دهد.

صاحب‌خبر -

13 سال حاكميت حزب عدالت و توسعه در تركيه مي‌رود تا در آزمون ديگري به راي‌مردم گذاشته شود. انتخابات پارلمانی ترکیه ساعت 8 صبح امروز (يكشنبه) آغاز شد و نزدیک به 56 میلیون واجد شرایط رای دادن به پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان نامزدهای حزب حاکم، اپوزیسیون و نامزدهای مستقل 550 قانونگذار را انتخاب کنند. انتخابات ترکیه در حالی امروز  آغاز شد که نتیجه آن می‌تواند سیستم سیاسی را دچار تغییری شگرفت سازد.

انتخابات در تركيه به صورت حزبي برگزار مي‌شود و احزاب براساس ميزان رايي كه از مردم دريافت مي‌كنند مي‌توانند نماينده در مجلس داشته باشند و به تبع آن دولت تشكيل دهند. در 13 سال گذشته تركيه شاهد اقتدار حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان بود.

اردوغان سال گذشته از نخست‌وزيري كنار رفت و براي انتخابات رياست‌جمهوري خود را به راي مردم گذاشت. او توانست به كرسي رياست جمهوري برسد، كرسي‌اي كه البته بيشتر جنبه‌هاي تشريفاتي دارد. عدالت و توسعه در اين شرايط ليدري حزب خود را به داووداغلو (وزيرخارجه سابق) و يار نزديك اردوغان سپرد. اين براي اولين بار است كه عدالت و توسعه با رهبري داووداغلو وارد انتخابات مجلس مي شود.

انتخابات امروز، بیست و چهارمین انتخابات در ترکیه خواهد بود و طی آن 56 میلیون رأی دهنده 550 نماینده را انتخاب خواهند کرد. حزب اردوغان برای اینکه بتواند قانون اساسی را تغییر داده و ترکیه را از جمهوری پارلمانی تبدیل به ریاست‌جمهوری کند باید اکثریت کرسی‌ها را بدست آورد. بیست حزب در انتخابات شرکت دارند، و چهار حزب شانس حضور در پارلمان را دارند. اکنون، سه حزب در پارلمان دارای کرسی هستند: حزب عدات و توسعه اردوغان، که 13 سال است قدرت را در اختیار دارد، حزب جمهوری‌خواهان کمالیست و حزب حرکت ملی.

در این انتخابات برای اولین بار حزب حامی کردها موسوم به حزب دموکراتیک مردم (خلق) (HDP) در لیست حزبی و نه نامزد مستقل، در انتخابات شرکت کرده و چنانچه بتواند 10 درصد لازم برای ورود به پارلمان را کسب کند می‌تواند 50 تا 60 کرسی به دست آورده و از مجموع کرسی‌های حزب حاکم بکاهد. ساير احزاب در تركيه در انتخابات‌هاي محلي به صورت مستقل وارد انتخابات مي‌شود تا بتوانند چند نماينده‌اي را در مجلس داشته باشند. اين براي اولين بار است كه انتخابات از رقابت ميان سه حزب به چهار حزب افزايش پيدا كرده است.

از سوي ديگر دو روز گذشته در جريان برگزاري ميتينگ حزب دموكراتيك مردم دو بمب در دو نقطه مختلف تركيه منفجر شد كه در آن دو نفر نيز كشته شدند. حزب دموكراتيك مردم به رهبري صلاح الدين دميرتاش بر روي مساله قوميتي و حقوق كردها تمركز زيادي دارد.

براي برگزاري اين انتخابات400 هزار نیروی امنیتی مسئولیت برقراری نظم را بر عهده دارند و اتباع ترکیه‌ای که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، بین هشتم تا 31 مه در انتخابات شرکت کردند.

در اين سال‌ها عدالت و توسعه توانسته بود به تنهايي نزديك به 50 درصد آراي مردم تركيه را كسب كند. اين به اين معناست كه از هر دو ترك‌، يك نفر به حزب اردوغان اعتقاد دارند. اما نارضايتي مردم بر اثر سياست‌هاي غلط تركيه در سوريه و مصر موجب شده است كه احزاب مخالف، حزب عدالت و توسعه را به چالش بكشند. اين موضوع با رسوايي فساد مالي كه منجر به كناره‌گيري چهار وزير دولت اردوغان شد، به تشديد مخالفت‌ها انجاميد. در اين وضعيت عدالت و توسعه در شرايطي قرار دارد كه ممكن است از اقتدارخارج شده و ناچار باشد براي تشكيل كابينه با احزاب ديگر ائتلاف كند. 

نظر شما